مقالات

ریمپ چیست و 3 دلیل برای انجام آن

حتما تا به حال شده که از کسی کلمه ریمپ را شنیده باشین اما کامل متوجه نباشید که دقیقا از چه چیزی حرف می‌زنند. به طور کلی ریمپ برنامه نویسی مجدد ایسیو(ECU) برای اصلاح تنظیمات نرم افزاری است. به این منظور که برخی موارد مانند قدرت و گشتاور افزایش پیدا کند و مصرف سوخت بهبود یابد. حالا برای بیشتر آشنا شدن با این فرآیند وکارایی آن در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.


ECU چیست؟

برای اینکه متوجه بشیم ریمپ چیست ابتدا باید بدونیم ECU چیست و کارایی آن در خودرو چیست.
ECU یک کامپیوتر کوچک است که عملکرد موتور را کنترل می کند. سازندگان خودرو با کالیبره کردن نرم افزار ECU موتور را به آرامی راه می‌اندازند. این تنظیمات قبل از عرضه وسایل نقلیه به بازار انجام می شود.

متغیرهای زیادی وجود دارد که باید در تنظیمات نرم افزار ECU در نظر گرفته شود، مانند شرایط آب و هوایی مختلف، قوانین و محدودیت ها و کیفیت سوخت و سایر پارامترها که می توانید تمام این تنظیمات را با ECU Remapping تغییر دهید. تغییرات در تنظیمات مجدد می تواند خودرو را با شرایط آب و هوایی منطقه و همچنین کیفیت سوخت کشورهای مختلف تطبیق دهد. پس از ریمپ، مصرف سوخت به طور کامل بهینه و کاهش می‌یابد. علاوه بر این شتاب خودرو بهتر می شود و ضربه موتور نیز از بین می رود.

چرا ریمپ انجام می‌شود؟

این کار در واقع برای اصلاح نرم افزار ایسیو انجام می‌شود، اما این ایرادات چه چیزهایی هستند؟
هر عاملی که باعث اتفاقات نامطلوب در عملکرد خودرو شود یک مشکل نرم افزاری است. تشخیص عیوب نرم افزاری از عیوب الکتریکی یا مکانیکی کار آسانی نیست. به عنوان مثال، لرزش اضافی موتور – زمانی که در حالت آزاد است – می تواند ناشی از خرابی پایه های موتور (شکست مکانیکی)، خرابی انژکتور یا شمع (شکست الکتریکی) یا نقص نرم افزار ECU باشد.

چند نمونه از خرابی نرم افزار عبارتند از:

  •  تاخیر در پدال گاز
  • بیکاری خشن یا تلو تلو خوردن در دورهای پایین
  • عملکرد فن خنک کننده در دمای بالا
  • تردید موتور در هنگام شتاب گیری
  • AFR ناب به منظور ارائه راندمان بهتر
  • ضربه موتور (به دلیل کیفیت پایین سوخت)
  • پدیده Miss Fire (احتراق ناقص به دلیل کیفیت پایین سوخت)
  • خطاهای خرابی کاتالیزور P0420

دلایل برنامه نویسی مجدد ایسیو:

دلایل زیادی برای Remapping وجود دارد مانند:

  • یک تجربه رانندگی لذت بخش:

یکی از آزاردهنده ترین مشکلات ECU های جدید تاخیر پدال گاز (تاخیر دریچه گاز) است که با برنامه نویسی مجدد ECU قابل حل است.

  • انطباق نرم افزار ECU با کیت عملکرد موتور:

در شرایطی که تجهیزات بعد از فروش برای افزایش راندمان موتور مانند هدر، اگزوز، میل بادامک، توربو و غیره را نصب کرده اید، نرم افزار ECU را مجددا برنامه نویسی می کنیم تا با آنها تطبیق پیدا کند. اینطوری می توانیم قدرت بیشتری از موتور دریافت کنیم.

  • حذف محدودیت ها:

محدودیت‌های حداکثر سرعت: برخی از ECU‌ها به سطوح خاصی از حداکثر سرعت محدود می‌شوند که ممکن است کمتر از حد تعیین‌شده در کشور یا شهر باشد. این محدودیت را می توان با برنامه نویسی مجدد حذف کرد.
رفع خطای P0420 یا O2 O2 2: در برخی کشورها به دلیل استفاده از بنزین سرب دار، کاتالیزور خودرو به زودی از کار می افتد و خطای P0420 ظاهر می شود و چراغ چک لامپ Mil روشن می شود. در این حالت، سنسور اکسیژن دوم و مبدل کاتالیزوری کارآمد نیست، این خطا را می توان با ریمپ از بین برد.
EGR OFF، خرابی سیستم EGR در خودروها منجر به هزینه قابل توجهی برای مالک می شود. اما با برنامه نویسی مجدد و حذف این مکانیزم می توان با قیمت بسیار کمتری مشکل را حل کرد.

چرا کارخانه این کار را انجام نمی‌دهد؟

اول از همه، ECU ها در کارخانه برنامه ریزی نشده اند. آنها توسط تامین کننده برای صنایع خودرو ارسال می شوند.
ثانیاً، تامین کنندگان موظفند نرم افزار ECU را طبق استاندارد آلودگی کالیبره کنند.
در نهایت موارد زیادی بوده است که کارخانه با تماس با مالکان خودروها برنامه ریزی مجدد برای رفع ایرادات نرم افزاری انجام داده است.

چگونه ECU را ریمپ می کنند؟

در ECU Remapping می توانید گشتاور و اسب بخار موتور را افزایش دهید. در تغییر نرم افزار ECU می توان از چیپ تیونینگ برای رفع ایرادات استفاده کرد. در این فرآیند ابتدا نرم افزار اصلی ECU خوانده می شود. علاوه بر در نظر گرفتن متغیرها، پارامترها و شرایط مختلف موتور، تغییرات لازم در نرم افزار ECU اعمال خواهد شد. در مرحله آخر، خودروی بازسازی شده با ECU اصلاح شده برای بررسی عملکرد موتور آزمایش می شود.
این فرآیند نرم افزاری یا سخت افزاری بسته به نوع موتور خودرو و ECU به روش های مختلفی انجام می شود:
پورت OBD (سوکت تشخیصی)
J-TAG
K-TAG (پین)
چیپ تیونینگ
OBD PORT K-TAG با روش پین اووت J-TAG

آیا ECU Remapping برای خودرو شما ایمن است؟

صادقانه بگویم، این به نکات مختلفی مانند میزان سلامت موتور بستگی دارد. در واقع یک تیونر حرفه ای موتوری را که روغن می سوزاند چیپ تیون نمی کند.
نکته مهمتر این است که اگر برنامه تعمیر و نگهداری خوبی برای وسیله نقلیه خود نداشته باشید. بعضی از آدم ها انتظار دارند که تمام مشکلات خودروی آنها با برنامه نویسی مجدد ECU حل شود. اما منطقی فکر کنید که چگونه ممکن است یک موتور ضعیف مانند روز اول تولید باشد.
نکته دیگر هم که باید به آن توجه کنید این است که: دو خودرو که حتی از یک کارخانه و یک مدل باشند، بازهم با شتاب و سرعت یکسانی حرکت نمی کنند. پس ریمپ برای هر خودرو نتیجه متفاوتی با دیگری دارد.

آیا روی شارژ باتری اثر می‌گذارد؟

خیلی ها فکر می‌کنند ریمپ باعث تخلیه شارژ باتری می‌شود اما این درست نیست. چون برنامه نویسی مجدد هیچ تاثیری در باتری نمی‌گذارد. اما اگر این کار را افراد غیر حرفه ای برای شما انجام بدهند ممکن است هنگام تعویض قطعات، سایر وسایل الکتریکی جابجا شوند و باعث تخلیه شارژ باتری شود. شما میتونید برای پیدا کردن مشکل آن به مقاله دلایل خالی کردن باتری مراجعه کنید.

راستی ما در یکی از پست های اینستاگراممون هم در مورد ریمپ توضیح دادیم میتونید برای کسب اطلاعات بیشتر به آن مراجعه کنید.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *