مقالات

عمر مفید باتری ماشین چند سال است؟ فهمیدن وقت تعویض باتری

آخرین باری که به فکر باتری ماشین خود بودید کی بود؟ بسیاری از مردم باتری خودرو خود را فراموش می کنند تا زمانی که در یک صبح پرمشغله ماشین روشن نمی شود و استارت نمی‌خورد. اگر می‌خواهید از خرابی زودرس باطری خودرو جلوگیری کنید، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که عمر مفید باتری‌ ماشین چند سال است و آنها چقدر دوام می‌آورند؟


طول عمر مفید باتری خودرو می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد، از نوع باتری گرفته تا عادات رانندگی و آب و هوا و شرایطی که در آن زندگی می‌کنید. برای آشنایی با طول عمر مفید باطری‌های مختلف، نشانه‌هایی که باتری خودروی شما در حال از بین رفتن است و نکاتی برای افزایش طول عمر باتری، به خواندن این مقاله ادامه دهید.

عمر مفید باتری ماشین چقدر است؟

عمر متوسط باتری خودرو در درجه اول به نوع باتری بستگی دارد.

یک باتری سرب اسیدی استاندارد دارای کمترین طول عمر در بین انواع مختلف باتری است، زیرا برای تامین انرژی کوتاه مدت برای راه اندازی خودرو طراحی شده است. طول عمر باتری سیلد حدود سه تا پنج سال یا به اندازه ای طولانی است که موتور را حدود 30000 بار روشن کند.

طول عمر باتری سرب اسیدی مهر و موم شده. مانند باتری‌های آب‌گرفته، باتری‌های سرب اسیدی مهر و موم شده حدود 3 تا 5 سال است، اگرچه باتری‌های چرخه عمیق مهر و موم شده ممکن است بیشتر، حدود شش سال، دوام بیاورند. این باتری‌ها اغلب در وسایل نقلیه تفریحی و دریایی استفاده می‌شوند، زیرا حتی زمانی که وسیله نقلیه ضربه‌ها و لرزش‌های زیادی را از زمین‌های ناهموار یا آب جذب می‌کند، از بین نروند.

چه چیزی باعث کاهش طول عمر مفید باتری خودرو می شود؟

هیچ باتری ماشینی برای همیشه دوام نمی آورد، اما برخی موارد، از فراموشی خاموش کردن چراغ های جلو یا رانندگی در هنگام موج گرما، می تواند طول عمر باتری را کاهش دهد. در اینجا برخی از دلایل رایج خرابی باتری خودرو آورده شده است:

1.‌ خطای راننده: هنگامی که فراموش می کنید چراغ های داخلی را یک شب خاموش کنید، ممکن است با خالی شدن باتری ماشین مواجه شوید. روشن ماندن قطعات الکتریکی خودرو می‌تواند به سرعت باتری را تخلیه کند، بنابراین عاقلانه است که قبل از ترک وسیله نقلیه مجدداً بررسی کنید که لوازم جانبی کاملاً خاموش باشند.دلایل تخلیه باتری را در مقاله 6 چیزی که می‌تواند باتری ماشین شما را خالی کند بخوانید.

2. زنگ زدگی و خوردگی: مقداری خوردگی در اطراف پایانه های باتری طبیعی است، اما تمیز کردن مرتب خوردگی باتری خودرو بسیار مهم است. تجمع خوردگی می تواند از جریان برق جلوگیری کند، و باعث می شود باتری برای تامین انرژی خودرو و شارژ مجدد باتری سخت تر شود. در نهایت، تجمع خوردگی می تواند عمر مفید باطری ماشین را کاهش دهد.

3. آب و هوای شدید: باتری ماشین شما می‌خواهد دمای مناسبی داشته باشد. دمای بالا می تواند باتری را زودتر از موعد از بین ببرد، به خصوص به این دلیل که باتری در یک محیط گرم و بسته زیر کاپوت قرار می گیرد. دمای سرد هم برای باتری ها خوب نیست. سرمای شدید واکنش الکتروشیمیایی را که سبب تولید انرژی می‌شود، را کند می‌کند.

4. عادات رانندگی: اگر ماشین شما هر روز تنها 10 دقیقه با خودرو خود رانندگی می‌کنید، انتظار اینکه عمر مفید باتری خودرو شما کاهش یابد را داشته باشید. باتری برای شارژ مجدد به زمان نیاز دارد، که در هنگام رانندگی انجام می‌شود. اگر در هربار رانندگی فقط چند کیلومتر می‌روید، باتری شما زمانی برای شارژ کردن ندارد و در نهایت ظرفیت آن خالی می‌شود.

5. دینام معیوب: از آنجایی که باتری در حین رانندگی نیاز به شارژ مجدد دارد، برای انجام این کار به دینام متکی است. اما اگر دینام فرسوده شود، ممکن است باعث از کار افتادن زودهنگام باتری شود. علائم معمولی که دینام در حال خراب شدن است، نورهای کم یا بسیار روشن چراغ هاست.

درباره خرابی دینام و رابطه آن با باطری خودرو در مقاله رابطه باتری و دینام چیست وظیفه آنها در خودرو بخوانید.

چه زمانی وقت تعویض باتری ماشین است؟

اکنون که می دانید چرا و چه زمانی عمر مفید باتری ماشین شما در حال اتمام است، ممکن است به علائم خرابی یا فرسودگی باتری ماشین فکر کنید. علائم بسیاری از ضعیف شدن باتری خودرو وجود دارد که باید به آنها توجه کنید، بنابراین می‌توانید باتری را قبل از کار افتادن کامل تعویض کنید.

  1. موتور برای روشن شدن تقلا می کند. اگر ماشین شما بیش از حد معمول روشن شدن آن طول می‌کشد، می‌تواند نشانه ای برای از دست دادن قدرت باتری ماشین باشد. در نهایت، باتری خراب به هیچ وجه نمی تواند ماشین را روشن کند.
  2. لوازم جانبی خودرو روشن می‌شود، اما موتور روشن نمی‌شود. ممکن است کلید را بچرخانید و متوجه شوید که رادیو یا چراغ ماشین روشن می‌شود، اما موتور روشن نمی‌شود.
  3. ماشین به طور نامنظم روشن می‌شود. اینکه فقط بعضی روزها موتور روشن می‌شود اما روزهای دیگر روشن نمی‌شود، ممکن است علامت ضعیف شدن باتری ماشین باشد.
  4. باتری بوی تخم مرغ فاسد می‌دهد. باتری ها معمولاً بویی ندارند، اما زمانی که باتری خودرو آسیب دیده یا خراب میشود، ممکن است گاز سولفید هیدروژن آزاد شود یا اسید سولفوریک از داخل باتری نشت کند و سبب ایجاد بوی بد شود. این امر مستلزم توجه فوری و حرفه ای است زیرا گاز سولفید هیدروژن و اسید سولفوریک سمی هستند.

شما باید سالی دو بار باتری وسیله نقلیه خود را برای این نشانه های مشکل بازرسی کنید و هرگونه آسیب قابل مشاهده به باتری نشانه رسیدن وقت تعویض باتری خودرو است. باتری های خودرو ممکن است ترک داشته باشند یا در صورت آسیب دیدگی متورم به نظر برسند.

نحوه بررسی باتری خودرو

شما می توانید باتری ماشین را خودتان در خانه با کمک یک مولتی متر تست و بررسی کنید.

  1. ماشین را خاموش نگه دارید
  2. باتری را پیدا کنید.
  3. هر گونه خوردگی را از پایانه های باتری پاک کنید، زیرا خوردگی می تواند قرائت مولتی متر را مختل کند.
  4. مولتی متر را روی 15 تا 20 ولت تنظیم کنید.
  5. سیم های مولتی متر را به ترمینال های مثبت و منفی باتری مربوطه وصل کنید. لید قرمز معمولاً به ترمینال مثبت وصل می‌شود و لید سیاه معمولاً به ترمینال منفی. حتما دفترچه راهنمای کاربر مولتی متر را بررسی کنید.
  6. صفحه نمایش مولتی متر را بررسی کنید. باید 12.2 تا 12.6 ولت باشد. هر چه بالاتر باشد، باتری دارای ولتاژ بیش از حد است. ولتاژ کمتر از 12.2 ولت می تواند نشان دهنده زمان تعویض باتری باشد.

البته شما تست باتری را می‌توانید به کارشناسان امداد باتری جوادپور بسپارید تا از رخ دادن هر خطایی جلوگیری شود.

طول عمر مفید باتری ماشین شما به اتمام رسیده؟ جایگزین مناسب را پیدا کنید.

حتی با نگهداری مناسب، عمر مفید باتری ماشین شما یک روز به اتمام می‌رسد. گیر کردن با باتری خراب به اندازه کافی استرس زا است، اما تلاش برای یافتن جایگزین مناسب برای وسیله نقلیه خود می‌تواند روز شما را از بد به بدتر تبدیل کند. در امداد باتری جوادپور، ما آماده ایم تا به شما کمک کنیم بهترین باتری را برای خودرو خود پیدا کنید و با نصب و ارسال در سریع ترین زمان و بدون هزینه اضافی بتوانید دوباره به مسیر خود برگردید.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *