مقالات

چگونه باتری ضعیف ماشین را قوی کنیم

چگونه باتری ضعیف ماشین را قوی کنیم؟ 5 روش برای تقویت باتری خودرو

چگونه باتری ضعیف ماشین را قوی کنیم؟ این سؤال بسیاری از افرادی است که با ضعف در عملکرد باتری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای اتومبیل مواجه شده‌اند. باتوجه‌به قیمت بالای باتری و به واسطه اینکه خرید باتری جدید ممکن است برای هر فردی مقرون‌به‌صرفه نباشد، بخش زیادی از افراد به دنبال راهکارهایی هستند تا بتوانند باتری ضعیف ماشین را قوی کنند. نحوه استفاده از باتری رابطه مستقیم با طول عمر این قطعه مهم از اتومبیل دارد. به طور معمول هنگامی که بتوان از باتری به‌درستی استفاده کرد و همچنین زمانی که این قطعه به‌خوبی شارژ شود، طول عمر آن را افزایش خواهید داد. چنانچه باتری اتومبیل شما ۳ سال کمتر عمر کند؛ یعنی در نگهداری از آن به‌خوبی عمل نکرده‌اید و مشکلاتی مانند شارژشدن نامناسب، تخلیه و شارژ بیش از حد، سطح الکترولیت پایین و خوردگی سبب بروز ایراد و پایان طول عمر باتری شده‌اند. باتوجه‌به این موارد ما در مجله امداد باتری جوادپور تلاش کرده‌ایم به شما کمک کنیم تا بتوانید باتری ضعیف ماشین را قوی کنید.

راهکارهای جلوگیری از خرابی باتری خودرو

خراب شدن باتری اتومبیل یعنی امکان روشن شدن موتور خودرو وجود ندارد. باتری‌های خراب را می‌توان هر چند یکبار می‌توان به صورت موقت احیا کرد. با احیا کردن باتری خراب می‌توانید مجدداً اتومبیل را به جاده بازگردانید. بااین‌حال اگر مشکلات باتری‌ها انباشت شوند، به‌طورکلی باتری از بین رفته و نیاز به تعویض آن خواهید داشت.
پیشگیری بهتر از درمان است! این امر مهم را سعی کنید همیشه در نظر داشته باشید تا از خرابی باتری اتومبیل بتوانید جلوگیری نمایید. باتوجه‌به قیمت باتری خودرو و اینکه خرید باتری نو برای شما مقرون‌به‌صرفه نیست، سعی کنید چند راهکار را در نظر بگیرید تا به تقویت باتری ضعیف ماشین خود بپردازید.
از جمله مواردی که در جلوگیری از خرابی باتری خودرو می‌تواند کارساز باشد، استفاده منظم از باتری است. همواره این نکته را در نظر بگیرید که سیستم شارژ باتری خودرو باید عملکردی درست داشته باشد. اگر باتری به درستی شارژ شود، از خرابی زودرس آن جلوگیری به عمل خواهد آمد. ما در مطلبی جداگانه راهکارهای افزایش طول عمر باتری خودرو را به‌طورکلی برای شما بیان کرده‌ایم.

بهترین روش‌های تقویت باتری ضعیف ماشین

اگر به دنبال پاسخ این سؤال هستید که چگونه باتری ضعیف ماشین را قوی کنیم، ما ۵ راهکار را برای شما در نظر گرفته‌ایم. یک باتری قوی به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید با اولین استارت و به‌راحتی اتومبیل خود را روشن کنید. باتری به‌عنوان قبل تپنده بخش برقی اتومبیل نقشی حیاتی در عملکرد سیستم برقی دارد. باتوجه‌به اینکه هزینه‌های نسبتاً زیادی مالک خودرو باید برای تعویض باتری بپردازد، استفاده از این روش‌ها برای تقویت قطعه حیاتی اتومبیل می‌تواند راهکاری اصولی باشد.

1. تقویت باتری ضعیف ماشین با استفاده از محلول نمک اپسوم

برای تقویت باتری ضعیف ماشین و قوی کردن آن می‌توانید از محلول نمک اپسوم کمک بگیرید. همان‌گونه که می‌دانید کاهش سطح الکترولیت می‌تواند یکی از مهم‌ترین دلایل ضعیف شدن باتری خودرو به شمار رود. هنگامی که کمبود الکترولیت دلیل ضعف باتری و خرابی آن باشد، می‌توان از سولفات منیزیم برای رفع این مشکل کمک گرفت. نمک اپسوم یا سولفات منیزیم یک نوع اسید بسیار قوی بوده که در آن انواع هیدرات و مشاهده می‌شوند. استفاده از نمک اپسوم می‌تواند کمک فراوان به کاهش تعادل شیمیایی داشته باشد. به همین علت برای راه‌اندازی موتور و تأمین شارژ کافی استفاده از سولفات منیزیم را به شما پیشنهاد می‌کنیم. نمک اپسوم می‌تواند با ایجاد محلول الکترولیت موجب تقویت باتری ضعیف خودرو شود.

2. تقویت باتری ضعیف ماشین با روش اره برقی

برای اینکه باتری ضعیف ماشین را قوی کنیم، می‌توانیم از روش اره برقی نیز کمک بگیریم. همان‌گونه که می‌دانید دینام به عنوان یکی دیگر از قطعات مهم در سیستم خودرو بر روی موتور قرار گرفته است. روش اره برقی برای حرکت دادن این قطعه به کار می‌رود. استفاده از این روش برای حرکت دادن دینام و شارژ باتری مؤثر است. مراحل انجام روش اره برقی برای قوی کردن باتری ضعیف ماشین به شکل زیر طی می‌شوند.
ابتدا لازم است برخی از اجزای اره برقی مانند چرخ‌دنده پره‌دار، تیغه و زنجیر را از روی آن جدا کنید. این کار سبب می‌شود که اره برقی حالتی شبیه قرقره به خود گیرد.
اکنون باید از روی دینام تسمه‌های محرک را جدا کنید.
برای متصل‌کردن قرقره درایو دینام و دوک اره برقی از تسمه استفاده شود.
اکنون تسمه محرک را ببندید.
درحالی‌که فشار ملایمی توسط اره برقی به تسمه وارد می‌شود آن را راه‌اندازی نمایید. این عمل را تا زمانی ادامه دهید که باتری خودرو شروع به شارژ کردن نماید.
یادآور می‌شویم درحالی‌که این روش مورد استفاده قرار می‌گیرد ممکن است خطرات بالقوه‌ای نیز داشته باشد. باتوجه‌به اینکه تسمه‌های محافظ ممکن است با سرعت بسیار بالا شروع به چرخش کنند، هنگام انجام این کار نهایت دقت را به خرج داده و احتیاط کنید.
اگر نسبت به انجام اصولی این کار مطمئن نیستید، توصیه می‌کنیم از روش‌های دیگر برای قوی کردن باتری ضعیف ماشین استفاده نمایید.

3. استفاده از محلول آسپرین

برای اینکه باتری ضعیف ماشین را قوی کنیم، محلول آسپرین نیز می‌تواند روشی مؤثر باشد. اگر آب مقطر و آسپرین در دسترس دارید، می‌توانید جهت تغییر شیمیایی ترکیب الکترولیت‌ها یک محلول کاربردی تولید نمایید. استفاده از این روش برای تقویت باتری ضعیف ماشین بسیار ساده است. کافی‌ست که ترکیب ایجاد کرده را بین تمام سلول‌های باتری خودرو به صورت مساوی تقسیم کنید.
برای تهیه این محلول ۵۰۰ میلی‌گرم آسپرین یا ۱۲ عدد قرص ۳۵۰ میلی‌گرم از آن نیاز دارید. قرص‌ها را به‌خوبی خرد کنید. سپس ۶ اونس آب گرم تهیه کرده و آسپرین پودر شده را درون آب گرم و آب مقطر حل نمایید. محلولی که ایجاد شده را به طور مساوی درون سلول‌های باتری خودرو بگذارید.

4. آب مقطر برای تقویت باتری ضعیف ماشین

راهکار بعدی برای تقویت باتری ضعیف ماشین، استفاده از آب مقطر است. این ترکیب می‌تواند کمک فراوان به غوطه‌ورشدن صفحات باتری خودرو داشته باشد. این کار می‌تواند چرخش موتور را بیشتر کرده و واکنش‌پذیری به‌مراتب بالاتری به وجود بیاورد. اگر سطح پایین الکترولیت دلیل ضعف باتری خودرو و بروز مشکل در این قطعه باشد، استفاده از آب مقطر می‌تواند یک راهکار اصولی به شمار رود. چنانچه آسپرین یا نمک اپسوم در دسترس شما وجود ندارد از آب مقطر می‌توانید کمک بگیرید و یک تقویت‌کننده الکترولیت جایگزین آن‌ها نمایید.

5. کاربرد روش خاکستر داغ

روش خاکستر داغ را نیز می‌توان یکی دیگر از کاربردی‌ترین روش‌های تقویت باتری ضعیف ماشین عنوان کرد. اگر امکان استفاده از راهکارهای بالا برای تقویت باتری ضعیف خودرو وجود ندارد، روش خاکستر داغ را به شما پیشنهاد می‌کنیم. یادآور می‌شویم هنگامی که تمام روش‌های بالا را استفاده کرده و جواب مناسب را دریافت نکردید، می‌توانید به سراغ روش خاکستر داغ بروید.
نحوه انجام این کار به‌گونه‌ای است که ابتدا باید یک آتش روشن کرد. صبر کنید تا آتش کاملاً به خاکستر داغ تبدیل شود. اکنون از بالای باتری درپوش‌های پر کننده را بردارید.
باتری خودرو را از روی اتومبیل جدا کرده و آن را روی خاکستر داغ بگذارید.
یادآور می‌شویم که احتیاط کافی باید داشت که از آتش‌گرفتن باتری خودرو جلوگیری به عمل آید.
خاکستر داغ باید به‌خوبی بتواند باتری را گرم کند.
پس از گرم شدن باتری خودرو مجدداً می‌توانید آن را با دقت بر روی اتومبیل نصب کنید. خاکستر داغ می‌تواند برای تقویت باتری خودرو مؤثر باشد.

سخن پایانی

ما در مجله امداد باتری جوادپور تلاش کردیم که به شما کمک کنیم تا بتوانید باتری ضعیف ماشین را قوی کنید. روش‌های فوق می‌توانند تا حدی برای قوی کردن باتری ضعیف ماشین مؤثر باشند. همیشه پیشگیری بهتر از درمان بوده و سعی کنید با رعایت نکات کاربردی و استفاده اصولی از باتری خودرو از خرابی زودرس آن جلوگیری به عمل آورید. شارژ کردن دوباره باتری پس از استفاده و اطمینان داشتن از عملکرد مناسب سیستم شارژ خودرو می‌توانند برای حفظ باتری اهمیت زیادی داشته باشند.
سؤالات متداول
آیا امکان تعمیر باتری خراب ماشین وجود دارد؟
باتری خراب را می‌توان به صورت موقت احیا کرد. بااین‌حال چند روش برای جلوگیری از خرابی باتری خودرو و تقویت آن می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.
باتری ضعیف ماشین چه مشکلاتی به وجود می‌آورد؟
باتری ضعیف خودرو موجب ایجاد جرقه‌های ضعیف می‌شود. این کار می‌تواند در سیلندرهای موتور، سوخت را جمع کند. انجام این کار ممکن است سبب خرابی و از کار افتادن خودرو شود.
برای تقویت باتری ضعیف ماشین چه روش‌هایی توصیه می‌کنید؟
استفاده از نمک اپسوم و همچنین روش اره برقی در کنار آب مقطر و آسپرین می‌توانند برای تقویت باتری ضعیف ماشین مؤثر باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *