مقالات

انواع لوازم اسپرت خودرو برای ماشین‌بازان

اکثرا ما خصوصا ماشینبازان دوست داریم، خودرویی داشته باشیم که ظاهری اسپرت داشته باشد و یا حداقل معمولی نباشد. در این مقاله نیز ما قصد داریم که شما را با انواع لوازم اسپرت خودرو و کاربرد آنها توضیح دهیم که راهنمایی برای ارتقا قدرت و ظاهر خودرو شما باشد.

ماشین‌ها را می‌توان برای چندین سال به طور مداوم استفاده کرد، اما بسیاری از افراد احساس می‌کنند که رانندگی با یک ماشین برای سال‌ها خسته‌کننده و تکراری است. اگر به همین مرحله رسیده‌اید و می‌خواهید خودروی خود را اسپرت و جدید کنید، در اینجا چند مورد از لوازم اسپرت خورو که در بازار وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید، آورده شده است.

ما سعی کردیم تجهیزاتی را لیست کنیم که عام‌تر هستند و تقریبا بدرد هر کسی می‌خورند، همچنین در نظر داشته باشید که بسته به مدل ماشین و برند قطعه و کیفیتش قیمت‌های آنها می‌تواند متفاوت باشد، بنابراین در این نوشته، حرفی از قیمت قطعات نشده است.

لیست لوازم اسپرت خودرو‌

1. هدلایت و چراغ‌های اسپرت

چراغ خودرو یکی از تو چشم‌ترین قطعات خودرو است و حتی میتوان گفت تعویض این چراغ‌ها، بیشترین تاثیر را در ظاهر خودرو شما دارد.

هدلایت و چراغ‌های زنون یکی از انواع لوازم اسپرت خودرو هستند، که بین ماشینبازان و دوست داران خودرو بسیار شایع است. به طور کلی این چراغ‌ها را می‌توان به عنوان: چراغ مه شکن، نور بالا، نور پایین و… استفاده نمود. همچنین چراغ های خطر عقب نیز برای اسپرت کردن خودرو شما وجود دارند.

این چراغ‌ها را می‌توان برای انواع مدل ماشین‌ها، تهیه کرد و ظاهر اسپرتی به خودرو بخشید.

میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هدلایت و همچنین مقایسه چراغ زنون و هدلایت، مقاله “مقایسه چراغ زنون و هدلایت” را مطالعه کنید.

2. اگزوزهای اسپرت

اکثر خودروسازهای داخلی توجه‌ای به ظاهر اگزوز نمی‌کنند. با این حال، همیشه می‌توانید برای اینکه خودروی خود را اسپرت‌تر جلوه دهید. یک اگزوز اسپرت برای خودرو خود بخرید. اگزوز علاوه بر اسپرت کردن ظاهر خودرو می‌تواند صدای خودرو شما از یک خودرو معمولی به یک ماشین اسپرت واقعی ارتقا دهد.

البته شما همچنین برای افزایش صدای خودرو خود می‌توانید سوت اگزوز یا توربو ساند، نصب کنید. سوت اگزوز صدای شیرینی است که بسیاری از خودروها با کارایی بالا تولید می‌کنندو این صدا را معمولا از خودروهای توربو شارژ می‌شنوید.

خوب، اگر می‌خواهید همین صدا را از ماشین معمولی خود بشوید، باید موتور خود را به یک موتور توربوشارژر ارتقا دهید یا به سادگی می‌توانید این لوازم اسپرت خودرو ( سوت اگزوز) را تهیه کنید که در اگزوز شما قرار می‌گیرد و صدای شیرین توربو را تولید می‌کند.

3. کمک فنر و تنظیم ارتفاع خودرو

فنر و کمک اسپرت برای کاهش ارتفاع خودرو به روشی استاندارد و بدون برش بکار می‌روند. با استفاده از این کمک و فنرهای کوتاه و ریگلاژی می‌توان از کوبش سیستم تعلیق جلوگیری کرد و نرمی آن را حفظ نمود. همچنین سیستم پنوماتیک نیز نوعی از لوازم اسپرت خودرو است که برای تنظیم ارتفاع خودرو به صورت برقی استفاده می‌شوند.

این نوع از لوازم جانبی نیز در بین جوانان نیز بسیار محبوب استو ظاهری اسپرت به خودرو می‌دهد.

4. سیستم صوتی و تصویری

سیستم صوتی و تصویری ماشین یکی از پرفروش ترین لوازم اسپرت خودرو ست. برای تقویت سیستم صوتی لوازم جانبی مختلف زیادی وجود دارد که هرکدام یک سری مزایا و معایب دارند و هر فردی باید قبل از خرید اطلاعات کافی را درباره آن کسب کند.

انواع مختلف لوازم جانبی برای تقویت سیستم صوتی و تصویری شامل: آمپلی فایر، ساب ووفر، ضبط، اسپیکر، رنج، بیس می‌باشد. البته این را در نظر داشته باشید که برای داشتن سیستم صوتی خوب، به باتری قوی‌تر نیاز پیدا خواهید کرد که در این باره می‌توانید در مقاله باتری مناسب سیستم صوتی بیشتر بخوانید.

5. قطعات تیونینگ خودرو

قطعات تیونینگ خودرو برای تقویت عملکرد موتور، سیستم تعلیق و ایرودینامیک بکار می‌روند و اساسی‌ترین آنها استرس بار، فنر و کمک اسپرت، منبع و کیت اگزوز، فیلتر هوای اسپرت و کیت مکش می‌باشند.

این یک دسته بزرگ از لوازم اسپرت خودرو است که در بالا 2 تا از انواع آن را توضیح دادیم و کاربرد آنها را گفتیم.

6. بادی کیت

کیت بدنه خودرو یا همان بادی کیت، مجموعه ای از قطعات بیرونی خودرو است که معمولاً از سپرهای جلو و عقب، رکاب های جانبی، اسپویلرها و گاهی اوقات آینه های بال تشکیل شده است.

برخی از این قطعات مثل اسپویلرهای صندوق عقب در خودروهای اسپرت و خودروهای با عملکرد بالا برای ایجاد نیروی رو به پایین و کشش بیشتر کار می‌کنند. با این حال، در خودروهای معمولی، به غیر از اسپرت جلوه دادن خودرو، کاربرد چندانی ندارند.

به طور کلی این سری از قطعات معمولا توسط صاحبان خودرو یا ماشینبازان نصب می‌شوند تا ظاهر کلی خودروی خود را بهبود بخشند و ظاهری سفارشی ایجاد کنند. البته این را باید در نظر داشت که برای خیلی از خودروها این سری از قطعات به صورت آماده وجود ندارند و باید به صورت سفارشی ساخته شوند.

7. دسته دنده‌‎

اگر با ماشین دستی رانندگی می‌کنید، دسته دنده یکی از مواردی است که به خصوص در جاده های شهر باید زیاد از آن استفاده کنید. اگر می‌خواهید هنگام تعویض دنده حس اسپرت تری داشته باشید، این قطعه ممکن است برای شما جالب باشد. یک دسته دنده جدید و اسپرت که انواعی از مدل‌های آن در بازار وجود دارد، می‌تواند جایگزین دسته دنده استوک شود.

8. روکش یا فرمان اسپرت‎

یک روکش فرمان خوب به همراه سایر لوازم جانبی اسپرت، مطمئناً جلوه بهتری به کابین می‌دهد. روکش‌های فرمان زیاد و مختلفی وجود دارد که تقریباً برای همه اتومبیل ها مناسب هستند و انواع سلیقه‌ها را پوشش می‌دهند. همچنین فرمان‌های اسپرت زیادی نیز وجود دارند که می‌توانند به جای فرمان فابریک شما تنظیم شوند و ظاهر داخلی ماشین شما را به سلیقه شما نزدیک تر کنند.

9. کاور بدنه خودرو‎

کاور بدنه خودرو یا کاور رنگ خودرو یکی از دیگر از کارهاییست که شما می‌توانید برای اسپرت سازی خودرو خود یا دادن ظاهری خاص و شخصی سازی شده به آن، انجام بدهید. این کاورها در کنار جلوه ظاهری یک پوشش محافظتی نیز هستند که از بدنه خودرو شما در برابر آسیب‌هایی مثل آفتاب سوختگی، زنگ زدگی و غیره محافظت کنند.

کاورها می‌توانند از مواد مختلفی مثل پلاستیک یا فیبر کربن تشکیل شده باشند که از کیفیت و قیمت‌های متفاوتی برخوردار هستند.


خب در کنار اینها انواع مختلف دیگری از لوازم جانبی خودرو وجود دارد که شما می‌توانید برای اسپرت کردن خودرو خود از آنها استفاده کنید. تنها نکته مهم این است که قبل از اقدام به نصب هر یک از وسایل جانبی روی خودرو خود خصوصا تجهیزات برقی، اطلاعات کافی درباره آن کسب کنید؛ تا آسیبی به قطعات فابریک خودرو شما وارد نشود.

خب امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد، شما می‌توانید سوالات خود را زیر همین پست از ما بپرسید.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *