مقالات

راهنمایی رسوب زدایی و دسولفاته کردن باتری ماشین

در حالی که امروزه باتری های شیمیایی مختلفی وجود دارد ما هنوزم با باتری های اسید سرب، سیلد، AGM سروکار داریم، زیرا آنها هنوز هم کارایی عالی و گسترده دارند. تنها نکته منفی که درباره این باتری ها وجود دارد، سولفاته شدن و رسوب کردن آنهاست. البته فراید دی‌سولفاته کردن باتری ماشین خیلی ساده تر از تصور ماست که در ادامه به آن می‌پردازیم.

قبل از اینکه نحوه گوگرد زدایی باتری را بررسی کنیم بیایید ابتدا خود سولفاته شدن باتری را بررسی کنیم.


سولفاته شدن باتری چگونه اتفاق می‌افتد؟

یک سلول باتری اسید سرب معمولی دارای دو نوع صفحه است، یکی از سرب و دیگری از دی اکسید سرب، که هر دو در تماس با الکترولیت اسید سولفوریک به صورت مایع، جذب شده در حصیر (AGM)، یا ژل هستند.

صفحه دی اکسید سرب (PbO2) با الکترولیت اسید سولفوریک (H2SO4) واکنش نشان می دهد و در نتیجه یون های هیدروژن و یون های اکسیژن (که آب می سازند) و سولفات سرب (PbSO4) روی صفحه ایجاد می شود.

صفحه سرب با الکترولیت (اسید سولفوریک) واکنش می دهد و سولفات سرب (PbSO4) و یک الکترون آزاد به جا می گذارد. تخلیه باتری (اجازه خروج الکترون ها از باتری) منجر به تجمع سولفات سرب روی صفحات و رقیق شدن اسید در آب می شود.

وزن مخصوص الکترولیت که با یک هیدرومتر در باتری های سیل زده اندازه گیری می شود، نشان دهنده بار نسبی (قدرت) یا سطح رقت (دشارژ) آن است. برگشت پذیری این واکنش به ما سودمندی باتری اسید سرب را می دهد.

باتری های سرب اسید با آزاد کردن انرژی از طریق برهمکنشی که بین صفحات سربی مثبت و منفی و سولفات های سرب در الکترولیت رخ می دهد، کار می کنند.

تجمع سولفاته زمانی رخ می دهد که سولفات های سرب روی صفحات باتری در طول چرخه های شارژ/دشارژ معمولی تشکیل می شوند. در طی این فرآیند، برخی از سولفات‌ها به حدی بزرگ می‌شوند که انرژی را نمی‌پذیرند، بنابراین در صفحه باقی می‌مانند. با گذشت زمان، این سولفات‌ها می‌توانند تا زمانی که کارایی را کاهش دهند و باتری از بین برود، انباشته شوند.

جلوگیری از سولفاته شدن باتری به مراتب خیلی بهتر از گوگرد زدایی آن است. که در مقاله سولفاته شدن باتری چیست و چطور از آن جلوگیری کنیم؟ می‌توانید درباره آن بخوانید

مراحل گوگردزدایی باتری ماشین

ابتدا باتری خود را خارج کنید که نحوه انجام آن را می‌توانید در مقاله نحوه ایمن جدا کردن باتری بخوانید.

مرحله 1

پوشش های پلاستیکی را از بالای سلول های باتری بردارید. بسته به اینکه باتری شما به ترتیب 6 ولت یا 12 ولت باشد، سه یا شش پوشش وجود دارد. درپوش های پیچ خورده را با انگشتان خود باز کنید. اگر روکش ها دارای شیارهای پیچ گوشتی هستند، یک پیچ گوشتی را در شکاف ها قرار دهید و آنها را باز کنید.

مرحله 2

به داخل سلول های باتری نگاه کنید. شاید لازم باشد از چراغ قوه استفاده کنید. به دنبال دو نشانگر روی دیوارهای هر سلول باتری باشید. نزدیکترین علامت به بالا، حداکثر سطح سیال را نشان می دهد، در حالی که علامت پایین، حداقل است. سولفاته شدن پس از پایین آمدن سیال به زیر سطح حداقل اتفاق می افتد.
روی صفحات می‌توانید سولفاته شدن را مشاهده کنید که شبیه به خوردگی روی فلز است، اما به دلیل اسید سولفوریک موجود در سلول‌ها به رنگ زرد است.

مرحله 3

آب مقطر را به دقت داخل هر سلول بریزید. سلول ها را تا حداکثر نشانگر پر کنید، اما نه بالاتر. باید فضایی را برای انبساط سیال در نظر بگیرید، که در زمان شارژ شدن باتری اتفاق می افتد. درپوش های سلول های باتری را تعویض نکنید.

مرحله 4

گیره را روی انتهای کابل قرمز مثبت باتری از شارژر باتری روی ترمینال مثبت باتری قرار دهید. معمولاً برچسب “+” یا “Pos” دارد. گیره انتهای کابل سیاه باتری را روی ترمینال منفی باتری با برچسب “-” یا “Neg” قرار دهید.

مرحله 5

شارژر باتری خود را روی کمترین میزان شارژ ولتاژ تنظیم کنید. ممکن است به آن “شارژ قطره ای” گفته شود. شارژ سریع یا افزایشی را انتخاب نکنید زیرا تنظیمات شارژ بالا به درستی سولفاته را از صفحات سربی حذف نمی کند.

مرحله 6

شارژر خود را به منبع تغذیه وصل کنید. شارژر را روشن کنید بررسی کنید که یک چراغ روشن دارید که شارژ شدن باتری را تأیید می کند. اگر دارای کنتور است، چک کنید که شارژ آن کم باشد.

مرحله 7

باتری خود را به مدت 36 ساعت به آرامی شارژ کنید. با شارژ شدن باتری، آب مقطری که به سلول ها می ریزید به اسید سولفوریک تبدیل می شود. اسید به تدریج سولفاته روی صفحات سربی را حذف می کند.

مرحله 8

بعد از 12 ساعت باتری را چک کنید. به سلول ها نگاه کنید شما باید حباب‌های کوچکی را ببینید که بالا می‌آیند، که تأیید می‌کنند سلول‌ها در حال شارژ هستند. اگر دست خود را روی دیواره باتری بگذارید، متوجه می شوید که باتری گرم است. اگر یک یا چند سلول حباب های کوچکی تولید نکنند، این امکان وجود دارد که سلول غیرقابل ترمیم آسیب دیده باشد. اما تا پایان زمان شارژ صبر کنید.

مرحله 9

بعد از 36 ساعت به سلول ها نگاه کنید. بررسی کنید که آیا حباب ها در هر سلول به سطح بالا می روند یا خیر. باید حباب های زیادی بالا بیاید زیرا باتری کاملاً شارژ شده و سولفاته از صفحات سربی حذف می شود. اگر در هیچ یک از سلول ها حباب وجود نداشته باشد، احتمالاً سلول مرده است. باتری را تعویض کنید، زیرا حتی یک سلول مرده بر عملکرد باتری تأثیر می گذارد.

مرحله 10

شارژر را خاموش کنید. دو گیره را از پایانه های باتری جدا کنید. با استفاده از انگشتان یا پیچ گوشتی، درپوش‌های سلول‌ها را در جای خود قرار دهید. و باتری را روی خودرو نصب کنید.

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *