مقالات

معرفی باتری ماشین

یکی از اساسی ترین بخش های ماشین باتری آن است که وظیفه تامین برق خودرو شما را به عهده دارد.


باتری خودرو سواری سبک از نوع ۱۲ ولت و باتری ماشین سنگین از نوع ۲۴ ولت می‌باشد. جریان و آمپر باتری اتومبیل ها براساس میزان مصرف برق آن تعیین می‌شود به طور مثال باتری پراید ۵۰ آمپر و باطری پژو پارس ۶۶ آمپر است.

با توجه به میزان مصرف برق خودرو (سیستم صوتی , وضعیت آب و هوایی و ترافیکی منطقه ) می‌توان ظرفیت باتری خودرو ی خود را افزایش دهید. این امر باعث طول عمر بیشتر باتری شما و بهبود کارایی سیستم برق خودرو شما خواهد شد. باتری ماشین در دو نوع اسیدی و اتمی تولید می‌شود.

باتری اسیدی به طور فابریک بر روی اکثر خودروهای ساخت ایران نصب شده است. باتری اسیدی برای ادامه کار خود نیاز به برسی شدن دوره‌ای توسط راننده خودرو دارد. شش درب در قسمت بالای باطری اسیدی وجود دارد که توسط آن سطح الکترولیت باطری کنترل می‌شود. در صورت کاهش سطح الکترولیت راننده باید مقداری آب مقطر به آن اضافه کند. اگر به طور معمول از باتری ماشین استفاده می‌کنید، باتری اسیدی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. عمر این باتری به طور تدریجی پایان می‌یابد. مهم‌ترین ویژگی این باتری هزینه کمتر آن نسبت به نوع اتمی است.

باتری اتمی در سالهای اخیر به محصولی محبوب نزد دارندگان خودرو تبدیل شده است. اکثر افراد زمانیکه باتری ماشین خود را تعویض می‌کنند اقدام به نصب باتری اتمی خواهند کرد. از آنجا که سطح الکترولیت باتری خشک کاهش نمی‌یابد پس نیاز به چک کردن دوره‌ای نیز نخواهد داشت. همین امر باعث شده تا تعداد نصب این باتری بر روی انواع خودرو هر روز افزایش یابد. بسیاری از متخصصین برق خودرو استفاده از باتری اتمی را به دارندگان انواع خودرو پیشنهاد می‌کنند. غالبا عمر باتری اتمی از باطری اسیدی بیشتر است اما به طور ناگهانی از کار می‌افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *