مقالات

راهکارهای افزایش عمر باتری ماشین

راهکارهای افزایش عمر باتری ماشین

آشنایی با راهکارهای افزایش عمر باتری ماشین کمک می‌کند تا بتوانید متوسط عمر یکی از مهم‌ترین اجزای خودروی خود را بالاتر ببرید. همان‌گونه که می‌دانید چیزی بین 2 الی 3 سال متوسط عمر مفید باتری خودرو است. در عین حال باتری‌ هایی که امروزه با تکنولوژی‌ های روز روانه بازار می‌شوند، می‌توانند طول عمر بالاتری داشته باشند. با این وجود استفاده غیر اصولی شما گاهی اوقات سبب می‌شود که باتری خودرو عمر مفید کمتری از زمان مورد نظر داشته باشد. برای افزایش عمر باتری ماشین، مراقبت صحیح از آن حائز اهمیت است. شاید برای شما نیز این سوال پیش بیاید که چگونه عمر باتری ماشین خود را افزایش دهید؟ ما در این مطلب تلاش کرده‌ ایم با معرفی ۸ راهکار برای افزایش عمر باتری خودرو به شما کمک کنیم تا بتوانید مدت زمان بیشتری از این قطعه حیاتی بهره ببرید.

معرفی ۸ راهکار برای افزایش عمر باطری خودرو

اگر به دنبال استفاده از راهکارهای افزایش عمر باتری خودرو هستید، به‌سادگی می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید.

  1. تمیزکردن باتری خودرو

یکی از بهترین راه‌های افزایش طول عمر باتری، ماشین تمیزکردن مداوم آن است. به‌آسانی می‌توانید خوردگی‌هایی که اطراف قطب‌های باتری قرار دارند را تمیز کنید. در واقع اگر پس از مدتی به باتری خودروی خود نگاه کنید، متوجه می‌شوید که هیدروژن اسید باتری به اطراف آن نشت پیدا کرده است. با نشت پیداکردن هیدروژن اسید باتری اطراف قطب‌های آن دچار خوردگی‌های سفیدرنگ یا سبزرنگ می‌شود. به همین علت برق نمی‌تواند به کابل‌ها برسد. ازاین‌رو می‌توان برای افزایش عمر باتری خودرو به‌راحتی این قسمت را تمیز کرد. توصیه ما این است هنگام تعویض روغن موتور خودرو، خوردگی‌های اطراف باتری را نیز تمیز نمایید.

اگر قصد تمیزکردن باتری خودرو را دارید و به دنبال حذف خوردگی‌های اطراف قطب‌های آن هستید، می‌توانید از یک اسفنج یا برس سیمی کمک گرفته و آن‌ها را از بین ببرید. محلول‌های تمیزکننده نیز در بازار وجود دارند که می‌توان برای انجام این کار از آن‌ها استفاده کرد. بااین‌حال ترکیب محلول جوش شیرین و آب و با نسبت ۵۰ ۵۰ نیز به‌خوبی می‌تواند برای حذف خوردگی‌های اطراف قطب‌های باتری تأثیرگذاری خود را نشان دهد. پس از اینکه محلول موردنظر را بر روی قطب‌های باتری به کار گرفتید، با یک پارچه آن را خشک کنید.

  1. استفاده کمتر از استارت خودرو

یکی دیگر از راهکارهای افزایش عمر باطری خودرو، استارت‌زدن کمتر اتومبیل است. اگر از جمله افرادی به شمار می‌روید که بیش از حد نرمال اتومبیل خود را روشن و خاموش می‌کنید باید بدانید که استارت‌زدن‌های شما موجب می‌شوند که برق زیادی از باتری گرفته شده و فشار زیادی به آن خواهد آورد. در حالت کلی لازم است که برای تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی، موتور خودرو مقداری کار کرده تا باطری اتومبیل شارژ شود. درون باتری خودرو محلول الکترولیتی با وزن سبک وجود دارد. این محلول در قسمت بالایی باتری قرار گرفته است. نوعی اسید سنگین نیز در نیمه پایینی باتری مشاهده می‌شود. زمانی که باتری اتومبیل بیش از حد استاندارد در حالت شارژ قرار گیرد، لایه اسید سبک که در قسمت بالایی آن قرار گرفته کارایی خود را از دست می‌دهد. در این شرایط وظیفه تأمین برق خودرو بر عهده اسید سنگین قسمت پایینی قرار خواهد گرفت. این موضوع در نهایت عمر باتری را کاهش خواهد داد.

  1. دوری از سرما و گرمای زیاد

قبل از هر چیز جالب است بدانید که دما بر روی طول عمر باطری خودرو تأثیر زیادی می‌گذارد. باوجوداینکه بالارفتن دما می‌تواند ظرفیت باتری را افزایش دهد؛ ولی به‌واسطه تشدید خوردگی و خود شارژی طول عمر آن را کاهش خواهد داد. در طرف دیگر با کاهش دما و قرار گرفتن سر معرض سرمای شدید ظرفیت باتری نیز کمتر می‌شود. به همین علت کارشناسان انجام عایق‌بندی باتری را در فصل سرما توصیه می‌کنند. به‌راحتی می‌توانید از کیت‌های مخصوص کمک گرفته و باتری خودرو را عایق‌بندی کنید. با استفاده از این روش و به‌کارگیری روکش‌های عایق‌بندی در فصل زمستان باتری خودرو گرم نگه داشته شده و همچنین در فصل تابستان دمای آن خنک می‌شود. امروزه روکش‌های عایق‌بندی که در بازار عرضه شده مقاومت بالایی در برابر گرما و اسید دارند. هنگام خرید باتری خودرو مدل و سایز کوچک آن را سعی کنید انتخاب کرده تا با استفاده از روکش عایق‌بندی بتوانید دور آن را پوشش دهید. جالب است بدانید تحقیقات نشان داده که عمر باطری‌هایی با ابعاد کوچک و با عایق‌بندی مناسب در مقایسه با باتری‌های بزرگ فاقد عایق‌بندی هستند بیشتر خواهد بود.

  1. صرفه‌جویی در مصرف باتری با خاموش کردن لوازم برقی

یکی از ساده‌ترین راهکارهای افزایش عمر باتری خودرو، خاموش کردن لوازم برقی به شمار می‌رود. سیستم‌های الکترونیکی، سیستم تهویه هوا و سیستم‌های صوتی نیاز به استفاده از باتری خودرو دارند. هنگامی که اتومبیل خود را روشن می‌کنید دینام‌ها وارد عمل شده و می‌توانند با کمک‌گرفتن از موتور، فعالیت خود را انجام دهند. در این شرایط باطری خودرو شارژ می‌شود. در طرف دیگر هنگام خاموش بودن موتور اتومبیل، لوازم برقی به‌صورت مستقیم از باتری، انرژی موردنیاز را درخواست می‌کنند. این شرایط سبب خواهد شد که به‌تدریج باتری ماشین خالی شود. باوجوداینکه روشن‌کردن برخی از قابلیت‌های خودرو مانند برف‌پاک‌کن و یا رادیو مشکل زیادی آن هم در مدت‌زمان کوتاه برای باتری به وجود نمی‌آورد؛ ولی در بلندمدت می‌تواند عمر باطری را کاهش دهد. اگر بالاجبار نیاز به استفاده از قابلیت‌های خودرو دارید، سعی کنید برای شارژشدن باتری مدت زمان کوتاهی اتومبیل را روشن کرده تا دینام‌ها فعالیت خود را انجام دهند.

  1. چک‌کردن آب باتری

یکی از راه‌های افزایش طول عمر باتری ماشین، چک‌کردن آب آن است. یک مایع اسیدی که به‌محض کم‌شدن میزان آن لازم است آن را به حد نرمال برسانید. آب قرار گرفته شده درون باتری هنگامی که در معرض گرما قرار می‌گیرد واکنش نشان داده و تبخیر می‌شود؛ بنابراین لازم است که همواره آن را بررسی کرده تا هنگام کم‌شدن سطح آب مقداری به آن بیفزایید.

  1. اتومبیل را مدت زمان زیادی خاموش نگذارید

برای افزایش طول عمر باتری ماشین، پرهیز از خاموش ماندن خودرو در مدت زمان طولانی همواره مورد تأکید قرار گرفته است. هنگامی که خودروی شما مدت زمان زیادی خاموش باشد، دینام‌ها غیر فعال بوده و قادر به شارژکردن باتری نخواهند بود. به همین علت همواره توصیه می‌شود که برای مدتی در بازه‌های زمانی خاص خودرو را روشن کرده تا دینام‌ها بتوانند باتری را شارژ کنند.

  1. بست‌های باتری را صحیح نصب کنید

یکی از ساده‌ترین راهکارهای افزایش عمر باطری ماشین، نصب صحیح بست‌های آن است. اگر بست‌های باتری را به شکل اصولی نصب کنید، علاوه بر اینکه عمر باتری را افزایش می‌دهید کمک فراوان به سیستم برق خودرو خواهید نمود. شل بودن بست‌های سیم و عدم نصب محکم و صحیح آن‌ها بر روی قطب‌ها سبب می‌شود که شارژ باتری به شکل نامناسب انجام گیرد. اگر بست‌های نگهدارنده به شکل نادرست و شل نصب شوند علاوه بر اینکه آب اسید باتری خالی می‌شود، به بدنه آن صدماتی نیز وارد خواهد شد.

  1. موتور خودرو را بررسی کنید

شاید شما تصور کنید که خرابی موتور خودرو ارتباطی به کاهش عمر باطری ندارد. بااین‌حال اگر کارکرد خودرو مطلوب نباشد به باتری آن فشار زیادی وارد می‌شود. تعویض روغن موتور در بازه‌های زمانی مناسب و چک کردن وضعیت باتری در کنار تمیزکردن خوردگی‌های قطب‌های آن سبب بهبود کارایی این قطعه می‌شوند. اگر موتور اتومبیل نتواند عملکردی مطلوب داشته باشد، دینام که یکی از مهم‌ترین قطعات بوده و از موتور قدرت خود را دریافت می‌کند نیز دچار مشکل بوده و به نحو مطلوب قادر به تأمین شارژ باتری نخواهد بود. در نتیجه طول عمر باتری اتومبیل کاهش می‌یابد.

 

چگونه عمر باتری خودرو را افزایش دهیم

راهکارهای افزایش عمر باتری خودرو را بیان کردیم. به طور خلاصه می‌توان برای بالا بردن طول عمر باتری ماشین از روش‌های زیر استفاده کرد.

  • تمیزکردن دوره‌ای قطب‌های باتری ماشین
  • تمیزکردن پایه‌های باتری با کمک گرفتن از ترکیب جوش‌شیرین و آب و استفاده از مسواک
  • کنترل‌کردن سر باتری‌ها به‌صورت هفتگی یا ماهیانه
  • اجتناب از استارت‌زدن پیاپی خودرو
  • نگهداری از باتری خودرو در دمای مناسب
  • عدم استفاده از آب آلوده در باتری ماشین
  • اجتناب از خاموش نگه داشتن اتومبیل برای مدت زمان طولانی
  • بررسی صحت عملکرد موتور و دینام
  • خاموش کردن لوازم الکترونیکی هنگامی که اتومبیل روشن نیست

سخن پایانی

راه‌های افزایش طول عمر باتری ماشین را به‌صورت اصولی برای شما بیان کردیم. عمر باطری ماشین بدون استفاده کاهش می‌یابد. علاوه بر این عوامل دیگری نیز سبب کاهش طول عمر باطری ماشین می‌شوند. سعی کنید هنگام خرید باطری ماشین به تاریخ تولید آن توجه داشته باشید. علاوه بر این خرید باتری متناسب با آب‌وهوای منطقه‌ای که در آنجا زندگی می‌کنید نیز حائز اهمیت است. ما در فروشگاه امداد باطری جوادپور انواع باتری‌های خودرو را از معتبرترین برندهای دنیا در دسترس شما قرار داده‌ایم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *