مقالات

سولفاته شدن باتری چیست و چطور از آن جلوگیری کنیم؟

سولفاته شدن باتری از علت های شماره یک خرابی زودهنگام باتری خودروست. آسیب هایی که سولفاته شدن اسید داخل باطری ایجاد می‌کند به راحتی قابل پیشگیریست و در برخی موارد قابل برگشت است. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا درباره این آسیب ها و نحوه جلوگیری از آن بیشتر یاد بگیرید.


سولفاته شدن باتری چیست و چگونه اتفاق می افتد؟

شما نمی‌توانید سولفاته شدن باتری را در حالت معمولی ببینید، اما اگر باتری را باز کنید تجمع کریستال‌های سولفات سرب روی صفحات باتری را می‌توانید به راحتی مشاهده کنید.
تمام باتری های سرب اسید در طول عمر خود به عنوان بخشی از فرآیندهای شیمیایی معمول باتری، سولفاته را جمع می کنند. اما اگر باتری بیش از حد شارژ شود و یا گرمای بیش از حدی را در خود ذخیره کند یا حتی بدون شارژ کامل ذخیره شود، این سولفات متراکم شده بیشتر و بیشتر می‌شوند.
در واقع جمع شدن رسوبات سر باطری و سولفاته شدن، زمانی اتفاق می‌افتد که باتری از شارژ کامل محروم شود، بنابراین مواد درون باتری جمع می‌شوند و روی صفحات باتری رسوب می‌کنند. اگر این عمل ادامه پیدا کند؛ می تواند مانع از تبدیل مواد شیمیایی به الکتریکی شود و عملکرد باتری را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

هنگامی بست های باتری سولفاته می‌شود که:

  • زمان شارژ بیشتر از حد مجاز باشد.
  • گرمای بیش از حدی داخل باتری ایجاد شود.
  • زودتر از نیاز، باتری مجدد شارژ شود.
  • سیستم شارژ خراب شده باشد.
  • مواد فعال صفحات ریزش کند.
  • ارتعاشات بیش از حدی وجود داشته باشد.
  • به مدت طولانی از باتری استفاده نشود.
  • عمر باتری تمام شده باشد یا خراب شود.

به طور کلی دو نوع سولفاته شدن در باتری ها وجود دارد. برگشت پذیر و دائمی نام آنها تأثیرات روی باتری را نشان می‌دهد. اگر مشکل به اندازه کافی زود تشخیص داده شود، می توان سولفاته شدن باتری را معکوس کرد و از آسیب های برگشت ناپذیر جلوگیری کرد. البته این کار باید توسط شخصی با تجربه انجام شود، تا مشکل جدیدتری پیش نیاد.
معمولا سولفاته شدن برگشت پذیر از اعمال شارژ بیش از حد به روی باتری کاملا شارژ شده اتفاق می افتد، که در اغلب مواقع می توان آن را معکوس کرد. اما سولفاته شدن دائمی زمانی اتفاق می افتد، که باتری برای هفته ها یا ماه ها در حالت کم شارژ باشد و بیشتر اوقات نمی توان باطری را از مرگ نجات داد. بهترین کار این است که باتری جدیدی جایگزین شود تا از آسیب به ماشین جلوگیری شود.
شما می‌توانید برای خرید باتری مورد نظرتون با شماره 38381000 تماس بگیرید.

چطور سولفات بست های باتری را از بین می‌برند؟

خب همونطور که بالا گفتیم این کار باید توسط افراد باتجربه انجام شود، تا مشکلات به حداکثر برسند. اما به طور کلی دسولفاته کردن باتری یا همان گوگردزدایی در چند مرحله انجام می‌شود. در اولین مرحله باید باطری را از ماشین جدا کرد؛ اگر شما قبلا باتری خود را از ماشین جدا نکرده اید، می توانید با خواندن مقاله نحوه ایمن جدا کردن باتری، این کار را یاد بگیرید.
در مراحل بعد پالس های الکتریسیته با توان کم، اما فرکانس بالا و ولتاژ بالا به باتری فرستاده می‌شود، سپس رزونانس ریتمیک صفحات باعث شکافته شدن رسوبات کریستالی و بازگشت سولفات به محلول الکترولیت می شود.
همچنین شما می‌توانید در مقاله راهنمایی رسوب زدایی و دسولفاته کردن باتری ماشین به طور کامل درباره روش های دسولفاته کردن باتری بخوانید.

چطور از سولفاته شدن باتری جلوگیری کنیم؟

یکی از ساده ترین راه ها برای جلوگیری از سولفاته شدن باتری، ذخیره سازی مناسب باتری است. هنگامی که باتری ذخیره می شود، حتی اگر با شارژ کامل ذخیره شود، باید به اندازه کافی شارژ شود تا از افت آن به زیر 12.4 ولت جلوگیری شود. اعمال این از تجمع سولفات ها جلوگیری می کند.
البته یک نکته قابل توجه این است که، در ابتدا به شما گفتیم که دما باتری نباید بیش از حد بالا رود (منظور بالاتر از دمای 75 درجست) با این حال به ازای هر 10 درجه بالاتر از دمای اتاق، میزان خود تخلیه دو برابر می شود.

جلوگیری از سولفاته شدن باتری فرآیند پیچیده ای نیست. انجام تعمیرات منظم و سرویس باتری و پیروی از بهترین شیوه های شارژ تمام کاریست که باید انجام دهید.
سولفاته شدن، از مهم ترین دلایلیست که شما نباید باتری خود را با شارژ خالی نگهداری کنید. چون زمانی که سولفاته شدن صفحات سربی اتفاق بیوفتد، معکوس کردن اثراتش تقریبا غیر ممکن است، پس خیلی مهمه که از همان ابتدا از باتری های خود مراقبت کنید.

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *