مقالات

چرا چراغ باتری ماشین روشن می‌شود؟

چراغ باتری ماشین روشن شده؟ 3 دلیل اصلی و راه حل آنها

آیا با روشن‌شدن چراغ باتری ماشینتان روبرو شده‌اید؟ این اتفاق می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از سوختن فیوز گرفته تا خرابی تسمه دینام یا باتری مرده. در این مطلب به بررسی 3 دلیل اصلی روشن شدن چراغ باتری و راه حل های آنها می پردازیم.

چرا چراغ باتری ماشین روشن می‌شود؟

1. سوختن فیوز

در اکثر خودروها، جعبه‌فیوز زیر داشبورد یا زیر کاپوت در سمت راننده قرار دارد. جعبه را باز کنید و سیم‌های ولت‌متر را به پشت هر فیوز بزنید، اما روی فیوزهایی که به باتری متصل هستند تمرکز کنید. اگر مقداری خواندید، یعنی فیوز سالم است. در غیر این صورت، فیوز سوخته است. فیوز سوخته را بیرون کشیده و فیوز جدیدی را در آن جایگاه قرار دهید.

محل جعبه‌فیوز در هر خودرو متفاوت است، بنابراین اگر آن را پیدا نکردید، دفترچه راهنمای خودرو را بررسی کنید.

فیوزهای یدکی خودرو ارزان هستند و می‌توانید آنها را به‌صورت آنلاین خریداری کنید.

اگر ولت‌متر ندارید، باز هم می‌توانید فیوزهای سوخته را بررسی کنید. با احتیاط هر فیوز را بیرون کشیده و به پایه پایینی آن نگاه کنید. اگر نقره‌ای و براق است، فیوز سالم است. اگر شکسته یا سوخته است، فیوز سوخته است.

فیوزهای خودرو باید سال‌ها دوام بیاورند، بنابراین اگر در مدت کوتاهی چندین فیوز بسوزانید، قطعاً مشکل برقی وجود دارد. برای بررسی خودرو را نزد مکانیک ببرید.

2. خرابی تسمه دینام

یکی از شایع‌ترین دلایل ازکارافتادن دینام، آسیب به تسمه آن است. دینام را عموماُ در کنار موتور ماشین می‌توان دید. (مانند یک محفظه کوچک گرد با دریچه‌ای در اطراف آن). همچنین تسمه‌ای که دینام را به باتری متصل می‌کند. آن تسمه را از نظر آسیب بررسی کنید. اگر ترک‌خورده، ساییده شده یا کاملاً پاره شده است، احتمالاً همین باعث خرابی دینام شده است.

دینام همیشه در جایی در اطراف موتور قرار دارد، اما مکان دقیق آن به نوع خودروی شما بستگی دارد.

در صورت داشتن یدکی تسمه دینام، خودتان هم می‌توانید تسمه دینام تعویض کنید. بااین‌حال، سعی نکنید این کار را در کنار جاده انجام دهید. یا ابتدا خودرو را به خانه ببرید یا آن را به تعمیرگاه ببرید.

3. باتری مرده

اگر باتری خودرو شما قدیمی است، ممکن است نتواند به طور کامل (یا اصلاً) شارژ شود. در این صورت، ممکن است نیاز به تعویض کامل باتری خود داشته باشید. می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید یا از یک مکانیک حرفه‌ای برای انجام آن کمک بگیرید.

بیشتر باتری‌های خودرو حدود 3 تا 5 سال عمر می کنند.

منبع: https://www.wikihow.com/Respond-When-Your-Car%27s-Battery-Light-Goes-On

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *