مقالات

تاثیر کولر بر باتری خودرو و 2 روش استفاده بهینه از A/C

کولر (AC) خودرو می‌تواند مقدار قابل توجهی انرژی مصرف کند، در درجه اول زمانی که برای مدت طولانی استفاده شود. در حالی که این می‌تواند در ارائه یک تجربه رانندگی راحت مفید باشد، اما می‌تواند تاثیر منفی نیز داشته باشد، به ویژه تاثیر کولر بر باتری خودرو.

اگر AC به درستی نگهداری نشود یا اگر باتری در شرایط خوبی نباشد، باتری ممکن است در حین کار کردن AC تخلیه شود.

در تابستان دو تا مهم ترین مشکلات جوش آوردن ماشین و خرابی کولر است که هر کدام از آنها به اندازه کافی کلافه کننده هستند. درباره جوش آوردن ماشین و حل کردن این مشکل در مقاله 7 روش جلوگیری از جوش آوردن ماشین بخوانید.

درباره تاثیر کولر بر باتری خودرو و نحوه استفاده درست از آن هم در این مقاله بخوانید.

در این مقاله تأثیر کولر بر باتری خودرو و اقداماتی که می‌توان برای به حداقل رساندن این خطر انجام داد را بررسی می کنیم.

تاثیر کولر بر باتری خودرو

قبل از بررسی تاثیر کولر بر باتری خودرو، اجازه دهید با پاسخ دادن به این سوال شروع کنیم – آیا AC باتری  ماشین را تخلیه می‌کند؟

آیا AC باتری ماشین را تخلیه می‌کند؟

سیستم تهویه مطبوع (AC) خودرو می تواند باتری را تخلیه کند. این به این دلیل است که سیستم AC برای کار کردن به برق قابل توجهی نیاز دارد.

هنگامی که کولر کار می‌کند، بار سنگینی را بر روی دینام خودرو قرار می‌دهد که وظیفه شارژ باتری و تامین برق سیستم های الکتریکی آن را بر عهده دارد. اگر دینام نتواند نیاز را برآورده کند، باتری ممکن است تخلیه شود.

علاوه بر این، فرض کنید مشکلی در سیستم AC وجود دارد، مانند نشت فریون یا کمپرسور معیوب. در این صورت، می‌تواند بار بیشتری را روی باتری وارد کند و در نتیجه باتری حتی سریعتر تخلیه شود.

به طور مشابه، اگر باتری در حال حاضر ضعیف یا نزدیک به پایان عمر خود باشد، سیستم AC ممکن است بتواند آن را با سرعت بیشتری تخلیه کند.

شما می‌توانید تاثیر AC بر روی باتری ماشین خود را به حداقل برسانید. به عنوان مثال، می‌توانید از استفاده از AC در زمانی که خودرو در حالت دور آرام است خودداری کنید و زمانی که به آن نیاز ندارید آن را خاموش کنید.

همچنین می‌توانید سیستم AC را مرتباً بررسی کنید تا مطمئن شوید که کارآمد است و نشتی یا مشکلات دیگری وجود ندارد. شما می‌توانید باتری خود را با شارژ نگه داشتن آن و بررسی دوره ای آن در شرایط خوبی نگه دارید.

با این حال اکثر کولر هایی که در ماشین های مختلف تعبیه می‌شود 12 ولت است، بنابراین این نوع کولر ها نمی‌توانند باعث تخلیه باتری ماشینی که در شرایط خوبی قرار دارد شوند.

همانطور که گفتیم کولر های معمولی که در خودرو استفاده می شوند 12 ولت هستند اما سیستم های خنک کننده پیشرفته تر انرژی بیشتری مصرف می کنند و باید این موضوع را بررسی کنید که آیا باتری خودرو شما توانایی تحمل سیستم خنک کننده شما را دارد یا خیر.

بطور کلی اولین راه حلی که وجود دارد، بررسی سلامت سیستم خنک کننده و باتری خودرو است. اما اگر با مشکل تخلیه باتری بعد از نصب کولر جدیدی در خودرو مواجه شدید، در ادامه چند راه حل به شما معرفی میکنیم که می توانید از آنها برای از بین بردن این مشکل استفاده کنید.

جلوگیری از تخلیه شدن باتری در زمان استفاده از کولر خودرو

استفاده از باتری دوگانه

بعضی از کولر های خودرو ختی در زمان خاموش بودن خودرو هم به کار خود ادامه می دهند و این موضوع می تواند یکی از اصلی ترین دلایل تخلیه باتری باشد.

راه حلی که برای این موضوع وجود دارد، نصب باتری دوم و دینام است. درواقع در این شرایط، خازن خودرو باتری اصلی را شارژ می کند و در مقابل باتری دوم باعث تأمین انرژی کولر و سایر دستگاه های نصب شده در خودرو می شود و باطری اصلی خودروی شما می تواند روی تأمین انرژی خودرو تمرکز کند.

مانیتورینگ و خاموشی داخلی ولتاژ

باتری های خودرو دارای حداقل محدودیت استفاده هستند. یک دستگاه مانیتورینگ و خاموش کننده ولتاژ داخلی، برق مصرفی کولر خودروی شما را کنترل می کند و هنگامی که از حد نصاب خود فراتر رفت آن را خاموش می کند.

بین این دو راه حل، استفاده از باتری دوگانه بیشتر توصیه می شود، به این دلیل که در صورت استفاده از کولر هم باتری اصلی می تواند شارژ مناسبی را در خودش ذخیره داشته باشد و نگرانی تخلیه شدن باطری را کم می کند.

خب همانطور که خواندید تاثیر کولر بر باتری خودرو عمدتاً اگر به طور موثر استفاده نشود منفی است. اگر باتری در هنگام روشن بودن برق از بین می‌رود، احتمالاً سیستم AC معیوب دارید، یا برای مدت طولانی دارد کار می کند یا به طور مکرر از آن در زمانی که موتور کار نمی‌کند استفاده می‌کنید.

توصیه می‌شود سطح شارژ باتری را زیر نظر داشته باشید و اگر به طور مداوم پایین است، سیستم AC را توسط مکانیک حرفه‌ای بررسی کنید تا مشخص شود آیا مشکلی وجود دارد که باید برطرف شود.

تعمیر و نگهداری منظم سیستم AC، مانند بررسی سطح مبرد، همچنین می تواند به جلوگیری از خطرات تاثیر کولر بر باتری خودرو و اطمینان از کارآمد بودن AC کمک کند.

با پیروی از این نکات، رانندگان می توانند به جلوگیری از تخلیه باطری خودروشان در کنار استفاده از کولر کمک کنند و تجربه رانندگی راحت را تضمین کنند.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *