مقالات

آمپر میل لنگ سرد چیست؟

آمپر میل لنگ سرد جزو عباراتی محسوب میشود که معمولا هنگام بحث درمورد باتری خودرو استفاده می‌شود. از این اصطلاح معمولا برای نمایش ظرفیت باتری استفاده می‌شود با این مفهوم که هرچقدر تعداد آمپر میل لنگ سرد(CCA) بیشتر باشد به معنای باتری بهتر است.

اما آیا باید باتری را با بیشترین تعداد میل لنگ سرد بخرید؟ درواقع لازم نیست. در این مقاله میخواهیم شما را بیشتر با این اصطلاح آشنا کنیم و کاربرد آن را به شما معرفی کنیم.

آمپر میل لنگ جیست؟

وظیفه اصلی باتری ماشین شما روشن کردن موتور است. این کار را با چرخاندن میل لنگ انجام می دهد و همزمان ولتاژ کافی برای فعال کردن سیستم جرقه زنی تا زمانی که موتور روشن شود حفظ می‌کند.

برای انجام دادن همه این کارها وسیله نقلیه شما برای مدت زمان کوتاهی نیاز به تخلیه زیاد جریان الکتریکی دارد.

درواقع آمپر میل لنگ(CA) به مقدار جریان الکتریکی اشاره دارد که یک باتری می‌تواند حداقل در 30 ثانیه و در شرایط آب و هوایی معمولی 32 درجه فارنهایت تخلیه کند و حفظ کند.

اساسا، آمپر میل لنگ میزان نیرویی را که باتری شما می‌تواند در هنگام راه‌اندازی شما ارائه دهد به شما می‌گوید.

از آنجایی که هوای سرد کار باتری را برای روشن کردن موتور دشوارتر می‌کند، صنعت باتری استاندارد دیگری ایجاد کرد که میزان عملکرد باتری را در دماهای پایین و تولید CCA اندازه‌گیری می‌کند.

آمپر میل لنگ سرد با استفاده از روش مشابه آمپرهای میل لنگ اندازه‌گیری می‌شوند، اما با این تفاوت که در دمای 0 درجه فارنهایت تست می‌شوند.

رتبه بندی CCA باتری، تعداد آمپرهایی را اندازه‌گیری می‌کند که یک باتری جدید و کاملا شارژ شده می‌تواند به مدت 30 ثانیه در حالی که همچنان حفظ می‌شود، ارائه دهد.

برای مثال یک باتری با درجه CCA 250 در یک محیط 0 درجه فارنهایت، توانایی تولید 250 آمپر را به مدت 30 ثانیه دارد.

تاثیرات آب و هوای سرد روی باتری

دلیل اهمیت اینکه بدانید درجه رتبه آمپر میل لنگ سرد باتری چقدر است، این است که هوای سرد تاثیرات بسیار زیادی روی باتری ماشین دارند.

دمای پایین باعث کاهش واکنش‌های شیمیایی درون باتری می‌شوند و باعث می‌شود جریان الکتریکی کمتری تولید کنند. علاوه بر این موضوع، در هوای سرد روغن موتور خودرو غلیظ‌تر است و پمپاژ آن از طریق موتور سخت‌تر است.

به طوری کلی دانستن رتبه CCA باتری خود به شما دید کلی میدهد تا در زمان ایجاد مشکلات چه برخوردی داشته باشید. باتری با تعداد آمپرهای میل لنگ سرد بیشتر، توانایی ارائه توان بیشتری دارد و برای غلبه بر تاثیر سرما مناسب‌تر است.

مقدار مورد نیاز میل لنگ سرد برای ماشین

عامل اصلی در تغیین تعداد CCAهای لازم برای راه‌اندازی یک وسیله نقلیه، اندازه موتور آن است. توصیه استاندارد این است که حداقل یک CCA برای هر اینچ مکعب جابجایی موتور لازم است.

جابجایی موتور چیست؟

جابجایی موتور، حجم جابجا شده ترکیبی هوا را که از حرکت بالا وپایین شدن پیستون در سیلندرهای موتور حاصل میشود اندازه‌گیری می‌کند.

خودروهای کوچک را می‌توان با باتری با ظرفیت 150 میل لنگ سرد را‌ه‌اندازی کرد و وسایل نقلیه بزرگ‌تر احتیاج به میل لنگ سرد 400 تا 500 دارند.

آیا آمپر میل لنگ سرد با گذشت زمان کاهش پیدا می‌کند؟

با گذشت زمان صفحات سربی داخل باتری شما به تدریج خراب می‌شوند. همانطور که این اتفاق می‌افتد، باتری شما بخشی از ظرفیت کلی خود را از دست میدهد و تعداد آمپرهای میل لنگ سرد کاهش پیدا می‌کند.

این یکی از دلایلی محسوب می‌شود که باتری‌های قدیمی در هوای سرد بیشتر از بین میروند.

بطور کلی عمر باتری به نوع نگهداری آن بستگی دارد. هرچقد بهتر از باتری خودرو خود نگهداری کنید عمر بیشتری خواهد داشت. میتوانید برای نگهداری بهتر باتری ماشین از مقاله “8 نکته نگهداری باتری خودرو” استفاده کنید.

به طور کلی باتری احتیاج به مقدار مناسبی CCA برای غلبه بر هوای سرد دارد و نبود این عامل باعث کاهش عملکرد باتری می‌شود.

اما درصورتی که شما در محیطی زندگی میکنید که چندان با هوای سرد دست و پنجه نرم نمیکنید، میتوان گفت باتری شما احتیاج به این عامل نخواهد داشت.

خوشحال میشویم نظرات‌تان را برای ما درباره‌ی این مقاله یا فعالیت کلی سایت جوادپور برای ما ارسال کنید.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *