مقالات

تست باتری ماشین با استفاده از مولتی متر

باتری خودرو جزو حساس‌ترین بخش خودرو محسوب میشود و از قطعات حیاتی ماشین است. به همین دلیل احتیاج است تا تست باتری ماشین به صورت مرتب انجام شود تا درصورت وجود مشکل آن را برطرف کنید.

خرابی باتری ماشین میتواند منجر به آسیب زدن به موتور و علاوه بر آن آسیب زدن به دستگاه‌های الکتریکی خودرو شود. میتوانید با نگهداری بهتر از باتری ماشین خود از این مشکلات جلوگیری کنید. برای مراقبت از باتری خود میتوانید از مقاله “8 نکته نگهداری باتری خودرو” استفاده کنید.

در ادامه میخواهیم به روش تست باتری ماشین با استفاده از مولتی متر را آموزش دهیم تا از سلامت باتری خود مطلع شوید و از ایجاد مشکلات مختلفی جلوگیری کنید.

تست باتری ماشین با استفاده از مولتی متر

چند نکته قبل از تست:

  1. این دستورالعمل‌ها برای باتری‌هایی است که نیاز به تعمیر و نگهداری ندارند(MF) و درپوش پلاستیکی ندارند. در صورتی که باتری شما دارای درپوش پلاستیکی است بهتر است آن را با استفاده از یک هیدرومتر آزمایش کنید.
  2. همیشه زمان تست باتری و کار با باطری ماشین از دستکش و عینک محافظ استفاده کنید.

مرحله اول: شارژ سطحی باتری خود را خارج کنید.

برای انجام این کار، چراغ‌های جلو را حدود دو دقیقه روشن کنید. لازم نیست ماشین را روشن کنید، فقط چراغ‌های جلو را روشن کنید. ما این کار را انجام می‌دهیم برای اینکه ولتاژ استراحت باتری را آزمایش کنیم.

مرحله دوم: یک بازرسی سریع بصری انجام دهید.

درحالی که منتظر چراغ‌های جلو هستید، می‌توانید ظاهر باتری رو چک کنید. بررسی کنید تا باتری خوردگی نداشته باشد. خوردگی باتری می‌تواند در عملکرد باتری تاثیر بگذارد.

معمولا خوردگی به صورت یک پوسته سفید یا زرد به نظر می‌رسد که در اطراف پایانه‌های باتری شما ایجاد می‌شود. اگر مقداری خوردگی دیدید، می‌توانید آن را با استفاده از محلول تمیز کننده باتری، مانند حوش شیری و آب یا مقداری کاغذ سنباده خوب پاک کنید.

درباره خوردگی بست های باتری در مقاله سولفاته شدن باتری چیست و چطور از آن جلوگیری کنیم؟ بیشتر بخوانید.

سپس اتصال کابل‌های باتری را چک کنید. در صورتی که همه چیز درست بود می‌توانید به مرحله بعد بروید.

مرحله سوم: مولتی متر خود را تنظیم کنید.

اکنون که باتری را آماده کرده‌اید، می‌توانید تنظیم مولتی متر دیجیتال خود را برای تست باتری ماشین خود شروع کنید.

برای این کار مولتی متر را روی حدود 20 ولت DC تنظیم کنید. تنظیم آن روی 20 ولت ضروری نیست. نکته مهم این است که ولتاژ آن بالاتر از 15 ولت DC است، بنابراین خوانش صحیح را دریافت می‌کنید. می‌توانید چراغ‌های جلو را خاموش کنید.

مرحله چهارم: مولتی متر را متصل کنید.

پروب‌های روی مولتی متر را به نقاط مربو روی باتری متصل کنید.

ابتدا کابل منفی(مشکی) روی مولتی متر را به قطب منفی باتری متصل کنید و سپس نقطه مثبت(قرمز) روی مولتی متر را به قطب مثبت باطری وصل کنید.

مرحله پنجم: صفحه نمایش مولتی متر را بررسی کنید.

اگر همه چیز به درستی کار کند، مولتی متر متصل شده به باتری کاملا شارژ شده ولتاژ باتری ماشین را بین 12.5 تا 12.6 ولت نشان می‌دهد.

نکته: در نظر داشته باشید که دمای بیرون و نوع باتری شما بر ولتاژ باتری شما تاثیر می‌گذارد.

در صورتی که ولتاژ باتری کمتر از 12.2 ولت نشان داده شود به این معناست که رِستینگ ولت باتری شما ضعیف است و نیاز به تعویض دارد.

مرحله ششم: ماشین خود را روشن کنید.

از شخص دیگری درخواست کنید درحالی که مولتی متر هنوز به باطری متصل است، ماشین را روشن کند.

اگر افت ولتاژ زیادی دارید، بهترین گزینه تعویض باتری است.

درصورتی که با خرابی باتری در مشهد مواجه شده‌اید و باتری شما احتیاج به تعویض دارد می‌توانید از خدمات باطری جوادپور استفاده کنید. ارسال و نصب باتری از سمت مجموعه جوادپور کاملا رایگان میباشد.

با استفاده از این تست باتری ماشین میتوانید خودتان به کمک یک مولتی متر از سلامت ولتاژ باتری خود آگاه شوید. البته شما میتوانید تست باتری و دینام خود را به تیم آموزش دیده جوادپور بسپارید، تست باتری و دینام ما کاملا رایگان است.

خب امیدوارم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا به درستی سلامت باتری خود را چک کنید. خوشحال می‌شویم تجربیات و نظرات‌تان را با ما درمیان بگذارید.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *