مقالات

مبدل برق خودرو چیست؟

در حال حاضر در دنیایی زندگی می‌کنیم، که تعداد بی‌نهایتی لوازم جانبی خودرو وجود دارد که حتی برخی از آنها ممکن است غیر ضروری باشد؛ اما بازهم ما آنها را خریداری می‌کنیم. اما در میان قطعات مختلف جانبی خودرو ما پیشنهاد می‌کنیم حتما یک مبدل برق خودرو را در سبد خرید خود قرار دهید. در ادامه به نحوه عملکرد این قطعه و 3 دلیل که شما را به آن نیازمند می‌کند، توضیح می‌دهیم.

مبدل برق خودرو چیست؟

مبدل برق خودرو یا اینورتر، وسیله ای است که برق DC خودرو شما را به AC تبدیل می‌کند. شما با استفاده از این قطعه می‌توانید از آن برای برق رسانی به دستگاه‌های الکترونیکی کوچکتر خود مثل موبایلتان یا لپ تاپ استفاده کنید.

شاید بگویید که در حال حاضر هم با یک شارژر فندکی می‌توانید اینکار رو انجام بدهید، پس چی این قطعه رو خاص می‌کند؟ نکته مهم این است، که زیرا برق DC و برق متناوب قابل تعویض نیستند، و شما باید قبل از وصل کردن یک دستگاه AC به پریز DC و بالعکس، آن را تبدیل کنید. اینکار از آسیب رسیدن به دستگاه شما جلوگیری می‌کند.

اینورترهای برق را می‌توان در همه شکل‌ها و اندازه‌ها با قیمت های مختلف یافت، که متناسب با بودجه‌ خود می‌توانید انتخاب کنید. مبدل برق خودرو معمولاً به یک درگاه 12 ولتی یا به باتری ماشین شما متصل می‌شوند.

موارد استفاده از اینورتر

استفاده از اینورتر در خودرو می‌توان گفت برای شما یک قدرت بی پایان ایجاد می‌کند. قطعا می‌توان با اطمینان گفت این قطعه نسبت به خیلی دیگر از لوازم جانبی خودرو بسیار کاربردی‌تر است.

برخی از موارد استفاده از مبدل برق خودرو شامل موارد زیر می‌باشد:

1. پریز برق در خودرو شما

مزیت اصلی استفاده از  یک اینورتر، داشتن یک پریز در داخل ماشین شماست. این به این معنی است که می‌توانید دستگاه‌های الکتریکی خود مثل: تلفن‌های همراه، لپ‌تاپ‌ها و حتی مانیتورهای کوچک خود را بدون نیاز به پریز برق دیواری در نزدیکی خود، شارژ و روشن کنید.

2. برق متناوب برای کمپینگ و سایر فعالیت های خارج از شبکه

به دلیل تطبیق پذیری آنها، این قطعات بیشتر در کمپینگ و منطقه‌های خارج از شهر استفاده می‌شوند، و آنها را به یک جزء کلیدی برای استفاده در سفرهای‌ جاده‌ای و افراد علاقه مند به کمپ تبدیل می‌کند. مبدل‌های برق خودرو می‌توانند از انرژی باتری ماشین شما برای شارژ و روشن کردن وسایل مورد نظر شما استفاده کنند.

حتی در صورت نیاز به انجام تعمیرات بر روی خودروی خود، می‌توانید از اینورتر برای برق رسانی به ابزارهای خود استفاده کنید.

3. برق اضطراری

در نهایت، با یک مبدل برق خودرو، همیشه در مواقع اضطراری به برق دسترسی خواهید داشت. چه به دلیل یک بلای طبیعی باشد و چه صرفاً یک قطعی برق همگانی یا حتی پریدن فیوزها، دسترسی به یک اینورتر به شما این امکان را می‌دهد که در زمانی که بیشترین نیاز را برق دارید اما امکانات شما محدود است، نیاز خود را برطرف کنید.

کاربردها بی پایان هستند و  همین داشتن یک مدل از این قطعه را در خودرو شما بسیار قابل توجیه می‌کند.

چگونه برق مورد نیاز خود را تعیین کنید؟

اینورترها با وات های مشخصی رتبه بندی می‌شوند و فقط تقاضای برق‌های زیاد را پشتیبانی می‌کنند. مانند منبع تغذیه رایانه، بسته به دستگاه خود به حداقل x وات نیاز دارید. این مسئله را می‌توان با معادله زیر تعیین کرد: آمپر* در ولت = وات مورد نیاز شما.

چیزی که در هنگام خرید مبدل برق خودرو باید به آن توجه کرد، بار اوج و پیوسته است. معمولاً اینورترهای قدرت پیک بار را تبلیغ می‌کنند زیرا این عدد بیشتر خواهد بود. هنگام استفاده از وسایل بزرگتر، باید بار مداوم را در نظر بگیرید، زیرا این چیزی است که دستگاه شما را نیرو می دهد.

با توجه به اینکه این دستگاه‌ها احتمالاً گران‌قیمت هستند، بهتر است از فناوری موج سینوسی استفاده کنید، که دستگاه‌های شما را به طور موثر شارژ می‌کند و برق پاک‌تری را ترویج می‌کند، مشابه برقی که از پریزهای خود در خانه دریافت می‌کنید.

از نظر تئوری، اگر می‌خواهید یک لپ‌تاپ را شارژ کنید، احتمالاً به 110 ولت نیاز دارد، ضربدر پنج آمپر، که به شما 550 وات می‌دهد. با توجه به سایر دستگاه‌ها، احتمالاً حداقل به یک اینورتر با برق 600 وات نیاز دارید.

برای کاربردهای در مقیاس بزرگ‌تر، مثل دستگاه های سرخ‌کن‌ها و یا یخچال‌های مسافرتی احتمالاً به یک اینورتر 2000 واتی نیاز داشته باشید. می‌توانید ولتاژ مورد نیاز دستگاه خود را بر روی آداپتور برق دستگاه مورد نظر یا با مراجعه به دفترچه راهنمای محصول بیابید.

البته این را در نظر داشته باشید، استفاده از اینورتر بدون باتری تقریبا غیر ممکن است، اگر نیاز به باتری دارید، از باتری مورد نظر خود را از فروشگاه امداد باتری جوادپور انتخاب کنید، ما برای شما به صورت رایگان در مشهد ارسال و نصب می‌کنیم.

با توجه به تنوع لوازم‌های جانبی موجود در بازار، استفاده از اینورتر برق کاربرد های بی پایانی برای شما خواهد داشت. با این حال، اینکه خرید این قطعه نسب به سایرین عملی‌تر است بسیار ارزشمند است، زیرا ممکن است در یک موقعیت وخیم به شما کمک کند.

برای مثال اگر برق شما قطع شود، یک مبدل برق خودرو بهترین دوست شما خواهد بود. خوبی این قطعه این است که شما می‌توانید، دستگاهی را پیدا کنید که برای نیازها و بودجه شما مناسب تر است. بنابراین اگر به فکر خرید این قطعه هستید، حتما آن را انجام دهید و خودرو از نگرانی برق چه در جاده و شهر خلاص کنید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد، اگر از اینورتر استفاده کردید حتما نظرات خود را در تجربه استفاده از این قطعه با ما و دیگران در میان بگذارید.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *