مقاله‌های تخصصی

چگونه باتری ماشین را تعویض کنیم؟

چگونه باتری ماشین را تعویض کنیم؟ صفر تا صد مراحل تعویض باتری ماشین

آشنایی با مراحل تعویض باتری ماشین و رعایت اصول ایمنی برای انجام این کار کمک می‌کند تا بتوانید تعویض باتری در محل را انجام دهید. همان‌گونه که می‌دانید یکی از مهم‌ ترین بخش‌ها و اصلی‌ ترین قطعات خودرو در سیستم الکتریکی، باتری ماشین است. عوامل مختلفی می‌توانند در تعیین عمر باتری ماشین تاثیرگذار باشند. فارغ از اینکه چه نوع خودرویی دارید و کیفیت آن چگونه است، عواملی مانند شیوه استفاده از اتومبیل، آب و هوای منطقه و شرایط محلی در کنار نحوه نگهداری مالکان خودرو از قطعات آن می‌توانند در تعیین طول عمر باتری ماشین تاثیرگذار باشند. اگر نسبت به نگهداری از باتری خودرو اهتمام به خرج دهید، طول عمر این قطعه حیاتی نیز افزایش خواهد یافت. در عین حال یکی از مهم‌ ترین دغدغه‌ های مالکان خودرو این است که چگونه باتری ماشین را تعویض کنیم؟ بهترین زمان تعویض باتری ماشین چه وقت است؟ مهم‌ترین نکات بعد از تعویض باتری ماشین کدامند؟ ما در این مطلب تلاش کرده‌ایم که به شما صفر تا صد مراحل تعویض باتری ماشین را بیان کنیم.

بهترین زمان تعویض باتری ماشین

قبل از اینکه به بررسی مراحل تعویض باتری خودرو بپردازیم، ابتدا بهتر است پاسخ سؤالاتی که در ذهن شما وجود دارند را بدهیم. یکی از سؤالاتی که ممکن است به ذهن شما نیز برسد این بوده که بهترین زمان تعویض باتری ماشین چه وقت است؟ همان‌گونه که بیان کردیم طول عمر باتری خودرو بر اساس فاکتورهای مختلفی مشخص می‌شود. گاهی اوقات شیوه استفاده از خودرو توسط راننده و مالک آن به شکلی است که باتری و قطعات دیگر کمتر از زمان استاندارد عمر می‌کنند. علاوه بر این اگر در مناطقی مشغول به زندگی هستید که تغییرات دمایی به‌شدت وجود دارد نیز طول عمر قطعاتی از خودرو مانند باتری کاهش می‌یابد. رانندگی در شرایطی مانند عبور و مرور در ترافیک نیز سبب می‌شود که عمر این قطعه کمتر از میزان تعیین شده باشد. گاهی اوقات عدم استفاده از خودرو و به‌اصطلاح خوابیدن مداوم اتومبیل نیز منجر به خرابی سریع‌تر باتری آن خواهد شد. اگر برای مسافت‌های کوتاه به طور مداوم خودروی خود را روشن و خاموش می‌کنید نیز فشار زیادی به باتری و دینام وارد شده و با کاهش طول عمر این قطعه مواجه می‌شوید.

نکات مختلفی وجود دارند که می‌توانند در انتخاب بهترین زمان تعویض باتری ماشین به شما کمک کنند. به‌عنوان‌مثال اگر خودروی شما به خوبی استارت نمی‌خورد و یا به‌سختی روشن می‌شود، به احتمال فراوان باید به فکر خرید باتری نو باشید.

علائم دیگری نیز وجود دارند که زمان تعویض باتری خودرو را نمایان می‌کنند. اختلال در سیستم برق خودرو و همچنین ضعیف شدن چراغ‌های اتومبیل اعم از چراغ‌های داخل کابین و چراغ‌های جلو را می‌توان نشانه‌های تعویض باتری عنوان کرد.

به‌طورکلی زمان تعویض باتری ماشین هنگام مشاهده علائم زیر فرارسیده است.

  1. بد استارت خوردن خودرو
  2. کند روشن شدن ماشین
  3. خاموش‌شدن موتور ماشین
  4. استشمام بوی بد در خودرو
  5. تغییر ظاهری و مشاهده خوردگی بر روی باتری
  6. روشن‌نشدن چراغ‌ها و کم‌نور شدن آن‌ها
  7. اتمام عمر مفید باتری

مراحل تعویض باتری ماشین، تعویض باتری ماشین در محل

اگر مراحل تعویض باتری ماشین را بر اساس نکات زیر طی کنید و تمام اصول ایمنی را در نظر داشته باشید، هیچ‌گونه نگرانی برای انجام این کار نخواهید داشت. بسیاری از مالکان خودروها ترجیح می‌دهند که تعویض باتری در محل را بر اساس دانسته‌های خود انجام داده و از پرداخت هزینه‌هایی برای انجام این کار جلوگیری کنند. قبل از هرگونه اقدامی و شروع مراحل تعویض باتری ماشین ابتدا باید نکات ایمنی را رعایت کنید. مهم‌تر از هر مسئله‌ای رعایت نکات ایمنی و اطمینان از حفظ سلامت خود و افراد دیگر است.

نکات ایمنی برای تعویض باتری ماشین

اگر قصد طی کردن مراحل تعویض باتری خودرو را دارید، حتماً اتومبیل را در محلی امن پارک کنید. مکانی که برای تعویض باتری ماشین انتخاب می‌کنید دور از ترافیک و یک محل هموار باشد. توصیه ما این است که خودرو را در پارکینگ خانه و مکانی که از گرمای شدید یا بارش باران دور باشد قرار دهید.

پس از پاک کردن خودرو در محل این‌چنینی، ابتدا اتومبیل را خاموش کرده و ترمز دستی را بکشید. همان‌گونه که می‌دانید در باتری خودرو مایعی تحت عنوان محلول اسیدسولفوریک وجود دارد. این مایع یک اسید بسیار خورنده بوده که آسیب‌های جدی ممکن است به بدن شما وارد نماید. به همین علت قبل از انجام هر کاری استفاده از دستکش عایق‌کاری و عینک ایمنی را توصیه کنید.

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است هنگام تعویض باتری ماشین برای شما خطرآفرین باشد، امکان برق‌گرفتگی است. هرگونه وسیله فلزی مانند جواهرآلات، انگشتر و ساعت را از خود جدا کرده و آن‌ها را دور قرار دهید. اکنون با اطمینان خاطر می‌توانید به سراغ مراحل تعویض باتری ماشین بروید.

  • آغاز مراحل تعویض باتری خودرو

پس از رعایت نکات ایمنی بیان شده، برای تعویض باتری ماشین و پارک کردن آن در محلی امن می‌توانید به سراغ مراحل بعدی بروید. در گام نخست باید باتری خودرو را پیدا کنید. باتری یک جعبه مستطیلی شکل بوده که دو کابل به آن متصل هستند. امروزه بر روی خودروهای جدید یک پوشش پلاستیکی روی باتری قرار می‌دهند. زیر این پوشش پلاستیکی می‌توانید باتری را مشاهده نمایید.

  • جداکردن کابل منفی، گام مهم در مراحل تعویض باتری ماشین

برای مرحله بعدی و تعویض باتری خودرو ابتدا کابل منفی را جدا کنید. جهت جلوگیری از برق‌گرفتگی همواره توصیه می‌شود قبل از جدا کردن کابل مثبت ابتدا کابل منفی جدا شود. معمولاً ترمینال منفی باتری خودرو به رنگ مشکی بوده و گاهی اوقات در نزدیکی آن علامت منفی (-) را مشاهده می‌کنید. اگر پوشش پلاستیکی بر روی کابل منفی وجود دارد، ابتدا آن را جدا نمایید. اکنون با استفاده از آچار، گیره کابل منفی را شل کرده و از ترمینال آن را جدا نمایید.

در این مرحله لازم است که کابل منفی را با استفاده از یک بند یا کابل محکم به محفظه موتور متصل کنید. مطمئن شوید که کابل منفی باتری هیچ‌گونه تماسی با اجسام فلزی ندارد. بسته به نوع وسیله نقلیه، برای جداکردن کابل‌های باتری ممکن است نیاز به استفاده از آچار 7، 8، 10 یا ۱۳ میلیمتری داشته باشید. درعین‌حال برخی از خودروها به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که برای جداکردن کابل باتری آن‌ها نیاز به استفاده از هیچ‌گونه ابزاری ندارید. در این خودروها گیره‌هایی برای باز و بسته کردن باتری مشاهده می‌شود که به‌راحتی می‌توانید آن را باز کنید.

  • جداکردن کابل مثبت و بستن آن با یک کابل

در گام بعدی و برای طی‌کردن مراحل تعویض باتری ماشین باید ترمینال مثبت را جدا کنید. معمولاً رنگ ترمینال مثبت باتری خودروها قرمز است. بر روی برخی از باتری‌ها می‌توان علامت مثبت (+) را در کنار کابل مثبت مشاهده نمود. اگر پوشش پلاستیکی بر روی این کابل نیز وجود دارد آن را بردارید. پس از برداشتن کابل مثبت، برای محکم بستن آن به محل موتور از یک کابل بند استفاده کنید.

هشدار

حتماً پس از برداشتن و جداکردن کابل مثبت و کابل منفی اطمینان حاصل کنید که هیچ‌گونه اتصالی به هم ندارند. علاوه بر این اتصال این دو کابل به قطعه فلزی نیز ممکن است خطر برق‌گرفتگی را به وجود بیاورد.

  • باتری خودرو را خارج کنید

در گام بعدی برای طی کردن مراحل تعویض باتری خودرو و پس از جدا کردن کابل‌های آن می‌توانید این قطعه را از روی اتومبیل بردارید. بررسی کنید که تمام کانکتورهای متصل به باتری که می‌توانند آن را به براکت وصل کنند را جدا کرده باشید. در این مرحله ممکن است که برای جدا کردن باتری نیاز به آچار سوکت با اندازه مناسب و یک نوار اضافی نیز احساس شود. پس از جدا کردن تمامی بخش‌ها می‌توانید باتری را از محفظه سوا کنید. توصیه ما این است که حتی‌الامکان باتری خودرو را بر روی سطح بتنی بگذارید. وزن باتری ماشین ممکن است تا ۲۰ پوند معادل ۹.۱ گرم نیز برسد.

بخش دوم برای تعویض باتری ماشین

تا این مرحله ما اقدام به جدا کردن باتری کهنه کرده‌ایم. در گام بعدی و برای بخش دوم جهت طی کردن مراحل باتری ماشین باید قطعه نور را نصب کرد.

  • باتری مناسب خریداری کنید

قبل از انجام هر کاری ابتدا باید به سراغ خرید بهترین باتری مناسب خودروی خود بروید. جهت خرید باتری ماشین بهتر است که اطلاعات باتری قدیمی را در نظر گرفته و بر اساس شماره قطعه، ابعاد و اندازه به سراغ خرید یک باتری نو بروید. امروزه مراکز فروش باتری خودرو انواع مختلفی از این قطعه را در ابعاد و مدل‌های مختلف عرضه می‌کنند. از نظر ظرفیت الکتریکی و اندازه، باتری‌های خودروها نسبت به هم تفاوت‌هایی دارند. به همین علت باید مطمئن شوید که باتری خریداری شده کاملاً مناسب اتومبیل شما است. اگر از نظر اندازه، باتری خریداری شده متناسب با اتومبیل شما نباشد، هنگام قرارگیری در محل خود ممکن است به‌درستی این کار انجام نگیرد. یادآور می‌شویم که به‌هیچ‌عنوان نباید باتری کهنه و قدیمی اتومبیل خود را دور بیندازید. باتوجه‌به اینکه باتری دارای مواد اسیدی است، ممکن است مشکلاتی برای محیط‌زیست و افراد به وجود بیاورد.

  • تمیز کردن ترمینال‌های باتری و ازبین‌بردن خوردگی‌ها

برای اینکه مراحل تعویض باتری ماشین را به شکل اصولی طی کنید و جهت نصب باتری جدید باید ترمینال‌های باتری به خوبی تمیز شوند. اطمینان به دست آورید که هیچ‌گونه خوردگی بر روی ترمینال باتری وجود ندارد. گاهی اوقات خوردگی‌های خاکستری، سفید، آبی و سبز رنگ بر روی ترمینال باتری مشاهده می‌شوند. جهت تمیز کردن ترمینال‌های باتری می‌توانید از یک کاغذ سنباده استفاده کنید.

فراموش نکنید که باتری خودرو دارای اسید خطرناک بوده که ممکن است به پوست یا لباس شما آسیب وارد کنند.

برای تمیز کردن ترمینال باتری ماشین می‌توانید از جوش‌شیرین کمک بگیرید. استفاده از یک برس مخصوص پاک‌سازی ترمینال و استفاده از محلول جوش‌شیرین می‌تواند به شما اطمینان دهد که شرایط را برای نصب باتری مهیا کرده‌اید. پس از پاک کردن ترمینال‌ها با استفاده از آب به خوبی بست باتری را تمیز کنید. یک پارچه تمیز یا حوله برای خشک‌کردن ترمینال و پایه‌ها نیاز دارید.

  • بستن باتری بر روی براکت و گریس یا روغن‌کاری ترمینال‌ها

در مراحل تعویض باتری ماشین به بستن باتری جدید بر روی براکت می‌رسیم. گام بعدی برای تعویض باتری ماشین قرار دادن آن بر روی سینی باتری است. راهی که برای خارج کردن باتری کهنه از براکت طی کرده‌اید را باید در این مرحله برای نصب باتری جدید طی نمایید. با هدف جلوگیری از خوردگی ترمینال‌ها می‌توانید از گریس لیتیوم یا مقداری روغن استفاده کرده و با یک لایه نازک روی آن را بپوشانید.

اطمینان به دست آورید که دقیقاً مشابه باتری قدیمی، باتری جدید بر روی سینی قرار گرفته باشد.

تمام بست‌های باتری را بررسی کرده که به‌صورت ایمن روی براکت نصب شده‌اند. انجام این کار کمک می‌کند تا در حین رانندگی باتری خودرو دچار حرکت نشود.

به‌غیراز ترمینال‌های منفی و مثبت از گریس لیتیوم یا روغن بر روی قسمت‌های دیگر استفاده نکنید.

  • وصل کردن کابل مثبت، گام بعدی در مراحل تعویض باتری ماشین

در این مرحله باید کابل مثبت را که با استفاده از بند کابل به موتور متصل کرده بودید را باز کنید. یادآور می‌شویم که باید مراقب باشید هیچ‌گونه فلزی با انتهای کابل در تماس نباشد. اکنون می‌توانید بر روی ترمینال کابل را قرار داده و محکم با استفاده از آچار آن را ببندید. اگر پوشش بر روی ترمینال وجود دارد، در پوش را روی آن قرار دهید.

هشدار

هنگامی که قصد نصب باتری جدید بر روی خودرو را دارید، ابتدا قبل از ترمینال منفی محکم ترمینال مثبت را ببندید تا قبل از وصل‌شدن قسمت‌های دیگر مدار الکتریکی کامل نشود.

  • کابل منفی را دوباره وصل کنید

گام بعدی برای تعویض باتری ماشین در محل به وصل کردن کابل منفی اختصاص دارد. فرآیندی که برای وصل کردن کابل مثبت طی کرده‌اید را برای ترمینال منفی نیز باید بپیمایید. با استفاده از آچار، گیره کابل منفی را محکم کنید. در این مرحله نیز لازم است که اطمینان به دست آورید هیچ‌گونه فلزی با آچار و کابل منفی در تماس نیست. باتوجه‌به اینکه مدار در حال کامل‌شدن است، ممکن است خطر برق‌گرفتگی به وجود بیاید.

اگر پوشش پلاستیکی بر روی باتری وجود دارد در این مرحله لازم است که آن را نیز تعویض کنید.

  • گام آخر در مراحل تعویض باتری، ماشین کاپوت را بسته و خودرو را روشن کنید

اکنون تمام مراحل تعویض باتری خودرو را با موفقیت طی کرده‌اید. قبل از بستن کاپوت خودرو بررسی کنید که تمام ابزار را از زیر آن خارج کرده‌اید. اگر به‌درستی مراحل تعویض باتری ماشین را طی کرده باشید، اکنون اتومبیل به‌راحتی روشن می‌شود. پس از روشن کردن خودرو بهتر است که تمام دستگاه‌های الکترونیکی را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که به‌درستی کار می‌کنند. دستگاه‌هایی مانند سیستم ناوبری ماشین، رادیو و ساعت ممکن است پس از نصب باتری ماشین نیاز به تنظیم مجدد داشته باشند.

نکات بعد از تعویض باتری ماشین

برای بعد از تعویض باتری ماشین ما به‌طورکلی نکات اصولی را بیان کردیم که باید در نظر بگیرید. مهم‌ترین نکاتی که بلافاصله پس از تعویض باتری خودرو باید در نظر گرفته شوند، موارد زیر هستند.

اطمینان به دست آورید که باتری به طور محکم بسته شده و بست‌های آن به خوبی روی مکان موردنظر قرار دارند.

اطمینان حاصل کنید که قطب مثبت و قطب منفی سازگاری کاملی با پایانه داشته باشند.

بر روی پایانه‌های باتری درپوش‌های پلاستیکی را برداشته و به‌جای آن می‌توانید واشرهای ضد فرسایش را نصب کنید.

استفاده از گریس یا روغن قبل از وصل کردن پایانه مثبت فراموش نشود.

حتماً برای جدا کردن باتری کهنه ابتدا کابل منفی و سپس کابل مثبت را بردارید. در نصب باتری خودرو این فرآیند برعکس می‌شود.

پس از اتمام نصب باتری خودرو اطمینان به دست آورید که این قطعه محکم بر روی جای خود قرار گرفته است.

سؤالات متداول

نحوه تعویض باتری تارا، پراید، پژو پارس و ساینا چگونه است؟

تفاوتی ندارد از چه نوع خودرویی استفاده می‌کنید. تمام مراحل فوق را برای تعویض باتری خودرو می‌توانید بر اساس اصول بیان شده طی کنید.

قیمت تعویض باتری ماشین چقدر است؟

قیمت تعویض باتری ماشین باتوجه‌به نوع خودرو و نوع باتری که انتخاب می‌کنید مشخص می‌شود.

تعویض باتری ماشین در محل چگونه انجام می‌گیرد؟

برای تعویض باتری در محل ابتدا باید باتری کهنه و قدیمی را به‌دقت جدا کرده و سپس به سراغ نصب باتری نو بروید.

بهترین زمان تعویض باتری ماشین چه وقت است؟

زمان تعویض باتری خودرو باتوجه‌به شرایط آب‌وهوا، نحوه استفاده از اتومبیل، نوع اتومبیل و همچنین رانندگی در ترافیک و محیط شهری می‌تواند متفاوت باشد.

سخن پایانی

مراحل تعویض باتری ماشین را ما به‌طورکلی برای شما بیان کردیم. اگر به دنبال پاسخ این سؤال هستید که چگونه باتری خودرو را تعویض کنیم، ما به‌صورت اصولی و مرحله‌به‌مرحله نحوه انجام این کار را شرح داده‌ایم. یادآور می‌شویم که قبل از خرید باتری خودرو باید ابتدا مشخصات باتری قدیمی را در نظر گرفته و انتخاب خود را به‌درستی انجام دهید. ما در فروشگاه اینترنتی امداد باتری جوادپور با فروش بهترین باتری‌های اسیدی و بهترین باتری‌های اتمی خودرو تلاش کرده‌ایم که محصولاتی از معتبرترین برندها در دسترس شما بگذاریم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *