مقالات

مهم‌ترین علائم خرابی باتری خودرو، 7 نشانه خرابی باطری ماشین

مهم‌ترین علائم خرابی باتری خودرو، 7 نشانه خرابی باطری ماشین

آشنایی با علائم خرابی باتری خودرو کمک می‌کند تا به‌محض مشاهده هر کدام از این نشانه‌ها برای رفع مشکل به وجود آمده و در صورت نیاز برای تعویض آن اقدام نمایید. همان‌گونه که می‌دانید یکی از اصلی‌ترین قطعات در خودرو، باتری است. هنگامی که باتری خودرو دچار ایراد شود و کارکرد درستی نداشته باشد نه‌تنها تأمین انرژی برای روشن شدن و حرکت کردن اتومبیل انجام نمی‌گیرد؛ بلکه نمی‌توانید از برخی قابلیت‌ها مانند سیستم صوتی و چراغ‌ها نیز بهره ببرید. نقش مهم باتری در مکانیزم خودرو سبب شده است که مالکان اتومبیل‌ها اهمیت بسیار زیادی برای اطمینان از سلامت آن‌ها حائز شوند. بدیهی است که مانند هر قطعه الکتریکی یا مکانیکی در خودرو، باتری نیز دارای تاریخ مصرفی خاص باشد! علاوه بر این گاهی اوقات به دلیل شرایط نگهداری نامطلوب، استفاده نادرست و همچنین وارد شدن ضربه به این قطعه ممکن است زودتر از تاریخ مورد نظر دچار ایراد یا نقص شود. ما در این مطلب تلاش کرده‌‌ایم با ارائه اصلی‌ترین علائم خرابی باتری ماشین به شما کمک کنیم تا ایراد در این قطعه را بتوانید تشخیص دهید.

 

علائم خرابی باتری ماشین کدام‌اند؟

برخی از علائم خرابی باتری خودرو را تمام مالکان اتومبیل‌ها می‌شناسند. درعین‌حال ممکن است علائمی نیز وجود داشته باشند که شما نسبت آن‌ها آگاهی نداشته باشید. از استارت نخوردن ماشین گرفته تا تغییر رنگ باتری و همچنین تغییر شکل آن را می‌توان مهم‌ترین علائم خرابی این قطعه نام برد.

  1. استارت نخوردن ماشین

بدون شک یکی از واضح‌ترین علائم خرابی باتری خودرو، استارت نخوردن اتومبیل است. گاهی اوقات هنگامی که قصد دارید خودروی خود را روشن کنید و استارت می‌زنید، متوجه می‌شوید که امکان انجام این کار وجود ندارد. در این شرایط یکی از نخستین قطعاتی که باید مورد بررسی قرار دهید، باتری ماشین است. باتوجه‌به اینکه برق لازم برای استارت خوردن خودرو توسط باتری ماشین تأمین می‌شود و همچنین این قطعه نقشی مؤثر در روشن شدن چراغ و انتقال برق به پشت آمپر دارد. به‌محض مشاهده عدم توانایی انجام این کار باید به سراغ بررسی صحت عملکرد باتری بروید.

باوجوداینکه استارت نخوردن ماشین می‌تواند دلایل متعدد دیگری نیز داشته باشد؛ ولی هنگامی که چند نشانه بر روی خودرو ظاهر شد نسبت به خراب بودن این قطعه اطمینان حاصل نمایید.

یکی از مهم‌ترین نشانه‌هایی که می‌تواند از علائم خرابی باتری خودرو باشد این است که پس از طی کردن مسافت طولانی و هنگامی که باتری ماشین در حالت فول شارژ قرار دارد پس از خاموش کردن اتومبیل، پیشرانه آن قادر به روشن شدن دوباره نباشد.

نشانه دیگر نیز این است که گاهی اوقات پس از مدتی خوابیدن اتومبیل شما استارت نمی‌زند. با این حال هنگامی که آن را روشن می‌کنید و برای مدتی اتومبیل در حالت روشن قرار گیرد، امکان استار زدن آن به راحتی وجود دارد. در این شرایط باتری شارژ شده ولی توانایی نگه داشتن شارژ را نخواهد داشت. هنگامی که خودرو برای مدتی خاموش شود و به اصطلاح باتری در حالت دشارژ قرار می‌گیرد، توان استارت زدن را از دست می‌دهد.

یکی دیگر از علائم خرابی باتری ماشین، استارت خوردن سنگین اتومبیل هنگام روشن شدن است. اگر ولتاژ باتری به زیر ۱۲ برسد، خودرو با استارت سنگین روشن می‌شود. در این شرایط می‌توان به اندازه‌گیری ولتاژ باتری پرداخت. اگر ولتاژ به کمتر از ۱۲ رسیده است و همچنین دینام عملکرد خود را به درستی انجام می‌دهد نیاز به تعویض باتری خواهید داشت.

 

  1. تغییر رنگ نشانگر از علائم خرابی باتری ماشین

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی باتری خودرو، تغییر رنگ نشانگر آن است. اگر از باتری نوع اتمی استفاده می‌کنید، علائمی وجود دارند که هنگام خرابی این قطعه به‌راحتی قابل تشخیص هستند. همان‌گونه که می‌دانید باتری‌های اتمی دارای یک چشمی بوده که بر روی برخی از خودروها می‌توانیم آن را مشاهده کنیم. هنگامی که نشانگر قرار گرفته شده بر روی باتری اتمی با تغییر رنگ مواجه شد، می‌توان به خالی شدن یا خرابی باتری پی برد. اگر رنگ چشمی یا نشانگر باتری اتومبیل به سیاه تغییر یافت؛ یعنی شارژ باتری کاملاً خالی شده است. با شارژ شدن مجدد باتری مشکل به وجود آمده را می‌توان برطرف کرد. بااین‌حال اگر رنگ نشانگر باتری سفید باشد؛ یعنی این قطعه خراب بوده و نیاز به تعویض آن دارید.

  1. تغییر در ظاهر باتری

بررسی علائم خرابی باتری خودرو نشان می‌دهد که تغییر در ظاهر این قطعه نیز می‌تواند نمایانگر بروز ایراد در آن باشد. هرگونه تغییر شکل باتری می‌تواند خرابی آن را نمایان کند. به‌عنوان‌مثال تو رفتگی و برآمدگی از جمله علائمی هستند که خرابی باتری را نشان می‌دهند. یادآور می‌شویم از جمله مهم‌ترین عواملی که می‌تواند فرم ظاهری باتری را دچار تغییر کند، گرم شدن بیش از حد این قطعه است. علاوه بر این گاهی اوقات در اثر وارد شدن ضربات سنگین و شکستگی نیز باتری خودرو دچار خرابی می‌شود. با کاهش عملکرد باتری در اثر وارد شدن ضربه و شکستگی نیز نمی‌توان از قابلیت‌های این قطعه بهره برد.

ضربات مکانیکی شوک و همچنین لرزش‌های شدیدی که به باتری وارد می‌شوند موجب تخریب کامل صفحات خواهند شد. این شرایط در نهایت می‌تواند منجر به نشت الکترولیت شود. یادآور می‌شویم تغییر شکل باتری گاهی اوقات خطرناک بوده و به محض مشاهده این علامت برای تعویض باتری باید اقدام کنید.

  1. استارت نخوردن ماشین در هوای سرد از علائم خرابی باتری خودرو

یکی دیگر از علائم خرابی باتری ماشین، استارت نخوردن اتومبیل در هوای سرد است. گاهی اوقات هنگامی که دمای هوا پایین است، اتومبیل شما استارت نخورده و یا به سختی روشن می‌شود. باوجوداینکه این امر تا حد زیادی برای بخش زیادی از خودروها عادی است؛ ولی اگر به صورت مکرر برای روشن کردن ماشین خود در فصل سرد سال باید منتظر بمانید، به سراغ خرابی باتری بروید. اگر نگاهی به باتری بیندازید با یک جمله تحت عنوان Cold Cranking Amps مواجه می‌شوید. این جمله بیان می‌کند که باتری برای استارت زدن اتومبیل در هوای سرد، دارای آمپر با انرژی کافی است؛ بنابراین به صورت طبیعی باتری در استارت صبحگاهی و هنگامی که دمای هوا پایین است باید توان لازم را برای راه‌اندازی اتومبیل داشته باشد. اگر در طول هفته این اتفاق بیش از یک بار رخ دهد، به سراغ بررسی باتری و تعویض آن بروید.

  1. استشمام بوی گندیده از باتری خودرو

بررسی علائم خرابی باتری خودرو نشان می‌دهد که گاهی اوقات در صورت بروز هرگونه مشکل به احتمال فراوان بوهای نامطبوع از آن به مشام خواهید شنید. چند عامل وجود دارند که سبب انتشار بوی نامطبوع از باتری هنگام خرابی می‌شوند. از بسته شدن صفحات گرفته تا نیاز به شارژ مجدد را می‌توان علل شنیدن بوی نامطبوع از باتری خودرو نام برد. علاوه بر این گاهی اوقات گرم شدن بیش از حد الکترولیت و یا انجماد آن نیز موجب می‌شوند که بوی گندیدگی از باتری اتومبیل به مشام برسد. این علائم سبب می‌شوند که یک گاز انتشار داده شده که بویی شبیه تخم مرغ فاسد می‌دهد. اگر خرابی باتری اتومبیل در اثر علل بیان شده در مراحل ابتدایی قرار داشته باشد، ابتدا تنها از زیر کاپوت بو را استشمام می‌کنید. هنگامی که این شرایط تشدید شود بوی نامطبوع از داخل کابین خودرو نیز شنیده خواهد بود.

  1. عدم کارکرد سیستم‌های کمکی خودکار

نشانه‌های خرابی باتری ماشین را که مرور می‌کنیم به یک مورد مهم دیگر نیز برخورد خواهیم کرد. هنگامی که موتور اتومبیل خاموش است، وظیفه تغذیه ماژول‌های کمکی بر عهده باتری قرار می‌گیرد. از جمله سیستم‌ها و ماژول‌های کمکی که هنگام خاموش بودن موتور اتومبیل توسط باتری تأمین انرژی می‌شوند، می‌توان به شیشه‌های برقی، چراغ‌های جلو، واحد امنیتی، سیستم صوتی و همچنین سایر سیستم‌های مرتبط اشاره کرد. هنگام خرابی باتری خودرو یا تخلیه آن این ماژول‌ها از کار خواهند افتاد. از جمله علائمی هنگام خرابی باتری ماشین می‌توان بر روی ماژول‌ها مشاهده کرد، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • کم شدن نور چراغ‌های جلوی خودرو
  • کار نکردن کولر خودرو
  • بالا و پایین نشدن شیشه‌های خودرو و یا حرکت آهسته آن‌ها
  • خراب شدن رادیو و سیستم صوتی
  • پاسخ ضعیف به حالت امنیتی

ضعف در پایانه‌های باتری می‌تواند دلیل بروز این رفتار باشد. هنگامی که به صورت مداوم چنین مشکلاتی را مشاهده کردید، می‌توانید به سراغ بررسی باتری بروید.

  1. کم بودن چگالی الکترولیت

یکی دیگر از علائم خرابی باتری خودرو، کم بودن چگالی الکترولیت است. ۸ تا ۱۰ ساعت طول می‌کشد تا شارژ باتری ماشین کامل شود. پس از این زمان می‌توان به بررسی سطح چگالی الکترولیت پرداخت. در اندازه‌گیری سطح چگالی الکترولیت لازم است که مقدار این پارامتر در هر سلول از 3g/cm 1.25 بیشتر باشد. اگر طبق نتایج آزمایش، چگالی مایع رسانا کمتر از حد مورد نظر بود، به هیچ عنوان نباید با این باتری رانندگی کرد. نشانه‌های واضحی هنگام پایین بودن سطوح الکترولیت از خرابی باتری ماشین مشاهده می‌کنید.

 

دلایل خرابی باتری ماشین

عوامل مختلفی وجود دارند که سبب خرابی باتری ماشین می‌شوند. از جمله دلایل خرابی باتری خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • فرسوده شدن باتری
  • معیوب بودن سوئیچ رله
  • خواباندن ماشین برای مدت زمان طولانی
  • رانندگی در مسافت کوتاه
  • خرابی دینام
  • عملکرد نادرست سیستم سیم کشی خودرو
  • سرما و گرمای شدید
  • عدم سرویس منظم
  • عدم نگهداری اصولی از باتری
  • شارژ شدن نامناسب باتری خودرو
  • دریافت ضربه فشار و تکان شدید
  • مسدود شدن دریچه‌ها و باقی ماندن بخار اسید داخل باتری

 

از کجا بفهمیم باتری خراب است یا دینام؟

علائم خرابی باتری خودرو را شرح دادیم. با این حال گاهی اوقات برخی از مالکان خودرو بین خرابی باتری یا دینام تردید دارند. هنگامی که دینام خودرو دچار ایراد شود، نشانه‌های متفاوتی از آن دریافت خواهید کرد. شنیدن صدای کلیک یا صدای غرغر، استشمام بوی سوختگی لاستیک یا سیم داغ و همچنین کار نکردن برخی از اجزای خودرو را می‌توان علائم خرابی دینام عنوان کرد. با توجه به اینکه برخی علائم خرابی باتری ماشین و خرابی باتری دینام با هم یکسان هستند، اگر دانش و تخصص کافی برای رفع مشکل به وجود آمده ندارید، حتماً به سراغ افراد حرفه‌ای بروید.

 

جمع‌بندی

علائم خرابی باتری ماشین را ما تلاش کردیم به‌طورکلی برای شما بیان کنیم. به محض مشاهده هر کدام از نشانه‌های فوق می‌توانید به بررسی باتری پرداخته و در صورت نیاز آن را تعویض کنید. معمولاً زمان تعویض باتری ماشین بین ۲ تا ۳ سال بوده و گاهی اوقات مرغوبیت باتری خریداری شده ممکن است این زمان را به ۴ تا ۵ سال نیز برساند. برای خرید باتری خودرو سعی کنید به سراغ محصولات باکیفیت از برندهای معتبر بروید. ما در فروشگاه اینترنتی باطری جوادپور تلاش کرده‌ایم با فروش بهترین باتری‌های خودرو از برندهای معتبر پاسخگوی نیازهای شما باشیم. اگر به دنبال خرید باتری خودرو در مشهد هستید و یا قصد خرید اینترنتی باتری در هر نقطه‌ای از کشور را دارید، می‌توانید از خدمات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی ما بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *