مقالات

آشنایی با دلایل خرابی باتری ماشین، 12 علت خرابی باطری خودرو

آشنایی با دلایل خرابی باتری ماشین، 12 علت خرابی باطری خودرو

دلایل خرابی باتری ماشین را که مرور می‌کنیم به چند مورد شایع برخورد خواهیم کرد. هنگامی که قصد روشن کردن خودرو خود را دارید و استارت می‌ زنید، اگر اتومبیل روشن نشود بدون شک اولین قطعه‌ ای که برای بررسی به ذهنتان خواهد رسید، باتری ماشین است. بسیاری از مالکان خودروها نگرانی‌ هایی بابت خرابی زودرس باتری ماشین خود دارند. گاهی اوقات تنها چند ماه پس از نصب باتری نو بر روی خودرو متوجه می‌شوید که عملکرد مناسبی نداشته و دچار ایراد شده است. باتوجه‌به اینکه هنگام خاموش بودن ماشین و زمانی که قصد استارت زدن خودرو را دارید دینام کار نکرده و تأمین انرژی الکتریکی قطعات بر عهده باتری است، عملکرد صحیح آن اهمیت بالایی دارد. سؤال اساسی اینجاست که از کجا می‌توان فهمید باتری خودرو دچار ایراد شده است؟ با ما همراه باشید تا به بررسی دلایل خرابی باتری ماشین بپردازیم.

چرا باتری خودرو خراب می‌شود؟

قبل از اینکه به دلایل خرابی باتری خودرو بپردازیم، بهتر است چند نکته دراین‌خصوص بیان کنیم. تقریباً بیش از نیمی از خرابی‌های زودرس باتری خودرو به دلیل عدم نگهداری مناسب آن و همچنین کم شدن مقدار آب برای شارژ مجدد این قطعه برمی‌گردد. علاوه بر این شارژ بیش از حد باتری خودرو در کنار تبخیر ناشی از گرمایی که در زیر کاپوت ماشین قرار دارد را نیز می‌توان مواردی دانست که سبب خرابی زودرس باتری اتومبیل می‌شوند. باتوجه‌به اینکه شارژ کم باتری سبب سولفاته شدن آن می‌شود، می‌توان این مورد را نیز در خرابی زودرس باتری مؤثر دانست.

مهم‌ترین دلایل خرابی باتری ماشین

دلایل خرابی باتری خودرو متعدد هستند. بااین‌حال می‌توان چند دلیل عمده را برای خرابی این قطعه حیاتی از خودرو در نظر گرفت. علت‌های خرابی باتری ماشین را ما موارد زیر می‌دانیم.

  1. فرسوده شدن باتری، از مهم‌ترین دلایل خرابی باتری ماشین

یکی از مهم‌ترین دلایل خرابی باتری خودرو، فرسوده شدن این قطعه است. به‌مانند تمام قطعات مصرفی، باتری اتومبیل با گذشت زمان و هنگامی که مورد استفاده قرار می‌گیرد کارایی خود را از دست خواهد داد. سؤالی که مطرح می‌شود این است که طول عمر مفید باتری اتومبیل چه اندازه است؟ برای پاسخ این سؤال نمی‌توان زمان خاصی را عنوان کرد. در واقع اگر از یک کارشناس نیز این سؤال را بپرسید، پاسخ‌های متفاوتی را به شما خواهد داد. برخی از باتری‌های خودرو تنها دو سال عمر مفید دارند. درعین‌حال امروزه به لطف بهره‌گیری از استانداردهای روز، باتری‌های با کیفیت و طول عمر بالاتر نیز در بازار عرضه شده که می‌توانند بین ۳ تا ۴ سال کارایی خود را نشان دهند. پس از گذشت این مدت به‌واسطه سولفاته شدن و همچنین خورندگی، باتری قدرت و توان خود را از دست خواهد و به همین علت نمی‌تواند انرژی را به‌خوبی ذخیره نماید. برای اطمینان از وضعیت شارژ باتری یکی از بهترین روش‌ها تست منظم این قطعه است.

هنگامی که باتری خودرو طول عمر خود را ازدست‌داده و فرسوده شود، ماشین به‌خوبی استارت نمی‌خورد. نشانه‌هایی مانند وجود ترک‌های ریز روی بدنه باتری و بادکردگی را می‌توان از جمله مواردی دانست که فرسوده شدن باتری را نمایان می‌کنند.

  1. روشن گذاشتن سیستم‌های برقی خودرو برای مدت طولانی

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل خرابی باتری ماشین، روشن گذاشتن سیستم‌های برقی مانند کولر، ضبط، چراغ‌ها و… است. باتوجه‌به اینکه این سیستم‌ها به طور مستقیم انرژی مورد نیاز خود را از باتری دریافت می‌کنند، هنگام روشن کردن آن‌ها (زمانی که خودرو خاموش است) فشار زیادی به باتری وارد می‌شود. طبیعی است انجام این کار سبب خرابی باتری اتومبیل شود. باتوجه‌به اینکه روشن کردن سیستم‌های برقی هنگامی که اتومبیل خاموش است موجب تشدید فعل و انفعالات شیمیایی درون این قطعه می‌شود، آسیب دیدن باتری را می‌توان متصور شد. توصیه ما این است اگر ماشین روشن است، حتماً ابتدا چراغ‌ها را خاموش کرده و سپس اتومبیل را خاموش نمایید.

  1. استفاده از سیستم‌های صوتی نامتعارف

سیستم‌های صوتی معمولی که بر روی خودرو قرار دارند در حالت عادی و استاندارد فشار زیادی به باتری وارد نکرده و نیاز به برق زیادی نخواهند داشت. درعین‌حال برخی از مالکان خودرو بر روی ماشین خود سیستم‌های صوتی نامتعارف نصب می‌کنند. این شرایط داستان را به‌کلی تغییر خواهد داد. باتوجه‌به اینکه سیستم‌های صوتی نامتعارف برق زیادی مصرف کرده و باتری را برای مدت زمان طولانی تحت فشار قرار می‌دهند، احتمال خرابی این قلعه نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

  1. خواباندن ماشین برای مدت زمان طولانی

یکی دیگر از دلایل خرابی باتری ماشین و ضعیف شدن آن، استفاده نکردن از خودرو برای مدت زمان طولانی است. هنگامی که خودرو خاموش است و در اصطلاح خوابانده می‌شود نیز برق مصرف می‌کند. برخی از سیستم‌های اتومبیل مانند ناوبری، زنگ هشدار و سیستم قفل حتی در زمان خاموش بودن ماشین نیز نیاز به دریافت انرژی داشته و به سراغ باتری می‌روند. باتوجه‌به اینکه باتری تحت فشار قرار می‌گیرد، تخلیه شارژ می‌شود. برای رهایی از بروز این مشکل توصیه می‌کنیم که اگر نیاز به استفاده از خودروی خود ندارید، در هر هفته حداقل ۱۰ دقیقه آن را روشن کرده تا باتری شارژ شده و کارایی خود را از دست ندهد.

  1. ضربه خوردن باتری

دلایل خرابی باتری ماشین که مرور شوند به ضربه خوردن و تکان شدید باتری نیز برخورد خواهیم کرد. باتوجه‌به اینکه باتری خودرو در برابر لرزش شدید، فشار بیش از حد و ضربات آسیب‌پذیر است، حتماً آن را در جای خود محکم قرار دهید.

  1. تغییرات شدید دمای هوا

سرما و گرمای شدید را می‌توان از دیگر دلایل خرابی باتری خودرو نام برد. اگر دمای هوا بیش از حد بالا رود و به ۱۰۰ درجه سانتیگراد برسد، عملکرد باتری دچار اختلال می‌شود. علاوه بر این دمای هوای کمتر از صفر درجه نیز طول عمر مفید باتری را کاهش می‌دهد. توصیه می‌کنیم که برای رهایی از این مشکل هنگامی که در فصل گرم سال قرار دارید، خودرو را در مکانی دور از تابش مستقیم نور آفتاب نگهداری کنید. اگر دسترسی به پارکینگ یا گاراژ مسقف ندارید، بر روی اتومبیل یک چادر بکشید.

سرمای شدید نیز سبب کند شدن فرآیندهای شیمیایی درون باتری می‌شود. به همین علت در فصل سرد سال هنگامی که قصد استارت زدن خودرو را دارید، متوجه می‌شوید که خودرو به‌سختی استارت می‌خورد.

  1. خرابی دینام از دلایل خرابی باتری خودرو

بررسی دلایل خرابی باتری ماشین ما را به یک قطعه دیگر با نام دینام می‌رساند. هنگامی که موتور اتومبیل روشن است، وظیفه شارژ باتری بر عهده دینام قرار می‌گیرد. اگر دینام اتومبیل خراب شود، حتی چنانچه یک باتری نو بر روی خودرو قرار داشته باشد نیز از شارژ کردن کامل باتری عاجز است. به همین علت طول عمر باتری کاهش می‌یابد.

  1. رانندگی در مسافت‌های کوتاه

یکی از علت‌های خرابی باتری خودرو، رانندگی در مسافت‌های کوتاه است. هنگامی که خودرو را روشن می‌کنید، دینام برای اینکه باتری را به طور کامل شارژ کند نیاز به طی شدن یک مسافت طولانی خواهد داشت. دینام اتومبیل قادر نیست به طور کامل در مسافت‌های کوتاه و رانندگی درون شهر باتری اتومبیل را شارژ کند.

  1. خرابی سیستم سیم‌کشی خودرو

معیوب بودن سیستم برق اتومبیل یکی دیگر از دلایل خرابی باتری ماشین است. نقش مهم سیم کشی استاندارد و اصولی خودرو را در حفظ سلامت باتری نمی‌توان نادیده گرفت. حتماً برای نصب تجهیزات برقی به سراغ یک فرد متخصص در این امر بروید. سیم‌کشی باید به طور اصولی صورت گرفته و از یکپارچگی آن مطمئن شوید. استفاده از فیوزهای معیوب و همچنین سیم‌های نامناسب سبب تخلیه باتری می‌شوند.

  1. نگهداری غیراصولی از باتری خودرو

سهل‌انگاری افراد در نگهداری از خودرو و قطعات مهم مانند باتری را می‌توان یکی دیگر از دلایل خرابی این قطعه نام برد. هنگامی که اتومبیل خاموش است به‌هیچ‌عنوان از سیستم ضبط، کولر و سیستم‌های الکترونیکی دیگر استفاده نکنید. روشن کردن سیستم‌های برقی هنگامی که خودرو خاموش است سبب تخلیه باتری می‌شود. نصب یک سیستم صوتی غیراستاندارد و نامتعارف را نیز می‌توانیم از دلایل خرابی باتری ماشین عنوان کنیم. در این حالت باتری فشار زیادی را متحمل شده و باید برق زیادی را برای سیستم صوتی تأمین کند.

  1. باقی ماندن بخار اسید درون باتری

مسدود شدن حفره درپوشی که بر روی باتری‌های اسیدی قرار دارد سبب جلوگیری از خروج بخار باتری می‌شود. باتوجه‌به این امر به‌واسطه تجمع بخار درون باتری، شکل ظاهری این قطعه نیز تغییر می‌یابد. این اتفاق را می‌توان نشانه‌ای آشکار برای خرابی قطعه نام برد. یادآور می‌شویم اگر بخار درون باتری گیر بیفتد، حتی احتمال انفجار نیز وجود دارد. به همین علت همواره تأکید می‌شود هر چند وقت یکبار درپوش باتری را بررسی کرده و از باز بودن حفره آن اطمینان حاصل نمایید.

  1. عدم سرویس منظم

قطعات مهم اتومبیل را باید به‌صورت دوره‌ای بررسی و سرویس کرد. اگر سرویس‌های لازم و رسیدگی را به‌صورت اصولی انجام دهید، طول عمر قطعاتی مانند باتری افزایش خواهد یافت. چنانچه بر روی اتومبیل خود باتری اسیدی قرار داده‌اید، حتماً هر هفته یا نهایتاً هر دو هفته یک مرتبه آن را بررسی کرده و مقدار مایعی که درون آن قرار دارند را به خوبی چک کنید. در صورت نیاز مقداری آب به باتری اضافه نمایید. علاوه بر این سولفاته و رسوبات موجب خرابی این قطعه می‌شوند. با بررسی دوره‌ای باتری می‌توان نسبت به وجود این مشکلات آگاهی یافت.

از کجا بفهمیم باتری خودرو خراب است؟

تشخیص خراب شدن باتری ماشین، کار سختی نیست. در واقع تست خرابی باتری ماشین آسان بوده و اگر به‌موقع از خرابی این قطعه آگاه شوید، می‌توانید از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری به عمل آورید.

از جمله نشانه‌های خرابی باتری ماشین می‌توان به استارت نخوردن خودرو اشاره کرد.

کم و زیاد شدن نور صفحه کیلومتر و همچنین مشاهده ترک خوردگی، فرورفتگی یا بادکردگی باتری را می‌توان علائم خرابی این قطعه دانست.

اگر چراغ نشانگر باتری به رنگ سفید یا مشکی متمایل شده است نیز می‌توان احتمال خرابی این قطعه را داد.

گاهی اوقات هنگامی که اتومبیل را روشن می‌کنید، در فضای داخل آن بویی شبیه تخم‌مرغ گندیده می‌شنوید. این مورد نیز می‌تواند از علائم خرابی باتری ماشین باشد.

علت خرابی باتری اتمی ماشین

مهم‌ترین علت‌های خرابی باتری اتمی ماشین می‌توانند نوسانات دمایی شدید، پایان یافتن عمر مفید باتری، سوراخ‌شدن باتری، ضربه خوردن باتری، خواباندن خودرو برای مدت زمان طولانی و خرابی دینام باشند.

سخن پایانی

دلایل خرابی باتری ماشین را به‌طورکلی برای شما بیان کردیم. اقداماتی را شما می‌توانید انجام دهید که از خرابی زودرس باتری خودرو جلوگیری کنید. حتماً اگر قصد تعویض باتری خودروی خود را دارید، با کارشناسان این حوزه مشورت کرده و به سراغ خرید بهترین باتری‌ها بروید. باتری‌های اتمی دارای طول عمر مفید بیشتری بوده و در صورت نگهداری اصولی می‌توانند کیفیت به‌مراتب بالاتری داشته باشند. برای کسب اطلاع در خصوص قیمت انواع باتری و خرید باتری ماشین می‌توانید با کارشناسان فروشگاه امداد باتری جوادپور سؤالات خود را مطرح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *