مقالات

10تا از متداول‌ترین مشخصات روی باتری ماشین

اکثر صنایع دارای اصطلاحات مختص به خودشان هستند و صنعت باتری ماشین هم مستثنا نیست. دانستن این نوع مشخصات روی باتری ماشین میتواند به نگهداری بهتر باتری و همچنین استفاده‌ی درست از آن به شما کمک کند.

در ادامه‌ی این مقاله میخواهیم شما را با چند نوع از متداول‌ترین مشخصات روی باتری ماشین آشنا کنیم که کاربرد زیادی دارد و مطمعنا به دردتان میخورد.

متداول‌ترین مشخصات روی باتری ماشین

AC (جریان جایگزین)

این نوع شارژ برای شارژ خودروهای الکتریکی در سرعت‌های مختلف از طریق جریان متناوب مفید است. این جریان توسط دینام تولید میشود و بلافاصله به DC تبدیل می‌شود.

DC (جریان مستقیم)

برخلاف شارژ AC که توسط خودرو به برق DC تبدیل می‌شود، شارژ DC می‌تواند برق متناوب را مستقیما در خود دوشاخه به DC تبدیل کند. شارژرهای DC بزرگتر، گرانتر و سریع‌تر هستند.

CCA (آمپر میل لنگ سرد)

آمپرهای میل لنگ سرد امتیازی است که در صنعت باتری برای تعیین توانایی باتری در راه‌اندازی موتور در دماهای سرد استفاده می‌شود. مقدار زیادی آمپر برای راه‌اندازی موتور مورد نیاز است، اما فقط برای مدت کوتاهی.

امتیاز واقعی تعداد آمپرهایی است که می‌توان از یک باتری کاملا شارژ شده جدید در دمای 0 درجه فارنهایت به مدت 30ثانیه با حفظ ولتاژ در 30ثانیه جدا کرد.

میتوانید برای آشنایی بیشتر با آمپر میل لنگ سرد  مقاله “آمپر میل لنگ سرد چیست” مطالعه کنید و اطلاعات کامل‌تری را از این اصطلاح کسب کنید.

آمپر ساعت

این اصطلاح جزو مشخصات روی باتری ماشین برای اندازه‌گیری است. واحد اندازه گیری ظرفیت ذخیره سازی الکتریکی باتری که از ضرب جریان بر حسب آمپر در زمان بر حسب ساعت تخلیه به دست می‌آید.

ظرفیت باتری

ظرفیت باتری به عنوان تعداد آمپر در ساعتی که باتری با سرعت و دمای خاصی تخلیه می‌کند مشخص می‌شود. ظرفیت باطری ماشین یک مقدار ثابت نیست و با افزایش میزان دشارژ کاهش می‌یابد. ظرفیت باتری تخت تاثیر عوامل مختلفی مثل وزن ماده فعال، چگالی ماده فعال، چسبندگی ماده فعال به شبکه، تعداد، طراحی و ابعاد صفحات قرار می‌گیرد.

ظرفیت ذخیره (RC)

مدت زمانی که یک باتری کاملا شارژ شده جدید 25 آمپر در 27 درجه سانتیگراد ارسال می‌کند و ولتاژ پایانه‌ای برابر یا بالاتر از 1.75 ولت در هر سلول حفظ می‌کند. این رتبه بندی نشان دهنده زمانی است که باتری در صورت از کار افتادن دینام یا ژنراتور یک وسیله نقلیه به کارکرد لوازم ضروری ادامه می‌دهد.

MC (Maintenance-Free)

این اصطلاح جزو مشخصات روی باتری ماشین است که برای مشخص کردن نوع ماشین استفاده می‌شود. این نوع باتری احتیاج به بررسی و مراقبت خاصی ندارد و در ایران به نام باتری اتمی شناخته می‌شود.

LM (Low maintenance)

این اصطلاح برای باتری‌هایی استفاده می‌شود که به مراقبت و بررسی کمی احتیاج دارند که در ایران به نام باتری اسید شناخته می‌شوند.

Primary battery

این نوع باتری می‌تواند انرژی الکتریکی را ذخیره و تحویل دهد اما قابلیت شارژ مجدد برای این نوع باتری وجود ندارد.

VRLA

باتری سرب اسیدی تنظیم شده با شیر. AGM و ژل دو نوع باتری VRLA هستند. این باتری‌ها الکترولیت مایع ندارند و در سلول بر روی چرخه نوترکیبی اکسیژن کار می‌کنند که برای به حداقل رساندن اتلاف آب طراحی شده است. باتری‌های VRLA دارای دریچه‌های آروغ یک طرفه هستند.

این دریچه‌ها فشار کم از ورود هوا به سلول جلوگیری می‌کنند و درصورت لزوم به گازها اجازه خروج از سلول را می‌دهند. فشار حفظ شده در باتری، هرچند بسیار ناچیز برای تسهیل اکسیژن تولید شده در صفحات مثبت به آب مورد نیاز است.

این نوع اصطلاحات می‌توانند به شما برای انتخاب باتری بهتر کمک کنند. همچنین این اصطلاحات می‌توانند به شما برای نگهداری بهتر از باتری ماشین خود کمک کنند.

امیدواریم این مقاله به شما برای یادگیری بیشتر درباره‌ی باتری خودرو کمک کرده باشد. خوشحال میشویم نظرات‌تان را برای ما ارسال کنید و تجربیات خود را با ما درمیان بگذارید.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *