مقالات

نکات خرید باطری خودرو

باطری ماشین جزو اصلی‌ترین اجزاء ماشین محسوب میشود، به همین دلیل در زمان خرید باتری برای خودروی خود باید نکات خرید باطری خودرو را درنظر داشته باشید تا بتوانید بر اساس این  نکات بهترین باطری را برای ماشین خود تهیه کنید.

در ادامه میخواهیم چند نکته مهم برای خرید باتری ماشین را به شما معرفی کنیم.


نکات خرید باطری خودرو

1. تاریخ انقضا باطری :

هرگز باطری ای که 6 ماه از تاریخ ساخت آن گذشته است را خریداری نکنید زیرا عمل سولفاته شدن در آن آغاز شده است و این تاریخ معمولاً ترکیبی از حروف و شماره ها می باشد.

به طور مثال : 5AKD05

  • کاراکتر اول یعنی 5 نشان دهنده سال تولید آن (یعنی 2015) میباشد .
  • کاراکتر دوم یعنی A نشان دهنده ماه تولید است . ماه تولید از A تا M درج میشود که در آن A برای ماه اول و B برای ماه دوم و …  M برای ماه دوازدهم است. (باید توجه کرد که در درج ماه تولید از حرف I به دلیل شباهت آن با عدد 1 و به دلیل امکان اشتباه شدن  استفاده نمی شود.)
  • کاراکتر سوم یعنی K نشان دهنده خط تولید در کارخانه است . (به منظور راحت تر شدن روند پیگیری های فنی)
  • کاراکتر چهارم یعنی D نشان دهنده شیفت تولید در کارخانه است . (به منظور راحت تر شدن روند پیگیری های فنی)
  • کاراکتر پنجم و ششم یعنی 05 نشان دهنده روز تولید آن (یعنی پنجمین روز) می باشد.

2. خشک یا تر بودن باطری :

دو نوع باطری در بازار وجود دارد
باطری خشک (اتمی) و باطری تر (اسیدی)

برای استفاده در صنعت خودرو، باطری خشک از هر نظر مناسب تر و ایمن تر است، تنها مزیت باطری اسیدی، ارزان تر بودن آن نسبت به باطری اتمی است.

 از مزیت های باطری خشک(اتمی) میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • بخارات اسیدی ندارد و به دلیل جامد بودن محتویات این نوع باطری، نگرانی برای ریختن اسید روی خودرو و داخل محفظه موتور (که باعث خوردگی میشود)وجود ندارد.
  • نوسانات ولتاژی کمتر و عمر طولانی تری دارد.
  • ایمنی بسیار بیشتری نسبت به باطری اسیدی دارد.
  • احتیاج به بررسی خیلی کمتری نسبت به باتری‌های اسیدی دارد.

3. آمپراژ باطری :

هر خودرو احتیاج به یک مقدار برق و آمپراژ مشخصی دارد. شما باید در زمان خرید باتری خودرو به این آمپراژ دقت کنید تا بتوانید باتری با آمپراژ مناسب را برای خودروی خود تهیه کنید.

در صورت وجود تجهیزات برقی اضافه مثل باند یا آمپلی فایر بهتر است از باطری با آمپراژ بالاتری استفاده کنید. درواقع هرچه تجهیزات برقی بیشتری در ماشین استفاده شود، به همان مقدار هم احتیاج به مقدار آمپراژ بیشتری وجود خواهد داشت.

حتما زمان خرید باتری با یک فرد مطلع مشورت کنید تا یک موقعی باطری اشتباهی را برای خودروی خود تهیه نکنید. مطمئنن این افراد مطلع میتوانند نکات خرید باطری خودرو خوبی را همچنین به شما معرفی کنید.

4.  قیمت باطری خودرو :

قیمت باطری به سه عامل زیر بستگی دارد :

تحویل باتری کهنه

میتوانید به تحویل باتری کهنه خود مقداری از قیمت باتری جدید را کاهش دهید.

آمپراژ باتری

قیمت باتری نسبت به آمپراژ آن متفاوت است. هرچه آمپراژ باتری بالاتر باشد قیمت آن افزایش پیدا میکند.

برند باتری

معمولا برندهای خارجی باتری ماشین نسبت به تولیدات داخلی گران‌تر هستند.

5. کشور سازنده باطری – برند باطری :

فرایند تولید باطری آسیب های زیادی به محیط زیست وارد می کند در نتیجه هیچ کارخانه تولید باطری در کشورهای اروپایی وجود ندارد. در بازار ایران برند های باطری خودرو ساخت کره جنوبی، ایران، ترکیه و چین وجود دارد.

باطری های کره ای با برندهایی نظیر دوو, دلکور, پوما, سین, شارک, اوراستارت, تایگر و … عرضه می شوند که بیشتر آنها ساخت کارخانه دلکور (Delkor) هستند.
در حال حاضر کیفیت برند های ایرانی از برند های ترکیه ای بهتر است.

در زمان خرید باتری باید حتما به این نکات خرید باطری خودرو دقت داشته باشید تا بتوانید بهترین باتری را برای ماشین خود تهیه کنید. این نکات کلی خرید باتری ماشین هستند که میتوانید از آنها استفاده کنید، اما خرید باتری برای هر خودروی خاص هم نکات مربوط به خودش را دارد.

برای مثال اگر میخواهید نکات خرید باطری خودرو پژو پارس را بدانید، میتوانید مقاله “خرید باطری پژو پارس” را مطالعه کنید. این مقاله به شما برای خرید بهتری باتری مناسب پژو پارس کمک میکند.

میتوانید برای مراقبت از باتری خودروی خود عضو پیج اینستاگرام باطری جوادپور شوید. ما در این پیج آموزش‌های مختلفی برای مراقبت و نگهداری از باتری خودرو قرار میدهیم که میتوانید با استفاده از این آموزش‌ها عمر باطری خودروی خود را بالاتر ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *