مقالات

10 تا از مهم‌ترین قطعات خودرو که نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند!

آیا تا به حال برای شما شده که قطعه ای از خودرو شما خراب شود، اما نام قطعه را ندانید و در نتیجه نتوانید آن را تعویض کنید؟ اگر چنین است، این مقاله با معرفی 10 تا از مهم ترین قطعات خودرو می‌تواند به شما کمک کند.

چه قصد خرید یک خودروی دست دوم یا یک وسیله نقلیه جدید را داشته باشید، نگهداری از دستگاهی که حدودا 30000 قطعه دارد (اگر هر جزء را تا کوچکترین پیچ در نظر بگیرید) و تشخیص اینکه کدام یک از آنها نیاز به نگهداری و بررسی منظم دارند، می‌تواند بسیار دشوار باشد. این یک مسئولیت ضروری برای هر راننده است که دانش و درک اولیه از وسیله نقلیه خود داشته باشد. به همین دلیل است که شما باید مهم ترین قطعه خودرو خود از کوچیک به بزرگ را بشناسید.

در ادامه با ما همراه باشید تا 10 تا از ضروری ترین قطعات را به شما معرفی کنیم.

مهم ترین قطعات خودرو‌

1. باتری خودرو

باتری ماشین شما یک جزء حیاتی است. بدون آن وسیله نقلیه شما حتی روشن نمی‌شود، زیرا الکتریسیته مورد نیاز برای استارت و روشن کردن موتور خود را ندارد. باتری ها قابل شارژ هستند و برق لازم برای لوازم جانبی خودرو مانند رادیو و چراغ ها را تامین می‌کند.

وقتی موتور خاموش است، بهتر است چراغ ها و رادیو خود را خاموش کنید. در غیر این صورت، اگر برای مدت طولانی روشن بماند، باتری شما تخلیه می‌شود. یک باتری معمولاً زیر کاپوت خودرو قرار دارد و توصیه می‌شود هر شش ماه تا یک سال آن را بررسی کنید تا ببینید آیا پایانه‌ها نیاز به تمیز کردن دارند یا خیر.

هیچ چیز کلافه کننده تر از آن نیست که باتری شما در حین رانندگی در وسط ناکجا آباد از کار بیفتد. باتری خودرو معمولا یکی از قطعات خودرو است که اکثر اوقات نادیده گرفته می‌شود. به خصوص که عملا هیچ علامت هشدار دهنده‌ واضحی وجود ندارد که به شما بگوید باتری شما در شرف پایان عمر خود است.

البته اگر متوجه خرابی قطعات الکتریکی یا کم نور شدن چراغ ها شدید،  یا اگر روشن شدن موتور کمی بیشتر از همیشه طول کشید و یا اگر چراغ باتری روی صفحه کیلومتر روشن شد، وقت آن است که به یک تکنسین حرفه ای مراجعه کنید تا باتری شما را بررسی کند. درباره علائم خرابی باتری خودرو در مقاله 20 نکته خرابی باتری خودرو بیشتر بخوانید.

2. محورها

اکسل نوار کوچکی است که به شما کمک می‌کند تا چرخ های خود را حرکت دهید، ترمز بگیرید و رانندگی کنید. محورها به چرخ‌های ماشین شما متصل می‌شوند، وزن آن‌ها را تحمل می‌کنند، به آنها قدرت می‌دهند و جزء حیاتی در سیستم فرمان هستند.

یک محور معمولاً از فلز ساخته شده است و شکستن آن غیر معمول است، اما ممکن است زنگ بزند، بنابراین اگر این اتفاق افتاد، بهتر است خودرو خود را پیش یک متخصص ببرید.

3. ترمز

یکی دیگر از مهم ترین قطعات خودرو که باید از آن به خوبی مراقبت کنید، ترمزها هستند، زیرا خودروی شما بدون آنها نمی‌تواند متوقف شود. اکثر خودروهای مدرن دارای یک سیستم ترمز هیدرولیک هستند که در آن نیروی اعمال شده به پدال ترمز به اعمال نیرو به ترمزها کمک می‌کند.

اگر هنگام فشار دادن پدال ترمز صدای جیر جیر می‌شنوید، احتمالاً زمان تعویض لنت و دیسک ترمز فرا رسیده است. ممکن است لنت ها از بین رفتن باشند و/یا دیسک ها به دلیل گرمای زیادی که در معرض آن قرار می‌گیرند شروع به از هم پاشیدن کرده باشند. همیشه ایمن بودن بهتر از متاسف بودن است!

4. پیستون

هنگامی که صحبت از کنترل انفجارهای بنزین در محفظه احتراق می‌شود (که در اثر مخلوط شدن سوخت و هوا هنگام ورود به محفظه احتراق ایجاد می‌شود)، پیستون ها به یادمان می‌آید.

پیستون ها به برق رسانی به لاستیک ها کمک می‌کنند و باعث حرکت خودرو می‌شوند. خودروها به طور متوسط چهار تا شش پیستون به شکل سیلندر دارند که بالا و پایین حرکت می‌کنند. هرچه پیستون‌های شما سریع‌تر حرکت کنند، چرخش ماشین شما بیشتر خواهد بود.

با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که سرعت زیاد ممکن است برای پیستون ها مضر باشد و باعث شود که آنها سریعتر فرسوده شوند و همچنین کثیف شوند.

5. رادیاتور

رادیاتور از داغ شدن بیش از حد موتور خودرو جلوگیری می‌کند و آن را خنک می‌کند. این قطعه ماشین در نزدیکی موتور خودرو قرار دارد و برای جلوگیری از گرمای بیش از حد به مقدار کافی مایع خنک کننده نیاز دارد.

مایع خنک‌کننده از موتور عبور می‌کند و گرما را جذب می‌کند و آن را از موتور به رادیاتور می‌برد، سپس هوای گرم از طریق پره‌های رادیاتور عبور می‌کند و آن را خنک می‌کند و آن را دفع می‌کند. اگر ماشین شما بیش از حد گرم می‌شود، به احتمال زیاد مشکل از رادیاتور است. بسته به محل مشکل، طیف گسترده ای از خنک کننده موتور، فن های رادیاتور، شیلنگ ها و درپوش های آب بندی در بازار ارائه می‌شوند که ممکن است مناسب شما باشند.

6. فیلتر هوا

دو نوع فیلتر هوا در خودرو وجود دارد، یکی برای تمیز کردن هوای وارد شده به داخل خودرو، گردش ثابت هوای پاک و دیگری فیلتر یا تمیز کردن هوای موتور خودرو به دلیل نیاز به هوا برای احتراق. تعویض فیلترهای شکسته و تمیز کردن آنها در صورت کثیف شدن بسیار مهم است، در غیر این صورت گرد و کثیفی ها می‌توانند وارد محفظه خودرو شوند یا حتی بدتر از آن، جریان هوا را برای موتور مسدود کنند.

7. صدا خفه کن

صدا خفه کن بخشی از سیستم اگزوز خودرو شما است و به کاهش صدای ناشی از موتور کمک می‌کند.  این قطعه بین موتور و لوله اگزوز قرار دارد. تعویض این قطعه آنقدر آسان است، که به محض اینکه مشکل را تشخیص دادید، می توانید به راحتی آن را جایگزین کنید.

8. کمک فنر

کمک فنرها برای حفظ چسبندگی چرخ‌های شما در جاده هنگام رانندگی در سطوح ناهموار مانند جاده‌های روستایی ضروری هستند، تا سواری شما نرم‌تر شود و لرزش‌های ایجاد شده در حین رانندگی را جذب کند و شما آنها را احساس نکنید.

این قطعات خودرو در زیر ماشین شما قرار دارند و هنگام سرویس خودروی شما نیاز به بررسی دارند، زیرا اگر ضربه‌ها را به درستی جذب نکنند، می‌تواند خطرناک باشد، زیرا ممکن است خودروی شما با زمین برخورد کند و خطر آسیب‌دیدگی را به دنبال داشته باشد.

9. مبدل کاتالیزوری

مبدل کاتالیزوری یکی از قطعات خودرو است که گازهای گلخانه ای مضر را فیلتر می‌کند، به طوری که فقط دی اکسید کربن و آب از ماشین شما خارج می‌شود. این قطعه گازهای مضر تولید شده درون موتور شما را تبدیل به دوستدار محیط زیست می‌کند. مبدل های کاتالیزوری با دوام ساخته شده‌اند و اغلب هرگز نیاز به تعویض پیدا نمی‌کنند.

با این حال، این نیز درست است که گاهی اوقات ممکن است دچار انسداد یا آسیب شود (بسته به سن خودرو). اگر فکر می‌کنید مبدل کاتالیزوری شما مشکلی دارد و چراغی را روی داشبوردتان روشن کرده است، بهتر است آن را تعویض کنید، اما همیشه به یاد داشته باشید که بلافاصله پس از دریافت قطعه، آن را نصب کنید.

10. دینام‎

دینام برق سیستم الکتریکی خودرو را تامین می‌کند، باتری را در حین کار کردن ماشین شارژ می‌کند و انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. به همین دلیل است که همانطور که قبلاً گفتیم، روشن ماندن رادیو یا چراغ‌ها در زمانی که ماشین شما کار نمی‌کند، باتری را از بین می‌برد.

اگر با باتری ماشین خود مشکل دارید یا دیگر قطعات الکتریکی شما دچار مشکل شده‌اند، بررسی کنید که  از دینام یا حتی هر دو نباشد.

امیدواریم مقاله ما به شما در درک عملکرد رایج و مهم ترین قطعات خودرو کمک کرده باشد. اگر نیاز به تعویض باتری خودرو خود را در مشهد دارید، لطفا در تماس با ما از طریق شماره 38381000 دریغ نکنید، ما بسیار خوشحال خواهیم شد که به شما کمک کنیم.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *