مقالات

باتری چرخه عمیق چیست و چه کاربردی دارد

شما در طی زندگی احتمال این را داشته اید که با باتری سنتی سر اسیدی سر و کله بزنید، اما احتمال کمتری وجود دارد که با باتری چرخه عمیق آشناییت داشته باشید. مگر اینکه تجربه‌ی استفاده از وسایل نقلیه تفریحی، قایق‌ها یا چرخ‌ دستی‌های گلف  داشته باشید.

درواقع باتری‌های سر اسید و باتری‌های چرخه عمیق برای مصارف مختلف طراحی شده‌اند، بنابراین دانستن تفاوت بین این دو نوع باتری خیلی اهمیت دارد. انتخاب باتری نامناسب برای وسیله نقلیه می‌تواند به خودروی شما آسیب برساند.

در این مقاله به بررسی تفاو‌ت‌های بین باتری اسیدی معمولی و باتری چرخه عمیق میپردازیم و این دو نوع باتری را با یکدیگر بررسی میکنیم.

باتری سرب اسیدی چیست؟

این نوع باتری به عنوان معمولی‌ترین نوع باتری خودرو شناخته میشود. این نوع باتری به طور معمول دارای شش سلول متصل در داخل است. در داحل هر سلول، صفحات سربی و صفحات دی اکسید سرب وجود دارد. باتری سرب اسید دارای یک کاتد با بار مثبت، یک آند با بار منفی و اسید سولفوریک است که الکترولیت نیز نامیده می‌شود.

باتری سرب اسید چگونه کار میکند؟

برای تامین انرژی خودرو، الکترولیت با صفحات سربی واکنش داده و یون‌هایی ایجاد میکند که با صفحات سربی نیز واکنش داده و سولفات سرب و هیدروژن ایجاد میکند. همانطور که این یون‌ها به سمت کاتد و آند حرکت می‌کنند، الکتریسیته لازم برای روشن کردن موتور را تولید میکنند. واکنش‌ها برای شارژ مجدد باتری معکوس میشوند.

این تنظیم به یک باطری سرب اسیدی اجازه میدهد تا انرژی کوتاهی را برای راه اندازی موتور تامین کند. منبع انرژی ادامه دار برای حفظ حرکت خودرو در واقع توسط دینام پس از اینکه باتری، موتور را از طریق واکنش‌های شیمیایی روشن میکند، تامین میشود.

باتری چرخه عمیق چیست؟

باتری چرخه عمیق برای رسیدگی به حالت‌های تخلیه عمیق یا عمق تخلیه(DoD) طراحی شده‌اند، یعنی مقداری از ظرفیت باطری در یک تخلیه کامل باتری مصرف میشود. انواع مختلفی از باطری چرخه عمیق وجود دارد.

باطری چرخه عمیق چگونه کار میکند؟

باتری چرخه عمیق در مقایسه با باتری‌های اسید سرب دارای صفحات سربی ضخیم‌تری هستند که به باتری اجازه میدهد تا مقدار بیشتری برق پایدار اما توان کمتری را در مقایسه با باطری‌های سنتی ارائه کند. این باطری‌ها میتوانند 80% یا بالاتر از DoD را تحمل کنند، اگر جه طول عمر باتری از نگه داشتن DoD بالای 50% سود میبرد.

تفاوت‌های باتری چرخه عمیق و باتری سرب اسید

حالا که با هر دو نوع باتری آشنا شدیدی میخواهیم به بررسی تفاوت‌های این دو نوع باتری بپردازیم.

موارد استفاده

باتری‌های چرخه عمیق اغلب در وسایل نقلیه روزمره مانند اتوموبیل‌ها یا کامیون‌ها یافت نمیشوند. در عوض، آنها برای وسایل نقلیه تفریحی، قایق‌ها، چرخ دستی‌های گلف و وسایل نقلیه الکتریکی مثل چرخ دستی‌های پزشکی یا دوچرخه‌های برقی ایده‌آل هستند.

CCA در مقابل RC

زمانی که باتری‌ چرخه عمیق و باتری‌های اسید سرب سنتی را بررسی میکنید، با اصطلاحات آمپر میل لنگ سرد(CCA) و ظرفیت ذخیره(RC) مواجه میشوید.

برای آشنایی با آمپر میل لنگ سرد میتوانید مقاله “آمپر میل لنگ سرد چیست” را مطالعه کنید.

یک باطری سرب اسیدی در مقایسه با باطری چرخه عمیق حدود دو برابر بیشتر CCA تولید میکند، در حالی که باطری چرخه عمیق دو یا سه برابر باتری سرب اسیدی سنتی RC ارائه میدهد.

مزایای باطری‌های چرخه عمیق

باطری‌های چرخه عمیق بسته به موقعیت، مزایای متعددی دارند. بسیاری از مزایای آنها، مثل انرژی پایدار و طول عمر چرخه طولانی، آنها را برای استفاده از وسایل نقلیه تفریحی ایده آل میکند.

چرخه‌ها

باطری چرخه عمیق حدود 2000 چرخه دوام می‌آورند که هر چرخه نشان دهنده تخلیه و شارژ کامل است، درحالی که باتری‌های اسیدی سرب سنتی حدود 200 چرخه عمر میکنند و برای تخلیه عمیق طراحی نشده‌اند.

اندازه

باتری‌های چرخه عمیق کوچک‌تر و سبک‌تر از باطری‌های معمولی هستند، به همین دلیل است که در وسایل نقلیه تفریحی بسیار خوب کار میکنند.

معایب باتری‌های چرخه عمیق

هر وسیله نقلیه‌ای از باطری چرخه عمیق بهره نمیبرد، زیرا دارای معایبی است که به آنها اجازه نمیدهد در هر تنظیماتی کار کنند.

انرژی

با CCA پایین‌تر، باتری‌های چرخه عمیق قدرتی را که باتری‌های اسید سرب میتوانند به وسیله نقلیه ارائه کنند را نمیتوانند به وسیله نقلیه ارائه کنند.

شارژ دوباره

کاربران باید باتری‌های چرخه عمیق را به صورت دستی شارژ کنند.

بطور کلی باتری چرخه عمیق بیشتر در وسایل نقلیه تفریحی استفاده میشود. درواقع باید نسبت به باتری که برای وسیله‌ی نقلیه خود انتخاب میکنید دقت کافی را داشته باشید تا به وسایل الکتریکی که وسیله نقلیه شما دارد آسیبی وارد نشود. پس به خوبی باتری مدنظر خود را بررسی کنید و سپس اقدام به تهیه باطری برای وسیله نقلیه خود کنید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا با باطری چرخه عمیق آشنا شوید و کاربردهای آنرا بفهمید. خیلی خوشحال میشویم که نظرات خود را با ما زیر همین پست درمیان بگذارید.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *