مقالات

مقایسه چراغ زنون و هدلایت

اگر ماشین باز باشید حداقل یک بار اسم چراغ زنون و هدلایت را شنیده‌اید و احتمالا برایتان سوال پیش آمده که چه تفاوت‌هایی دارند و کدام یک برای استفاده بهتر است. در این مقاله میخواهیم به این موضوع بپردازیم که چه تفاوت‌هایی بین چراغ زنون و هدلایت وجود دارد.

همچنین میخواهیم کاربرد این دو را بررسی کنیم و شما را با کاربردهای آن آشنا کنیم.

تفاوت‌های چراغ زنون و هدلایت

با استفاده از چراغ زنون و هدلایت میتوانید در شب یک نمایش خیره کننده نور راه بیاندازید و نگاه افراد را به ماشین خود جذب کنید. این دو نوع چراغ تفاوت‌هایی دارند که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.

هدلایت

هدلایت‌ها دارای رنگ سفید متمایز هستند و نسبت به چراغ‌های هالوژن روشن‌تر دیده میشوند، اما معمولا نسبت به چراغ‌های زنون روشنایی کم‌تری دارند.

هدلایت‌ها فضای کمتری را اشغال میکنند و میتوانید به راحتی از آنها استفاده کنید و الگوهای چیدمانی مختلفی را برای آنها استفاده کنید.

در لامپ‌های هدلایت جریان الکتریکی از یک دیود عبور میکند تا نوری روشن‌تر و اغلب دارای الگوی پرتو گسترده‌تری نسبت به سایر چراغ‌های جلو تولید کند. هدلایت‌ها حدود 90 درصد کارایی بیشتری نسبت به لامپ‌های رشته‌ای دارند و گرمای کمتری تولید میکنند.

همچنین هدلایت‌های ال ای دی نسبت به هالوژن‌ها یا چراغ زنون دوام بیشتری دارند، البته با افزایش سن کم نورتر میشوند. چراغ‌های هدلایت کم کم به عنوان چراغ‌های غالب خودروها استفاده میشوند، زیرا انرژی کمتری نسبت به انواع دیگر چراغ‌ها مصرف می‌کنند، عمر طولانی‌تری دارند و تولیدشان ارزان‌تر است.

چراغ زنون

چراغ‌های زنون برخلاف چراغ‌های هالوژن رشته‌ای ندارند، به همین دلیل عمر طولانی‌تری نسبت به هالوژن‌ها دارند، البته نه به اندازه چراغ‌های هدلایت. این نوع چراغ نسبت به چراغ‌های هدلایت انرژی بیشتری مصرف میکنند و گرمای بیشتری تولید میکنند و با گذشت زمان کم نور میشوند.

در چراغ‌های زنون، جریان الکتریکی از گاز زنون عبور میکند تا یک قوس بین دو الکترود ایجاد کند و نور شدید سفید یا مایل به آبی تولید کند که اغلب روشن‌تر از هدلایت‌ها دیده میشوند. چراغ‌های زنون در سایه‌های مختلف آبی، زرد و همچنین سفید موجود هستند.

در جاده‌های تاریک، برخی از چراغ‌های زنون به قدری روشن هستند که حتی در حالت نورهای پایین هم میتوانند چشم رانندگان مقابل را اذیت کنند. به همین دلیل، خودروهایی که دارای چراغ‌های زنون هستند، معمولا دارای سیستم‌های تراز هستند که به طور خودکار الگوی پرتو را با روشن شدن چراغ‌ها تنظیم می‌کنند.

در ابتدای کار چراغ زنون و هدلایت برای خودرو‌های لوکس و با قیمت بالا عرضه میشدند، اما امروزه این دو نوع چراغ به صورت گسترده در دسترس است، مخصوصا چراغ‌های هدلایت. امروزه چراغ‌های هدلایت برای خودروهای مختلف بیشتر استفاده میشود تا چراغ‌های زنون، اما چراغ‌های زنون هنوز هم در بازار وجود دارند.

کدام یک بهتر است؟

پاسخ دادن به این سوال سخت است، به این دلیل که نوع روشنایی تنها عامل در عملکرد خوب چراغ‌های جلو محسوب نمیشود. درواقع عواملی مثل طراحی مجموعه طراحی چراغ‌های جلو، بازتابنده‌ها یا پروژکتورهایی که نور را به سمت جاده هدایت میکنند و اینکه چگونه چراغ‌ها جلو به خوبی نشانه‌گیری میشوند هم به عنوان معیار درنظر گرفته میشوند.

همچنین تست IIHS چراغ‌های جلو را بر اساس میزان مسافتی که در جاده‌های مستقیم و پیچ‌های چپ و راست می‌رسند و همچنین میزان روشنایی هر دو طرف جاده‌ها را در رده‌های خوب، قابل قبول، حاشیه‌ای یا ضعیف ارزیابی میکند.

چراغ‌های هدلایت معمولا در تست‌های IIHS بهتر از چراغ‌های دیگر عمل میکنند. بطور کلی میتوان چراغ‌های هدلایت را گزینه‌ بهتریی نسبت به چراغ‌های زنون درنظر گرفت. البته در انتهای کار، باز هم انتخاب شما اهمیت دارد که از بین چراغ زنون و هدلایت کدام را به عنوان چراغ جلوی خودروی خود انتخاب میکنید.

طی این مقاله با هم تفاوت‌های بین چراغ زنون و هدلایت را بررسی کردیم و ویژگی و کاربرد هر یک از این چراغ‌ها را گفتیم. امیدوارم این مقاله به شما برای انتخاب بهتر برای چراغ جلوی خودرو کمک کرده باشد.

انتخاب یک چراغ مناسب خیلی میتواند به اسپرت کردن و زیباسازی خودروی شما کمک کند. اگر میخواهید خودروی خود را اسپرت کنید و نمیدانید باید از چه وسایل و لوازمی استفاده کنید، میتوانید مقاله “انواع لوازم اسپرت” را مطالعه کنید. در این مقاله انواع لوازمی که شما برای اسپرت کردن ماشین خود نیاز دارید را معرفی کردیم.

ممنونم که تا آخر این مقاله با ما همراه بودید. خیلی خوشحال میشویم که نظرات خود را زیر همین مقاله برای ما ارسال کنید و تجربیات خود را با ما درمیان بگذارید.

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *