مقاله‌های تخصصی

از کجا بفهمیم باتری خراب است یا دینام خودرو؟

از کجا بفهمیم باتری خراب است یا دینام خودرو؟

از کجا بفهمیم باتری خراب است یا دینام خودرو؟ دریافت پاسخ این سؤال از آن جایی حائز اهمیت است که بدانیم ریشه بخش زیادی از مشکلاتی که باعث روشن نشدن خودرو می‌شوند یا به دینام اختصاص دارد یا به باتری آن باز می‌گردد. سخت استارت خوردن ماشین، تمام شدن عمر باتری خودرو، روشن نشدن چراغ‌های جلو یا کم‌نور شدن آن‌ها و همچنین سولفاته شدن سر باتری را می‌توان از جمله نشانه‌هایی دانست که به ما خرابی باتری را نمایان می‌کنند. در عین حال گاهی اوقات هنگام روشن کردن خودروی خود، بوی سوختن لاستیک به مشام شما رسیده و یا صدای غرغر و کلیک از خودرو می‌شنوید. این نشانه‌ ها می‌توانند خرابی دینام را به ما نمایان کنند.

باتری ماشین به عنوان یکی از مهم‌ترین قطعات در خودرو نه‌تنها وظیفه استارت خوردن و حرکت کردن اتومبیل را بر عهده گرفته‌ است؛ بلکه باید توان و انرژی لازم برای روشن کردن چراغ‌ها، سیستم صوتی و قابلیت‌های دیگر را تأمین نماید. به همین علت نقش مهم باتری در عملکرد خودرو سبب شده است که سلامت آن و اطمینان از عملکرد مناسب این قطعه برای مالکان اتومبیل حائز اهمیت باشد. ما در مجله امداد باتری جوادپور به شما در این مطلب کمک می‌کنیم که اطلاعات لازم را در خصوص خرابی باتری یا دینام خودرو به دست آورید.

وظیفه باتری و دینام در خودرو

قبل از اینکه پاسخ این سؤال را بدهیم که از کجا بفهمیم باتری خراب است یا دینام خودرو، ابتدا بهتر است که به شرح وظایف هر کدام از این قطعه‌ها در اتومبیل بپردازیم. دینام خودرو و باتری از جمله قطعاتی هستند که همکاری زیادی با همدیگر دارند. این دو قطعه برای ماشین برق مورد نیاز را تأمین کرده و انرژی لازم برای قطعات الکترونیکی و الکتریکی را فراهم می‌کنند. هنگامی که اتومبیل شما خاموش است، تأمین برق مورد نیاز برای لامپ‌های داخل کابین، سیستم صوتی، چراغ‌ها و سایر لوازم برقی بر عهده باتری قرار می‌گیرد. علاوه بر این جهت روشن کردن خودرو و استارت زدن آن نیز باتری وظیفه دارد انرژی مورد نیاز استارت را تأمین کند. برق موردنظر از طریق باتری به موتور استارت ارائه داده می‌شود. به‌محض چرخاندن سوئیچ و با کمک استارتر، از سمت باتری برق مورد نیاز تأمین شده و خودرو روشن می‌شود.

در طرف دیگر دینام خودرو قرار گرفته است. هنگامی که اتومبیل خود را روشن می‌کنید، دینام به عنوان یکی از مهم‌ترین قطعات وظیفه دارد تا برق اجزای الکتریکی خودرو را تأمین کند. علاوه بر اینکه در زمان روشن‌شدن ماشین، دینام برق مورد نیاز خودرو را تأمین می‌کند، این بخش از اتومبیل وظیفه شارژ کردن باتری را نیز بر عهده دارد. شارژ شدن باتری توسط دینام کمک می‌کند تا برای دفعات بعد و زمانی که قصد استارت زدن خودرو را دارید، بتوانید از انرژی ذخیره شده در باتری استفاده نمایید.

باتوجه‌به موارد بیان شده می‌توان گفت که دینام خودرو و باتری آن وابستگی زیادی به هم دارند. اختلال در عملکرد باتری یا دینام می‌تواند مشکلات و ایراداتی مانند استارت نخوردن خودرو را به وجود بیاورد. به همین علت هنگامی که خودرو روشن نمی‌شود، برای راننده این سؤال پیش خواهد آمد که آیا دینام ماشین مشکل پیدا کرده یا باتری آن خراب شده است؟

اگر خودرو روشن نمی‌شود از کجا بفهمیم باتری خراب است یا دینام؟

هنگامی که دینام یا باتری خودرو دچار خرابی می‌شوند، هر چند بار هم که استارت بزنید ماشین شما روشن نمی‌شود. موضوعی که دراین‌بین حائز اهمیت است این بوده که از کجا باید فهمید که باتری دچار ایراد شده یا دینام خودرو عملکردی نامناسب دارد. قبل از هر کاری ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که اتصال دهنده‌های ماشین به خوبی و محکم بر روی قطعات قرار گرفته‌اند. گاهی اوقات مشاهده شده است که در حین تعویض باتری یا دینام، اتصال دهنده‌ها سر جای خود قرار نداشته و محکم نیستند. قبل از هر چیز بد نیست این نکته را بیان کنیم که دینام نسبت به باتری خودرو قطعه‌ای مقاوم‌تر بوده و طول عمر بالاتری نسبت به باتری دارد.

یک راهکار ساده هنگامی که خودروی شما روشن نمی‌شود و قصد دارید بفهمید باتری یا دینام آن دچار ایراد شده است این بوده که می‌توانید از روش باتری به باتری کمک بگیرید. اگر با استفاده از روش باتری به باتری اتومبیل شما روشن شد، یعنی باتری مشکل داشته و دینام عملکرد خود را به خوبی انجام می‌دهد. درعین‌حال اگر با استفاده از این روش همچنان اتومبیل شما قابلیت روشن‌شدن ندارد؛ یعنی باید به سراغ بررسی دینام بروید.

از کجا بفهمیم باتری خودرو خراب است؟

برای اینکه پاسخ این سؤال که از کجا بفهمیم باتری خراب است یا دینام خودرو را به دست آورید، بهتر است به‌صورت جداگانه نحوه عملکرد هر کدام را بررسی کرده و مهم‌ترین علائم خرابی آن‌ها را بیان کنیم. تفاوتی ندارد که از چه نوع باتری بر روی خودروی خود استفاده کرده‌اید. در حالت کلی برای تمام باتری‌ها دو حالت وجود خواهد داشت. یا باتری خودرو به‌صورت کامل تخلیه می‌شود و باید مجدداً آن را شارژ کنید، یا اینکه این قطعه کاملاً خراب شده و تعمیر آن امکان‌پذیر نیست. به همین علت باید به سراغ تعویض باتری برویم. با بررسی نشانه‌های اولیه می‌توان خرابی باتری ماشین را به‌راحتی تشخیص داد. مهم‌ترین علائمی که خرابی باتری ماشین را به ما نشان می‌دهند، گزینه‌های زیر هستند.

  • بد استارت خوردن خودرو

هنگامی که باتری اتومبیل شارژ خالی کرده یا به کلی خراب شود، توان لازم برای به کار انداختن استارت را نخواهد داشت. اگر قصد روشن کردن خودرو را دارید و متوجه می‌شوید که استارت آن به‌سختی کار می‌کند، می‌توانید اطمینان حاصل نمایید که شارژ باتری خالی شده و یا به‌واسطه خرابی، این قطعه توان لازم برای روشن کردن اتومبیل را ندارد. یادآور می‌شویم که خالی‌شدن باتری ممکن است در اثر خرابی دینام اتفاق بیفتد.

  • کم‌نور بودن چراغ‌های خودرو

از دیگر علائم خرابی باتری خودرو می‌توان به کم‌نور شدن چراغ‌های جلو و همچنین چراغ‌های داشبورد اشاره نمود. اگر چراغ‌های داشبورد نور کافی را ندارند، به‌احتمال فراوان باتری خودرو دچار ایراد شده است. در این شرایط بهتر است که ابتدا چراغ‌ها، برف‌پاک‌کن و برخی از قابلیت‌های دیگر را روشن کرده و سپس خاموش کنید. انجام این کار به شما نشان می‌دهد که آیا اتفاقی برای باتری افتاده یا خیر؟

همان‌گونه که می‌دانید در کنار باتری، دینام نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین قطعات در خودرو بوده که تأمین برق ماشین را بر عهده می‌گیرد. به همین علت گاهی اوقات کم‌نور شدن چراغ‌های جلوی خودرو ممکن است به‌واسطه عملکرد نامناسب دینام اتفاق بیفتد. اگر در حین حرکت ماشین، سوسو زدن یا کم‌نور بودن چراغ‌ها بیش از قبل شود، به‌احتمال فراوان عملکرد باتری دچار ایراد شده است.

  • تغییر در ظاهر باتری، خوردگی یا سولفاته شدن سر باتری ماشین

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی باتری خودرو، تغییر در ظاهر آن است. از شکستگی باتری گرفته تا خوردگی و سولفاته شدن سر باتری را می‌توان از جمله تغییرات ظاهری این قطعه عنوان کرد. این دلایل می‌توانند موجب اختلال در عملکرد باتری شوند. به‌خصوص هنگامی که باتری‌های اسیدی را بر روی خودروی خود به کار گیرید، این مسئله نمود بیشتری پیدا خواهد کرد. اگر سر باتری خودرو خوردگی و سولفات مشاهده کردید، یعنی این قطعه دچار ایراد شده و باید آن را تعویض کنید.

  • تمام شدن عمر باتری ماشین

باتری‌هایی که در بازار کشور ما عرضه می‌شوند، بسته به برند تولیدکننده و نوع باتری دارای طول عمری بین ۲ الی 3 سال هستند. با این حال برخی از باتری‌ ها با کیفیت بالاتر گاهی اوقات تا ۵ سال نیز می‌توانند عمر مفید داشته باشند. اگر بین 2 الی 3 سال از یک باتری بر روی خودروی خود استفاده کرده‌اید باید بدانید که به احتمال فراوان زمان تعویض آن فرا رسیده است. در این شرایط حتی اگر دینام عملکردی مناسب داشته باشد و باتری را بتواند به خوبی شارژ کند، باز هم این قطعه توانایی لازم برای نگهداری شارژ را نداشته و در حین استارت زدن خودرو متوجه می‌شوید که عملکردی نامناسب دارد.

  • شنیدن بوی نامطبوع شبیه به تخم‌مرغ گندیده

گاهی اوقات هنگامی که باتری خودرو دچار ایراد می‌شود، بویی نامطبوع از سمت آن خواهید شنید. این بو شباهت زیادی به تخم‌مرغ فاسد دارد. زمانی که گازهای باتری خودرو به بیرون نشت پیدا کنند، بویی شبیه به تخم‌مرغ فاسد یا پوسیدگی استشمام خواهید کرد. این امر می‌تواند تا حد زیادی جدی باشد. به همین علت هنگام شنیدن این بو بهتر است در سریع‌ترین زمان باتری خودرو را بررسی کرده و در صورت نیاز آن را تعویض نمایید.

  • باتری ماشین هر روز می‌خوابد

برای افزایش عمر مفید باتری خودرو سعی کنید چند راهکار را که در مطلبی جداگانه بیان کرده‌ایم، در نظر داشته باشید. نگهداری درست از باتری خودرو می‌تواند طول عمر مفید آن را افزایش دهد. به‌عنوان‌مثال اگر برای مدت‌زمان زیادی قصد استفاده از خودرو را ندارید، بهتر است که حداقل در طول هفته یک مرتبه خودرو را روشن کرده تا باتری شارژ شود. باتوجه‌به اینکه به‌واسطه روشن بودن خودرو و حرکت کردن آن مکانیزم شارژ باتری صورت می‌گیرد، انجام این کار اهمیت زیادی دارد. درعین‌حال اگر هر روز از خودرو استفاده می‌کنید؛ ولی با وجود شارژشدن مناسب باتری همچنان ماشین به خوبی روشن نمی‌شود، در کنار بررسی احتمالاتی مانند خرابی دینام لازم است که به سراغ باتری نیز رفته و نسبت به سلامت آن اطمینان به دست آورید.

مهم‌ترین دلایل خرابی باتری ماشین

خرابی باتری خودرو از دلایل مختلفی نشئت می‌گیرد. زمان آن رسیده که بدانید چه عواملی می‌توانند سبب خرابی باتری خودرو شوند.

  • استفاده نکردن از ماشین برای مدت زمان طولانی
  • خراب‌شدن دینام
  • عدم سرویس به‌موقع باتری
  • عدم رعایت شرایط نگهداری استاندارد از باتری
  • دریافت ضربات یا فشار شدید توسط باتری
  • استفاده از باتری با آمپر پایین بر روی خودرو
  • شارژکردن غیراصولی و پی‌درپی باتری
  • فرسودگی و مستهلک شدن باتری

علائم خرابی دینام خودرو

از کجا بفهمیم باتری خراب است یا دینام ماشین؟ برای دریافت پاسخ این سؤال باید در کنار بررسی علائم خرابی باتری به سراغ علائم خرابی دینام نیز برویم. به‌مانند باتری خودرو هنگامی که دینام دچار ایراد و خرابی شود، نشانه‌هایی از خود بروز می‌دهد. مهم‌ترین علائم خرابی دینام خودرو گزینه‌های زیر هستند.

  • شنیدن صدای کلیک یا صدای غرغر

گاهی اوقات هنگامی که خودروی خود را روشن می‌کنید. از آن صدایی شبیه به کلید یا قرقر می‌شنوید. شنیدن این صدا می‌تواند یکی از واضح‌ترین علائم خرابی دینام خودرو باشد. اگر برای مدت زمان طولانی دینام خودرو را سرویس نکنید، به احتمال فراوان با این مشکل مواجه می‌شوید. سرویس نکردن دینام برای مدت زمان طولانی سبب گریپاژ کردن بلبرینگ های روتور آن و در نتیجه خرابی دینام خواهند شد.

  • کم‌نور شدن تدریجی چراغ‌های داشبورد

یکی دیگر از علائم خرابی دینام خودرو، کم‌نور شدن چراغ‌های داشبورد در حین رانندگی است. اگر در حین رانندگی احساس کردید که نور چراغ‌های داشبورد در حال کم شدن است، به‌احتمال فراوان دینام خراب شده باشد. علاوه بر این کم‌نور شدن چراغ‌های جلو هنگامی که اتومبیل روشن است نیز از جمله نشانه‌های خرابی دینام خودرو به شمار می‌رود. در خصوص چراغ‌های پشت آمپر نیز می‌توان این شرایط را حاکم دانست.

  • پخش صدای سوختن لاستیک یا سیم داغ

اگر هرگونه بوی سوختگی شبیه سوختن لاستیک یا سیم داغ از خودرو می‌شنوید، به‌احتمال فراوان می‌توان گفت که دینام سوخته و نیاز به تعویض آن دارید. این مشکل به‌خصوص در حین رانندگی بیشتر نمایان می‌شود. قبل از هر کاری به‌محض شنیدن بوی سوختن لاستیک یا سیم، خودرو را خاموش کرده تا اطمینان حاصل کنید که آتش‌سوزی رخ نداده است. در گام بعدی بهتر است به یک تعمیرکار ماهر، دینام را نشان دهید. یک تعمیرکار می‌تواند بررسی کند که زغال‌های دینام خراب شده‌اند یا مشکل از جای دیگر است.

  • عملکرد نامناسب لوازم برقی خودرو

بررسی علائم خرابی دینام خودرو نشان می‌دهد که گاهی اوقات ایراد برداشتن این قطعه سبب خواهد شد که برخی از لوازم جانبی نتوانند به‌درستی کار کنند. اگر سیستم صوتی، شیشه‌های برقی و همچنین برف‌پاک‌کن خودرو آن‌گونه که باید عملکرد مناسب ندارند، می‌توان به سراغ دینام رفت. مقصر اصلی بروز این مشکل را این قطعه باید دانست.

  • روشن‌شدن چراغ هشدار خودرو

روشن‌شدن چراغ هشدار را می‌توان از جمله مهم‌ترین و بارزترین نشانه‌های خرابی دینام نام برد. اگر دینام عملکردی مناسب نداشته باشد، بر روی داشبورد علامت‌های ALT یا GEN ظاهر می‌شود. باتوجه‌به اینکه چراغ‌های هشدار به ولتاژ خروجی اتومبیل متصل هستند، هنگامی که ولتاژ دینام از محدوده ۱۳ تا ۱۴ و نیم ولت خارج شود، با روشن‌شدن این چراغ مواجه خواهید شد.

یک باتری بدون دینام چقدر می‌تواند کارکرد خود را انجام دهد؟

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که مالکان خودروها با آن مواجه می‌شوند این است که باتری اتومبیل تا چه زمانی بدون دینام می‌تواند کارکرد خود را ارائه دهد؟ عوامل مختلفی دراین‌بین می‌توانند تاثیرگذار باشند. به عنوان مثال بار الکتریکی روی سیستم آمپر باتری و همچنین کیفیت باتری از جمله فاکتورهایی هستند که تعیین می‌کنند یک باتری بدون دینام تا چه زمانی می‌تواند کارکرد خود را انجام دهد. به طور کلی بدون دینام یک باتری بین ۳۰ الی ۶۰ دقیقه می‌تواند کار کند. هنگامی که بدون دینام یا با دینام خراب رانندگی کنید، بار الکتریکی بر روی سیستم برقی اتومبیل به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. به همین علت با سرعت زیادی باتری خودرو نیز تخلیه می‌شود.

از کجا بفهمیم دینام باتری را به خوبی شارژ می‌کند؟

چگونه بفهمیم دینام خودرو باتری را شارژ می‌کند؟ هنگامی که دینام به خوبی کارکرد خود را نشان ندهد، به‌آرامی سبب تخلیه باتری می‌شود. با خالی‌شدن باتری ماشین برخی از سیستم‌های الکتریکی اجرا نخواهند شد. برای دریافت پاسخ این سؤال می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

خودرو را روشن کرده و چراغ‌های جلو را بررسی نمایید. اگر چراغ‌های جلو کم‌نور باشند؛ یعنی اینکه دینام عملکردی مناسب ندارد.

پس از خاموش‌کردن اتومبیل بهتر است که به بررسی اتصالات بین باتری و دینام بپردازید. علاوه بر این عدم وجود آسیب‌دیدگی بر روی تسمه دینام را نیز بررسی کنید.

مجدداً خودرو را استارت بزنید. چنانچه اتومبیل روشن نمی‌شود، می‌توانید از روش باتری به باتری کمک گرفته تا آن را روشن کنید.

برای تست دینام می‌توانید از ولتاژسنج یا مولتی‌متر کمک بگیرید. ولتاژسنج یا مولتی‌متر را به دینام وصل کرده و سپس اتومبیل را خاموش کنید. عددی که بر روی دستگاه ظاهر می‌شود باید بین ۱۳.۶ تا ۱۴.۳ باشد.

سخن پایانی، از کجا بفهمیم باتری خراب است یا دینام ماشین؟

علائم مختلفی خرابی باتری و خرابی دینام خودرو را به ما نمایان می‌کنند. با بررسی نشانه‌های فوق می‌توانید پاسخ این سؤال را دریابید. به‌محض مشاهده نشانه‌های خرابی باتری یا دینام خودرو بهتر است به یک تعمیرکار ماهر مراجعه کرده تا به بررسی دلایل بروز این ایراد بپردازد. خرید باتری با کیفیت به شما اطمینان می‌دهد که از محصولی با طول عمر بالا بر روی خودروی خود استفاده خواهید کرد. ما در امداد باتری جوادپور با فروش بهترین باتری‌های خودرو این اطمینان را می‌دهیم که قطعاتی باکیفیت بالا و طول عمر زیاد در دسترس شما قرار گرفته‌اند.

سؤالات متداول

طول عمر باتری بیشتر است یا دینام؟

باتری ماشین نسبت به دینام طول عمر کمتری دارد. در بهترین حالت می‌توان گفت که یک باتری خودرو بین ۲ الی ۳ سال عملکردی قابل‌قبول ارائه می‌دهد. دینام به‌آسانی دچار خرابی نخواهد شد.

در صورت استارت نخوردن خودرو چه کاری باید انجام دهیم؟

بهتر است قبل از هر کاری به بررسی اتصال‌دهنده‌های باتری بپردازید. در گام بعدی می‌توانید برای روشن‌شدن خودرو، باتری به باتری را انجام دهید. اگر مشکل برطرف نشد به یک تعمیرگاه باید مراجعه کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *