مقالات

روش درست باتری به باتری

یکی از اولین روش‌های شارژ کردن باتری در زمان‌های ضروری استفاده از روش باتری به باتری کردن است. البته این را درنظر داشته باشید که اگر باطری به باطری کردن بصورت درست انجام نشود می‌تواند به هر دو باتری آسیب برساند.

می‌توانید با مطالعه مقاله “8 علت خالی شدن باتری خودرو” از عواملی که می‌تواند منجر به خالی شدن باتری خودرو شود مطلع شوید و با استفاده از راه‌‌حل‌های پیشنهاد شده از خالی شدن آن جلوگیری کنید.

در این مقاله میخواهیم به شما آموزش صحیح باتری به باتری کردن ماشین را آموزش بدهیم تا از خرابی‌های احتمالی جلوگیری کنید.

مراحل باتری به باتری کردن

مرحله اول

بدون لمس اتومبیل، همه تجهیزات غیر لازم و چراغهای هر دو ماشین را خاموش کنید . مطمئن شوید که تهویه کافی وجود دارد و از عینک ایمنی استفاده کنید.

مرحله دوم

خودرویی که باتری سالم دارد را روشن کنید و اجازه دهید که حداقل برای 2 تا 3 دقیقه با سرعت زیاد در حالت خلاص کار کند تا قبل از شروع کار باتری خود را شارژ کند.

مرحله سوم

گیره کابل کمکی مثبت (معمولا قرمز) را به ترمینال مثبت روی باتری خراب وصل کنید . گیره انتهای دیگر کابل تقویت کننده مثبت را به ترمینال مثبت باتری سالم اتصال دهید .

مرحله چهارم

گیره کابل کمکی منفی (معمولا سیاه) را به ترمینال منفی بر روی باتری سالم وصل کنید و سر دیگر گیره کابل متصل کننده منفی را به مکانی تمیز و بدون رنگ بر روی بدنه موتور یا بدنه اتومبیل که باتری آن از کار افتاده و دور از باتری اتصال دهید.

مرحله پنجم

اجازه دهید اتومبیل سالم با دور موتور بالا برای 5 دقیقه یا بیشتر جهت فرصت دادن به باتری معیوب برای شارژ شدن و گرم شدن الکترولیت آن، در حالت خلاص کار کند.

مرحله ششم

اتومبیل از کار افتاده را روشن کنید و اجازه دهید که با دور موتور بالا در حالت خلاص کار کند. اگر اتومبیل بار اول استارت نخورد، اتصالات را مجدداً چک کنید، چند دقیقه صبر کنید و مجدداً تلاش کنید.

مرحله هفتم

کابل های کمکی را به صورت عکس آن چه در بالا گفته شده قطع نمائید و ابتدا گیره منفی را از روی بدنه ماشین یا بدنه موتور اتومبیلی که قبلاً کار نمی کرد به منظور کم کردن احتمال انفجار جدا کنید.

نکات مهم:

  • در هوای سرد، یک کابل تقویت کننده مناسب با کیفیت خوب با شماره سیم 4 تا 6 لازم است تا جریان کافی را به منظور روشن کردن موتور یک اتومبیل از کار افتاده ، فراهم کند. هر چه قطر سیم بزرگتر باشد، بهتر میباشد .
  • موتور برخی از اتومبیل ها در مدت استارت باتری به باتری باید روشن باشند.
  • اجازه ندهید که گیره های کابل تقویت کننده (booster cable) با یک دیگر تماس پیدا کنند و یا گیره مثبت با بدنه خودرو یا بدنه موتور تماس پیدا کند .
  • اگر دمای هوا، کمتر از دمای انجماد است، بررسی کنید که الکترولیت در باتری معیوب منجمد نشده باشد. اگر الکترولیت منجمد شده، اجازه دهید که پیش از کارکردن یخ آن ذوب شود. یک باتری دشارژ شده که ولتاژ آن به اندازه 12 ولت یا کمتر یا دانسیته آن 14/1 یا کمتر است، تقریباٌ در دمای 15- درجه سانتیگراد یخ خواهد زد .

بعد از انجام باطری به باطری جهت پی بردن به علت دشارژ عمیق و آسیب های احتمالی باتری، در نخستین فرصتی که بدست آوردید باتری از کار افتاده را کاملا شارژ و تست کنید و یا به مراکز مربوطه مراجعه نمایید.

میتوانید برای شارژ کامل باتری خودروی خود به مجموعه امداد باتری جوادپور مراجعه کنید. ما در مجموعه جوادپور علاوه بر شارژ کردن کامل باتری شما، باتری را تست میکنیم و درصورت وجود مشکل میتوانیم آنرا برای شما حل کنیم.

درصورتی که نمیتوانید به مجموعه ما مراجعه کنید، میتوانید از مقاله “تشخیص خرابی باتری خودرو” استفاده کنید و باتری خود را تست کنید تا ببینید آیا مشکلی دارد یا خیر.

همچنین میتوانید با عضویت در پیج اینستاگرام باتری جوادپور از آموزش‌های مختلفی که برای مراقبت از خودرو در آن قرار میدهیم استفاده کنید و از خرابی‌های باتری جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *