مقالات

تفاوت باتری ups و معمولی چیست؟

حتما تا به حال اصطلاح ups را شنیده اید و براتون سوال شده که منظور از باتری ups چیست یا دقیقا چه تفاوتی با باتری معمولی دارد. جالب است بدونید که هر دو باتری های یو پی اس و خودرو با  اینکه در تولید آنها از فناوری مشابهی به کار رفته است، همچنان تفاوت های زیادی بین آنها به دلیل کاربردشان وجود دارد. برای درک کردن تفاوت بین باتری ups و معمولی ابتدا بیایید با هر دو آنها بیشتر آشنا شویم.


هر دو باتری یو پی اس و خودرو در نوع سرب-اسید و همچنین نوع لیتیوم-یون تولید می شوند. اما خب از آنجایی که بیشتر باتری های موجود در بازار فعلی، بر پایه سرب اسید هستند ما این نوع را بررسی خواهیم کرد.

انواع مختلف باتری های سرب-اسید

طبقه بندی بر اساس پیکر بندی

  • باتری استاندارد یا مرطوب

باتری مرطوب نوع اصلی باتری قابل شارژ است. معمولا در حمل و نقل هوایی، تاسیسات برق، ذخیره انرژی و برج های تلفن همراه یافت می شود. این نوع باتری حاوی یک الکترولیت مایع مانند اسید سولفوریک است که یک مایع خورنده خطرناک است.

  • باتری خشک

باتری خشک وسیله ای است که از یک یا چند سلول الکتروشیمیایی ساخته شده است که انرژی شیمیایی ذخیره شده را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند.  این نوع باتری حاوی یک الکترولیت است که در یک خمیر یا محیط مرطوب دیگر وجود دارد. یک باتری سلول خشک استاندارد شامل یک آند روی و یک کاتد کربن در یک میله مرکزی است.

  • باتری های نوع AGM

باتری های حصیری شیشه ای جذبی یا باتری های AGM، در دهه 1980 رایج شدند. آنها برای نیرو دادن به موتورسیکلت ها، خودرو های نظامی، هواپیماها و زیردریایی ها استفاده می شدند، اما اکنون می توانید آنها را در ماشین ها و کامیون های معمولی هم پیدا کنید. باتری های AGM جایگزینی بدون نیاز به تعمیر و نگهداری برای باتری های سرب اسیدی سنتی هستند.

  • باتری های نوع ژل

در باتری های ژل از سیلیس (یا ماسه) برای تبدیل اسید داخل باتری به مایع غلیظ استفاده می کنند. این مایع مانند باتری‌های AGM آن را ضد نشت می‌کند، اما ژل شکننده است و در صورت استفاده در موقعیت‌های با آمپر بالا به راحتی می‌سوزد.

تفاوت بر اساس کاربرد

  • باتری SLI

باتری SLI یکی از انواع باتری های ذخیره سازی و شارژی سرب اسیدی است که بیشتر در خودروها و سایر انواع موتورهای احتراق داخلی استفاده می شود. SLI به معنای راه اندازی، روشنایی و احتراق است، به طور ساده این باتری ها برای راه اندازی و حفظ منبع تغذیه طراحی شده اند.

  • باتری چرخه عمیق

باتری چرخه عمیق باتری طراحی شده ای است، که به طور منظم با استفاده از بیشترین ظرفیت خود به طور عمیق تخلیه شود.

هر دو باتری UPS و خودرو در بدنه مرطوب و همچنین خشک موجود هستند، بنابراین برای درک تفاوت بین باتری خودرو و UPS تنها چیزی که باید بدانید تفاوت بین باتری SLI و باتری چرخه عمیق است.

باتری SLI (همچنین باطری Cranking یا Engine نیز نامیده می شود):

مخفف عبارت Staring, Lighting and Ignition است. این نوع باتری ها به گونه ای ساخته شده اند که جریان انفجاری بالایی را برای مدت کوتاهی [30 ثانیه] ارائه می‌دهند، این در حالیست که ولتاژ پایانه باتری را حداقل 12 ولت حفظ می کند، می تواند به سرعت شارژ شود.

این باتری ها دارای صفحات نسبتاً نازک اما تعداد بالایی هستند. این یک سطح تماس بزرگ از صفحات را فراهم می کند تا با الکترولیت واکنش نشان دهند تا مقدار جریان بیشتری تولید شود.

این باتری ها همچنین دارای رتبه بندی CCA و CA هستند.

رتبه بندی CCA یک باتری:

در یک محیط سرد، توانایی باتری برای تخلیه جریان در مقایسه با محیط گرم کم است. درجه بندی CCA (آمپر میل لنگ سرد) یک باتری 12 ولتی، توانایی باتری را برای تخلیه جریان در دمای 18- درجه سانتی گراد برای مدت زمان 30 ثانیه در حالی که ولتاژ پایانه باتری را برابر نگه می دارد، تعریف می کند.

رتبه بندی CA باتری:

در حالی که CA (آمپر میل لنگ) یک باتری 12 ولتی، توانایی باتری را برای تخلیه جریان در دمای 0 درجه سانتی گراد برای مدت زمان 30 ثانیه در حالی که ولتاژ پایانه باتری برابر یا بیشتر از 7.2 ولت حفظ می کند، مشخص می کند. .

رتبه بندی RA باتری:

رتبه بندی RA یا RCM (دقیقه ظرفیت معکوس) یک باتری 12 ولتی، توانایی باتری را برای مقاومت در برابر تخلیه مداوم جریان 25 آمپر در دمای 27 درجه سانتی گراد قبل از اینکه ولتاژ پایانه آن به زیر 10.5 ولتاژ کاهش یابد، مشخص می کند.

با تمام این مزایا، باتری‌های SLI یک عیب دارند و آن این است که این باتری‌ها برای تخلیه عمیق مکرر طراحی نشده‌اند.
باتری های SLI در هر دو نوع پیکربندی مرطوب و پیکربندی حشک [VRLA] موجود هستند.

باتری تخلیه عمیق:

باتری های چرخه عمیق، برای تخلیه مکرر عمیق با سرعت تخلیه ثابت و شارژ مکرر طراحی شده اند. این باتری‌ با تعداد صفحات کمتری طراحی می‌شوند که در مقایسه با باتری‌های SLI ضخیم‌تر هستند.
باتری های چرخه عمیق نیز در هر دو پیکربندی خشک و مرطوب موجود هستند. این باتری‌ها معمولاً بر حسب Ah (آمپر ساعت) رتبه‌بندی می‌شوند، در حالی که دارای رتبه‌بندی CCA، CA و RA هستند. اما به دلیل کاربرد این نوع باتری، این رتبه بندی ها تعریف نشده است.

تفاوت باتری ups و معمولی

باتری‌های یو پی اس، باتری‌هایی از نوع DEEP CYCLE (چرخه عمیق) هستند، که جریان کم اما ثابتی را ارائه می‌دهند تا بتوانند برای مدت طولانی‌تری از انرژی پشتیبان استفاده کنند. از سوی دیگر، باتری های معمولی از نوع باتری های DUAL PURPOSE هستند، این باتری ها به گونه ای طراحی شده اند که ترکیبی متعادل از راه اندازی (نوع SLI) و DEEP CYCLE را ارائه دهند.
باطری معمولی به گونه‌ای طراحی شده است که جریان راه‌اندازی بالایی را ارائه کند، اما همچنین می‌تواند نسبت به باتری‌های نوع SLI نسبت، مدت زمان تخلیه طولانی‌تری را تحمل کند.
شما میتونید ویدیو تفاوت باطری ups و معمولی چیست؟ را هم در اینستاگرام ما نیز ببینید و سوالات خود را از ما در کامنت ها بپرسید.

باتری یو پی اس

یو پی اس یک منبع تغذیه بدون وقفه نامیده می شود زیرا می تواند به سرعت در صورت قطع برق به حالت معکوس تبدیل شود. برای مثال هنگامی که برق ناگهانی قطع می‌شود وظیفه این باتریست که فایل های مهم کامپیوتر در حال استفاده به دلیل قطع برق ناگهانی پاک نشود. بیشتر یو پی اس های خانگی معمولی باتری های سرب اسیدی بدون نیاز به تعمیر و نگهداری هستند.

آیا می توان از باتری های یو پی اس در خودروها به عنوان باتری استارت استفاده کرد؟

خب برای پاسخ به این سوال ابتدا بیایید تفاوت این باتری را با باتری های معمولی خودرو مقایسه کنیم.
باتری‌های خودرو برای تخلیه عمیق مکرر طراحی نشده‌اند و در صورت قرار گرفتن در معرض آن، عمر آن‌ها کاهش می‌یابد. در حالی که باتری های UPS طوری طراحی شده اند که بارها و بارها بدون هیچ تاثیری بر طول عمر آنها تخلیه شوند.
امتیاز Ah باتری های خودرو در مقایسه با باتری های UPS نسبتاً پایین است. میزان Ah باتری های خودرو از 60Ah تا 85Ah متغیر است، در حالی که Ah باتری های UPS از 100Ah تا 200Ah متغیر است.
همچنین باید به این اشاره کرد، که باتری های مرطوب بیشتر از باتری های خشک در معرض آتش سوزی و انفجار هستند و به دلایل ایمنی باتری های مرطوب برای خودروها و سایر وسایل نقلیه توصیه نمی شود. از این رو باتری های خودرو به طور کلی نوع خشک هستند در حالی که باتری های UPS در هر دو نوع موجود هستند.
باتری‌های خودرو نیز بر حسب آمپر ترک‌خوردگی (CA و CCA) رتبه‌بندی می‌شوند، در حالی که باتری‌های UPS فقط در رتبه Ah و درجه کلاس ساخته می‌شوند.
باتری‌های UPS می‌توانند تا 90 درصد بدون هیچ آسیبی تخلیه شوند، در حالی که باتری‌های خودرو به طور ایده‌آل تا 5 درصد تخلیه می‌شوند( این دلیلی است که نباید چراغ ماشین خود را رها کنید.).

A auto mechanic carries a replacement car battery for car electrical maintenance in the auto repair garage

با تمام تفاوت هایی که در بالا ذکر شد، شما می توانید از باتری یو پی اس برای باتری ماشین خود استفاده کنید. اما توصیه ما این است که سعی کنید این کار را نکنید. در هر صورت باطری های ups مخصوص خودرو نیز وجود دارند، اما پیشنهاد ما این است که از باطری های ایرانی معمولی به جای این نوع استفاده کنید.
هر دو نوع این باطری ها را میتوانید از ما تهیه کنید و از گارانتی طلایی ما نیز در کنار ارسال و نصب رایگان برخوردار شوید.
منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *