مقالات

رابطه باتری و دینام چیست وظیفه آنها در خودرو

باتری و دینام یکی از دو اجزای مهم در ماشین هستند. وقتی مردم در روشن کردن خودرو خود به مشکل می‌خورند، اکثرا باتری را مقصر می دانند و به ندرت پیش میاد که دینام را در نظر بگیرند. اما این دو به طور یکپارچه با هم کار می کنند تا ماشین شما را روشن نگه دارند و بیش از آنچه تصور کنید به یکدیگر وابسته هستند. برای درک رابطه باتری و دینام باید ابتدا با هر کدوم از این دو و کار آنها آشنا بشید.


باتری

باتری خودرو معمولا قابل شارژ است که برای راه اندازی وسیله نقلیه استفاده می شود. هدف اصلی این قطعه تامین جریان الکتریکی برای موتور و استارت برقی است که به نوبه خود احتراق داخلی موتور را با انرژی شیمیایی روشن می کند و در اصل خودرو را به حرکت در می آورد. برای آشنایی بیشتر با انواع باطری خودرو و کارایی آنها میتوانید مقاله معرفی باتری ماشین را بخوانید.

باتری ماشین شما سه وظیفه دارد:

  1. تامین انرژی برای روشن کردن چراغ‌های جلو، رادیو و سایر اجزای خودرو حتی وقتی موتور خاموش است.
  2. صرفه جویی در انرژی برای ماشین شما
  3. تامین نیروی اولیه مورد نیاز برای راه اندازی موتور

دینام

دینام یک ژنراتور الکتریکی است که انرژی مکانیکی را به صورت جریان متناوب به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. بیشتر دینام ها از میدان مغناطیسی دوار با آرمیچر ثابت استفاده می کنند. گاهی از دینام خطی یا آرمیچر چرخشی با میدان مغناطیسی ثابت استفاده می شود. در اصل، هر ژنراتور الکتریکی متناوب را می‌توان دینام نامید، اما معمولاً این اصطلاح به ماشین‌های دوار کوچکی اطلاق می‌شود که توسط موتورهای احتراق داخلی هدایت می‌شوند.
وقتی موتور خاموش است، باتری تنها منبع انرژی وسیله نقلیه شماست. با این حال، هنگامی که موتور شروع به حرکت می کند، دینام بیشتر نیرو را تامین می کند. اما چطور؟ اگرچه این یک سیستم پیچیده ست که قطعات متحرک زیادی دارد، اما دو جزء اصلی در آن دخیل هست:
روتور:  شما میتونید در داخل دینام خود یک روتور آهنربایی، در حال چرخش با سرعت پیدا کنید.
استاتور: داخل دینام مجموعه ای از سیم های مسی رسانا به نام استاتور وجود دارد. برخلاف روتور شما، استاتور نمی چرخد.
ژنراتور از حرکت تسمه موتور برای چرخاندن روتور استفاده می کند. همانطور که آهنرباهای روتور روی سیم‌کشی مسی استاتور حرکت می‌کنند، برای اجزای الکتریکی خودرو شما برق تولید می‌کنند.

دینام نه تنها برق ماشین را تامین می کند، بلکه باتری را نیز شارژ می کند.
درواقع با شارژ نگه داشتن باتری، دینام منبع قابل اعتمادی از برق استارت را در هر زمانی که آماده حرکت هستید فراهم می کند.

رابطه باتری و دینام

به عبارت ساده، باتری موتور شما را روشن می کند و اجزای داشبورد الکتریکی خودروی شما را به کار می اندازد. دینام که با شروع کار باتری شما وارد می شود، برق تولید می کند تا به طور مداوم باتری را تغذیه کند. هنگامی این دو به درستی کار می کنند، که به ترکیب کاملی از قدرت دست یابند و مداری از الکتریسیته ایجاد کنند که خود را برای عملکرد طولانی مدت تغذیه کنند.
دینام با جریان مستقیم DC همه اجزا را تغذیه می کند. همچنین وظیفه شارژ باتری ماشین شما را در حین رانندگی بر عهده دارد. دینام این کار را با تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی انجام می‌دهد. هنگامی که موتور شما روشن است، تسمه محرکی را تغذیه می کند که روی یک قرقره متصل به دینام قرار دارد و از این طریق باتری شارژ می‌شود.
با گذشت زمان، فرسودگی و پارگی یک جزء می تواند بر دیگری تأثیر بگذارد و در بیشتر موارد، تشخیص این با دیگری بسیار مشکل است. اگر دینام به درستی کار نکند، ممکن است باتری زود تر از زمان انقضا خودش خراب شود. و برعکس، اگر باتری شما نتواند ماشین شما را روشن کند، دینام نیز از کار می‌افتد.

چطور بفهمیم باتری خراب است یا دینام؟

سریع ترین راه برای تشخیص اینکه آیا مشکل ناشی از خرابی باتری است یا دلیل دیگر، بررسی داشبورد است. اگر چراغ باتری شما هنگام استارت زدن خودرو روشن می شود، این یک راه فوری برای نتیجه گیری است. با این حال، نمیتوان کاملا قاطعانه گفت مشکل از باتریست. با توجه به اینکه کامپیوترها و قطعات فنی در وسایل نقلیه هر روز بیشتر و بیشتر میشوند و همیشه در حال پیشرفت هستند. دینام شما توسط یک کامپیوتر کنترل می شود و ممکن است مشکل از آنجا باشد.
شما میتونید ویدیو دینام خرابه یا باتری؟ در اینستاگرام ما، را هم برای کسب اطلاعات بیشتر ببینید.

چگونه از سالم بودن باتری اطمینان حاصل کنیم؟

اول از همه، توصیه می شود، ماشین خود را برانید. «برخی از افراد  از خودروهای خود بسیار کم استفاده میکنند و به اندازه کافی موتور را روشن نمی‌کنند. بنابراین در مرور زمان باتری و دینام هر دو فرسوده می‌شوند و از بین می‌روند. به طور کلی یک باتری سالم میانگین عمر بین 4-2 سال را دارد. آخرین زمان تعویض باتری تان را حتما پیگیری کنید و مطمئن شوید که از باتری به درستی نگهداری می‌کنید.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *