مقالات

7 علائم خرابی دینام که باید با آنها دقت کنید!

احتمالاً می‌دانید که دینام یکی از قطعات ضروری وسیله نقلیه شماست. اما دینام دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟ به بیان ساده، دینام شما باتری ماشین شما را شارژ نگه می‌دارد و  روشن کردن موتور وسیله نقلیه، استفاده از لوازم الکترونیکی مانند چراغ های جلو و رادیو را برای شما ممکن می‌سازد. اگر شما هر کدام از علائم خرابی دینام را مشاهده کنید، این یک زنگ خطر برای خودرو شما خواهد بود؛ چرا که ممکن است استارت خوردن ماشین شما کاملا مختل شود.

اگر دینام خودرو شما مشکل‌دار شود، ممکن است متوجه شوید که ماشین شما روشن نمی‌شود یا بیش از چند دقیقه روشن نمی‌ماند. با این حال، قبل از اینکه این اتفاق بیفتد، احتمالاً با یک یا چند مورد از نشانه‌های خرابی دینام مواجه خواهید شد. پس مهم است که با این نشانه ها و علائم آشنا شوید.

علائم خرابی دینام‌

1. کم نور شدن چراغ ها

وقتی دینام شروع به از کار افتادن می‌کند، ولتاژ ناسازگاری را به لوازم جانبی الکترونیکی شما منتقل می‌کند. به طور کلی، این به نتیجه است که تجهیزاتی الکترونیکی خودرو شما عملکرد ضعیف یا بیش از حد دارند، مانند چراغ های جلو که یا خیلی کم نور هستند یا بسیار روشن هستند.

همچنین ممکن است نورهای سوسوزن یا نورهایی را تجربه کنید که به طور نامنظم از روشن به کم نور و بالعکس تغییر می‌کنند، این هم به خودی خود یکی از علائم خرابی دینام شماست.

2. باتری معیوب

گاهی اوقات خراب شدن باتری فقط به معنی باتری خراب‌شده است، که یا پس از چند سال استفاده به پایان عمر خود رسیده است، یا ممکن است به طور تصادفی چراغ های جلو را تمام شب روشن گذاشته باشید و آن را تخلیه کرده باشید. با این حال، در مواقع دیگر، باتری خراب می‌تواند نشانه ای از خرابی دینام شما باشد.

دینام معیوب، باتری را به اندازه کافی شارژ نمی‌کند؛ در حالی که موتور در حال کار است و این باعث می‌شود شارژ سریعتر از حد معمول تخلیه شود.

یکی از راه‌های آزمایش اینکه آیا مشکل مربوط به باتری است یا دینام این است که خودرو را به سرعت روشن کنید. اگر خودروی خود را به سرعت روشن کنید و همچنان کار کند، ممکن است باتری شما به زودی نیاز به تعویض داشته باشد. با این حال، اگر ماشین را به سرعت روشن کنید و کمی بعد دوباره خاموش شود، ممکن است به این معنی باشد که دینام شما انرژی کافی به باتری نمی‌رساند.

شما درباره رابطه بین این دو قطعه در خودرو می‌توانید در مقاله رابطه باتری و دینام چیست وظیفه آنها در خودرو بیشتر بخوانید.

3. لوازم جانبی با عملکرد ضعیف

دینامی که برق کافی را برای لوازم الکترونیکی خودروی شما تامین نمی‌کند، اغلب باعث کندی یا عدم کارکرد لوازم جانبی می‌شود. اگر متوجه شدید که با فشار دادن دکمه پنجره‌هایتان بیشتر از حد معمول بالا یا پایین می‌رود، یا اگر گرمکن صندلی‌تان از کار افتاده است، یا حتی اگر سرعت‌سنج و سایر ابزارهایتان شروع به خراب شدن کردند، ممکن است علائم خرابی دینام شما باشید و نیاز به تعویض داشته باشید.

بسیاری از وسایل نقلیه مدرن همچنین دارای یک لیست اولویت از تجهیزات برنامه ریزی شده در خودرو هستند که به رایانه داخلی (ایسیو ECU) می‌گوید اگر دینام برق کافی را تامین نمی کند، ابتدا برق را از کجا قطع کند. به این ترتیب، اگر با دینام معیوب رانندگی می‌کنید، قبل از قطع برق چراغ‌های جلو، برق رادیوی خود (یا سایر لوازم جانبی غیرضروری) رو به رو خواهید شد.

4. مشکل در استارت زدن یا توقف مکرر

همانطور که قبلا ذکر شد، مشکل در راه اندازی موتور ممکن است به این معنی باشد که دینام شما باتری را شارژ نمی‌کند. این به این معنی است که وقتی کلید را در استارت می‌چرخانید، تنها چیزی که می‌شنوید یک صدای کلیک به جای خرخر موتورتان است.

البته این استارت نخوردن خودرو شما ممکن است دیگر دلایلی نیز داشته باشد، اگر این از علائم خرابی دینام شما نبود بهتر است مقاله 10 دلیل استارت نخوردن ماشین را مطالعه کنید.

از سوی دیگر، اگر خودروی شما مکرراً در حین رانندگی متوقف می‌شود، ممکن است نشانه‌ای از این باشد که شمع‌ها برای روشن نگه داشتن موتور از دینام برق کافی دریافت نمی‌کنند.

5. صداهای غرغر یا ناله

اتومبیل‌ها صداهای عجیب و غریب زیادی تولید می‌کنند، برخی بی ضرر هستند در حالی که برخی دیگر می‌توانند نشان دهنده مشکلات مکانیکی جدی باشند. اگر از زیر کاپوت صدای غرغر یا ناله می‌شنوید، ممکن است دینامی معیوب داشته باشید که باید توسط یک متخصص در اسرع وقت بررسی شود.

این صدای غرغر یا ناله زمانی اتفاق می‌افتد، که تسمه‌ای که قرقره دینام را می‌چرخاند ناهمتراز شود یا به کناره قرقره ساییده شود. در صورت خراب شدن یاتاقان های چرخاننده شفت روتور، نیز ممکن است این صدا را بشنوید.

6. بوی لاستیک یا سیم سوخته

بوی بد سوختن لاستیک یا سیم می‌تواند نشان دهنده این باشد که قسمت‌هایی از دینام شما فرسوده شده است. از آنجایی که تسمه محرک دینام تحت کشش و اصطکاک دائمی است، و به دلیل نزدیک بودن به موتور داغ، ممکن است به مرور زمان فرسوده شود و این باعث ایجاد و انتشار بوی ناخوشایندی مثل: لاستیک در حال سوختن می‌شود.

به همین ترتیب، اگر دینام شما بیش از حد کار می‌کند یا سیم‌های فرسوده یا آسیب‌دیده دارد، ممکن است بوی سوختگی شبیه به آتش‌سوزی الکتریکی را استشمام کنید. دینامی که بیش از حد کار می‌کند سعی می‌کند الکتریسیته زیادی را از طریق سیم‌های خود عبور دهد و این باعث گرم شدن ناایمن آنها می‌شود. سیم‌های آسیب دیده همچنین در برابر جریان الکتریسیته مقاومت ایجاد می‌کنند و باعث گرم شدن سیم‌ها و انتشار بوی بد می‌شوند.

7. چراغ هشدار باتری روی داشبورد

هنگامی که چراغ هشدار باتری روی داشبورد ظاهر می‌شود، معمولاً تصور می‌شود که یک مشکل خاص در باتری خودرو وجود دارد. با این حال، چراغ هشدار باتری نشان می‌دهد که ممکن است مشکلی در سیستم الکتریکی گسترده تر ماشین شما از جمله دینام وجود داشته باشد.

دینام‌ها طوری طراحی شده‌اند که در یک ولتاژ خاص کار می کنند، که این ولتاژ معمولا بین 13-14.5 ولت است. اگر دینام شما از کار بیفتد، ممکن است ولتاژ آن کمتر از ظرفیت باشد و باعث شود چراغ هشدار باتری روی داشبورد شما روشن شود. به طور مشابه، اگر دینام از حد مجاز ولتاژ خود فراتر رود، بسته به میزان فشار، چراغ باتری نیز ظاهر می شود.

بسته به بار الکتریکی در دسترسی ماشین شما برای تجهیزات (چراغ های جلو، برف پاک کن ها، رادیو، و غیره)، ممکن است با نوسانات دینام در داخل و خارج از ظرفیت ولتاژ مورد نظر خود، چراغ هشدار باتری روشن یا خاموش شود. اگرچه ممکن است این یک آزار جزئی به نظر برسد، اما بهتر است ماشین خود را برای بازرسی دینام به پیش یک متخصص ببرید تا اینکه بعدا در کنار جاده گیر کنید.

به طور کلی اگر سیستم الکتریکی ماشین شما باعث ناراحتی شما شده است، ممکن است وقت آن رسیده باشد که دینام را بررسی کنید. خوشبختانه اگر شما از مشتریان امداد باتری جوادپور باشید، می‌توانید به صورت رایگان باتری و دینام خود را تست کنید تا از سلامت آنها مطمئن شوید. این به شما کمک می‌کند، تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید و به موقع آنها را تعویض کنید.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *