مقالات

نحوه نگهداری باتری یو پی اس

باتری یو پی اس یکی از مهم‌ترین سرمایه گذاری‌هایی است، که می‌توانید در خانه خود نصب کنید و از آن به عنوان منبع تغذیه اضطراری خود استفاده کنید. یک باتری یو پی اس در زمان قطعی برق برای مدت کوتاهی برق مورد نیاز شما را تامین می‌کند. بنابراین نگهداری باتری یو پی اس به صورت صحیح، باعث افزایش عمر آن و صرفه‌جویی در بسیاری از هزینه های شما خواهد شد.

نوسانات برق ناشی از رعد و برق یا دیگر حوادث می‌تواند باعث آسیب‌های اضطراری مانند بهم ریختن مدارها و ذوب شدن پلاستیک‌ها و فلزات شود. این نوسانات برق یا افزایش لحظه‌ای ولتاژ به احتمال زیاد در داخل خانه شما هم شروع  خواهد شد. این ممکن است به اکثر وسایل الکترونیکی شما مثل: کامپیوتر یا حتی یخچال شما آسیب برساند.

باتری‌های UPS به شما کمک می‌کنند، تا زمان مورد نیاز خود را برای ذخیره اطلاعات و خاموش کردن کامپیوتر و محافظت از دستگاه‌های الکترونیکی خود را داشته باشید. این باتری‌ها می‌توانند جریان الکتریکی را برای سرورهای کامپیوتر، لامپ و مهتابی‌ها، دستگاه‌های الکترونیکی و انواع لوازم خانگی تامین کنند.

این نوع باتری‌ها اسید سرب هستند که به عنوان منبع تغذیه اضطراری هم شناخته می‌شوند، این نوع باتری‌ها چه برای مصارف خانگی و چه برای مصارف اماکن اداری یا خدماتی مثل بیمارستان‌ها کاربردی هستند. درباره این باطری‌ها و تفاوت آن با باتری های معمولی در مقاله تفاوت باتری ups و معمولی چیست؟بیشتر بخوانید.

خب حال اگر شما از این باتری‌ها استفاده می‌‌کنید، دبهتر است بدانید که برای محافظت از وسایل برقی خود در برابر نوسانات برق، باید مطمئن شوید که باتری های UPS شما در وضعیت خوبی قرار دارند. در اینجا چند نکته و ترفند برای نگهداری باتری یو پی اس و افزایش عمر آن آورده شده است:

نکات نگهداری باتری یو پی اس

1. واحد یو پی اس خود را در جای خشک و خنک نصب کنید.

باتری UPS شما باید در مکانی با دمای 25 درجه سانتیگراد نگهداری شود. هر 8 درجه سانتیگراد افزایش دما ممکن است عمر باتری شما را به نصف کاهش دهد. برای نگهداری باتری یو پی اس باید حداقل 5 سانتی‌متر فضا در هر طرف دستگاه برای جریان هوای مناسب بگذارید. همچنین بهتر است که باتری خود را نزدیک پنجره‌های باز قرار ندهید و از رسیدن رطوبت به آن جلوگیری کنید.

2. باتری های جایگزین را به درستی ذخیره کنید.

خرید باتری‌های جایگزین ایده خوبی است، اما از نگهداری باتری‌های یدکی خود برای مدت طولانی خودداری کنید. باتری‌های تازه تولید شده تا 12 ماه قابل نگهداری در انبار هستند. باتری‌هایی که برای مدت طولانی در انبار ذخیره می‌شوند، طول عمر کمتری خواهند داشت.

از دست دادن دائمی ظرفیت باتری UPS ممکن است در عرض 18 تا 30 ماه طول بکشد. برای به حداکثر رساندن طول عمر باتری‌های ذخیره شده، آنها را در مکانی با دمای خنک 10 درجه سانتیگراد یا کمتر نگه دارید.

درباره نکات نگهداری باتری در انبار در مقاله آیا نگهداری باتری خودرو در انبار ممکن است؟ بیشتر بخوانید.

3. باتری های یو پی اس خود را یک یا دو بار در سال کالیبره کنید.

اجرای کالیبراسیون باعث افزایش عمر باتری های UPS شما خواهد شد. انجام این عیک یا دو بار در سال برای نگهداری باتری یو پی اس و حفظ سلامت آن کافی است، زیرا کالیبراسیون بیش از حد می‌تواند عمر باتری را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

باتری های یو پی اس نسبت به باتری های استارتر و معمولی گران‌قیمت هستند، بنابراین از این اشتباه اجتناب کنید، تا مجبور به انجام خرج های اضافی نشوید.

4. تعمیر و نگهداری منظم

برای نگهداری باتری یو پی اس باید مرتبا و به صورت منظم آن را از نظر میزان شارژ، مقاومت داخلی و… بررسی و چک کنید.

باتری‌هایی که شارژ آنها کاملاً خالی شده‌ باید ظرف 48 ساعت شارژ شوند تا از آسیب‌دیدگی آنها جلوگیری شود. مراقب وضعیت دشارژ باتری‌های خود باشید زیرا تخلیه بیش از حد و شارژ بیش از حد، هر دو می‌توانند باعث بروز مشکلات شارژ و کاهش عمر باتری شوند.

مقاومت داخلی باتری در نهایت به دلیل خوردگی و عوامل پیری طبیعی افزایش می‌یابد. اگر میزان مقاومت داخلی آن به 30 درصد رسید باتری خود را تعویض کنید. شما می‌توانید مقاومت داخلی را از طریق تست ظرفیت اندازه گیری کنید. افت 80 درصدی از ظرفیت اولیه آن نشانه «پخته بودن» باتری است.

5. از وسایل کم مصرف استفاده کنید.

استفاده از دستگاه‌های کم مصرف، عمر واحد UPS شما را افزایش می‌دهند. لامپ‌های معمولی سطح روشنایی مشابهی را در مقایسه با لامپ های LED ارائه می‌دهند، اما درصد انرژی که مصرف می‌کنند بسیار بیشتر است. در نتیجه چراغ های ال ای دی کارایی بیشتری دارند، زیرا انرژی کمتری مصرف می‌کنند و عمر طولانی‌تری دارند.

از سیم کشی با کیفیت خوب برای جلوگیری از مقاومت بالا و افزایش بار در باتری یو پی اس خود استفاده کنید. دستگاه هایی با مصرف برق کمتر دمای باتری شما را تحت کنترل نگه می‌دارند و در نتیجه طول عمر دستگاه شما را افزایش می‌دهند.

خب امیدواریم این نکات در نگهداری باتری یو پی اس شما موثر بوده باشند. همه اینها در نظر داشته باشید تا بتوانید بیشترین و بهینه‌ترین استفاده را از منبع تغذیه اضطراری خود داشته باشید و در زمان قطعی برق یا موارد اضطراری دیگر با خیال راحت از وسایل الکتریکی خود استفاده کنید.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *