مقالات

آیا نگهداری باتری خودرو در انبار ممکن است؟

تخلیه شارژ باتری و خراب شدن آن، یکی از ناراحت کننده ترین موقعیت هاییست که هر راننده ای می تواند با آن مواجه شود. به دنبال آن صبر کردن برای رسیدن امداد یا رفتن تا تعمیرگاه برای تعویض باتری مخصوصا در یک روز شلوغ کاری به شدت آزار دهنده ست. یکی از کارهایی که که می تواند در هنگام رخ دادن این حادثه کمک کننده باشد، نگهداری باتری در انبار است.


البته تنها دلیل نگهداری باطری در انبار، فقط برای داشتن یک زاپاس هنگام خراب شدن باتری اصلی نیست. در فصول سرد که موتورسواران یا رانندگان خودروهای کلاسیک از وسیله نقلیه خود استفاده نمی کنند، باید باتری خود را برای سالم ماندن از خودرو خارج کنند و در انبار نگهداریش کنند.
اگر شما نیز قصد دارید برای مدتی طولانی از خودرو خود استفاده نکنید، بهتره که باتری را از خودرو خارج کنید و با استفاده از نکاتی که در ادامه مقاله به شما خواهیم گفت از آن نگهداری کنید.
اگر بار اولیست که شما این کار را انجام می دهید، مقاله نحوه ایمن جدا کردن باتری را بخوانید.

نکات ذخیره باتری در انبار:

مکان مناسب ذخیره سازی

شرایط نگهداری نامناسب در مدت طولانی می تواند منجر به تخلیه عمیق شود، که می تواند به طور غیر قابل برگشتی به باتری آسیب برساند. بنابراین، باید مراقب باشید که باتری را در کجا و در چه دمایی نگهداری می کنید.

اگر گاراژ شرایط مناسبی برای نگهداری باتری داشته باشد، شما می توانید برای مدت‌های طولانی آن را سالم نگه دارید. دمای مناسب برای انتخاب محل نگهداری مهم است. باتری های خودرو باید در مکان های خنک و خشک نگهداری شوند. دمای بهینه نگهداری باتری خودرو به طور متوسط 15 درجه سانتیگراد است.

در حالی که فرآیندهای الکتروشیمیایی در باتری در دماهای بسیار پایین کندتر است، در دماهای بالا، همه فرآیندها بسیار سریعتر انجام می شوند. این بدان معنی است که خوردگی و سولفاته شدن نیز می تواند سریعتر رخ دهد و بنابراین به طور قابل توجهی عمر باتری کاهش پیدا می کند. بنابراین باید از دمای ذخیره سازی بیش از حد بالا اجتناب شود.

رطوبت هوا نیز در صورت متراکم شدن روی باتری و ایجاد جریان های نشتی کوچک بین پایانه های مثبت و منفی باعث تخلیه سریعتر می شود، و می تواند بر میزان شارژ تأثیر بگذارد.

در فواصل منظم باتری را شارژ کنید

قبل از ذخیره سازی، باتری باید بین 12.7 ولت و 12.8 ولت به طور کامل شارژ شود. برای جلوگیری از تخلیه عمیق، در صورت استفاده نکردن طولانی مدت و ذخیره سازی باتری خودرو، باید از شارژ کردن و نگهداری 12.5 ولت اطمینان حاصل شود.
برای حفظ شارژ، ولتاژ باید هر دو ماه یکبار چک شود. اگر ولتاژ 12.5 ولت یا کمتر بود، باتری را با یک شارژر، شارژ کنید. برای این کار باید از یک شارژر مخصوص استفاده شود که شامل حالت شارژ نگهداری است زیرا در غیر این صورت خطر شارژ بیش از حد وجود دارد.

آسیب دائمی به ظرفیت باتری که در اثر تخلیه عمیق ایجاد می شود، در بهترین حالت فقط با یک شارژر با عملکرد بازسازی قابل جبران است.

مراقب باتری باشید و از خوردگی آن جلوگیری کنید

در پاییز و زمستان، وسیله نقلیه مستعد زنگ زدگی است. این در مورد باتری نیز صدق می کند. خوردگی طول عمر را کاهش می دهد و ایمنی آن را به خطر می اندازد. بنابراین، تمام آثار زنگ زدگی باید از پایانه های باتری قبل از نصب پاک شود. بست ها را می توان با برس و مخلوطی از آب و بی کربنات سدیم کاملا تمیز کرد. استفاده از گریس از خوردگی مجدد جلوگیری می کند.

نکات دیگری که باید به آن توجه کنید:

  1. باتری باید در حالت عمودی نگهداری شود.
  2. اتاق باید امکاناتی برای شارژ باتری داشته باشد.
  3. محل نگهداری باید تهویه شود.
  4. دمای اتاق باید به طور متوسط 15 درجه سانتیگراد باشد.
  5. از خشک بودن اتاق اطمینان حاصل کنید.
  6. برای جلوگیری از نشتی، باتری را تمیز نگه دارید.
  7. باتری باید قبل از ذخیره سازی کاملاً شارژ شود و اگر ولتاژ به زیر 12.5 ولت کاهش یابد باید تا 100٪ شارژ شود.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *