مقاله‌های تخصصی

عمر مفید باتری ماشین چقدر است

عمر مفید باتری ماشین چقدر است؟ عوامل مؤثر بر عمر باطری خودرو

عمر مفید باتری ماشین بسته به عوامل مختلفی می‌تواند تغییر یابد. باتری ماشین به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اتومبیل وظایف زیادی بر عهده دارد. باتوجه‌به اینکه برای راه‌اندازی خودرو، روشن کردن لامپ‌ها و همچنین استفاده از امکاناتی مانند برف‌پاک‌کن، سیستم صوتی، تجهیزات تهویه هوا و همچنین بالا و پایین کردن شیشه برقی نیاز به کارکرد صحیح باتری احساس می‌شود، لازم است که در نگهداری از این قطعه حیاتی نهایت دقت را به خرج دهید.

دلایل مختلفی وجود دارند که می‌توانند عمر مفید باتری ماشین را کاهش دهند. درعین‌حال راهکارهایی نیز ارائه شده‌اند که برای افزایش عمر مفید باتری خودرو می‌توان از آن‌ها کمک گرفت. برای محاسبه طول عمر مفید باتری ماشین چند شرط و ویژگی مختلف را باید در نظر داشته باشید. با ما در مجله امداد باتری جوادپور همراه باشید تا به بررسی طول عمر مفید باتری ماشین پرداخته و عوامل مؤثر بر این امر را نیز بیان کنیم.

محاسبه طول عمر مفید باتری ماشین

برای محاسبه طول عمر مفید باتری ماشین معمولاً مشخصات درج شده بر روی آن را به‌عنوان مهم‌ترین فاکتور در نظر می‌گیریم. بااین‌حال بد نیست بدانید که حتی این فاکتور نیز بسته به شرایط دیگری می‌تواند متفاوت باشد. به‌عنوان‌مثال اگر فروشنده به شما اعلام می‌کند 50000 کیلومتر عمر مفید باتری فروخته شده به شما است، این عدد می‌تواند تحت شرایطی تغییر یابد. هنگامی که درون شهر رانندگی می‌کنید و یا در رانندگی برون شهری، طول عمر باتری تغییر خواهد یافت.

از نظر بسیاری کارشناسان و تولید کنندگان، متوسط طول عمر باتری خودروهایی که در بازار کشور ما عرضه می‌شوند بین ۲ الی ۵ سال است. درعین‌حال طول عمر مفید باتری ۲ تا ۳ سال بیشتر نخواهد بود. راهکارهایی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید طول عمر باتری خودرو را تا ۵ سال نیز ارتقا دهید. نگهداری مناسب از باتری اتومبیل و همچنین سرویس‌های به‌موقع از جمله مواردی هستند که در این زمینه می‌توانند کمک‌حال شما باشند.

عوامل مؤثر در تعیین عمر مفید باتری ماشین

برای تعیین و محاسبه طول عمر مفید باتری ماشین چند عامل مؤثر هستند. از نوع باتری گرفته تا برند تولید کننده و همچنین حساسیت شما در مراقبت از این قطعه می‌تواند مهم‌ترین فاکتورهایی به شمار روند که در طول عمر باتری تأثیر می‌گذارند. ما در اینجا به معرفی مهم‌ترین عوامل مؤثر در طول عمر باتری خودرو خواهیم پرداخت.

  1. نقش نوع باتری در طول عمر مفید آن

یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر طول عمر باتری ماشین، نوع باتری است. از نظر ساختاری باتری‌های ماشین امروزه در دو مدل اتمی و اسیدی روانه بازار می‌شوند. باتری‌های اسیدی را می‌توان با استفاده از آب مقطر و اسید شارژ کرد. در طرف مقابل باتری‌های اتمی قرار گرفته‌اند که هنگام دشارژ شدن می‌توان مجدداً برای شارژ کردن آن‌ها اقدام نمود. طول عمر مفید باتری‌های اسیدی و اتمی با هم تفاوت‌هایی دارد. در مجموع می‌توان گفت که باتری‌های اتمی نسبت به باتری‌های اسیدی دارای طول عمر بالاتری هستند.

باتوجه‌به اینکه باتری‌های اتمی هنگام درخواست قطعات برقی واکنش بهتری نسبت به باتری‌های اسیدی دارند، می‌توانند گزینه‌ای بهتر باشند. علاوه بر این باتری‌های اسیدی همواره در معرض سولفاته شدن سر باتری قرار می‌گیرند.

امکان خالی شدن باتری‌های اسیدی از مایع نیز از جمله مواردی است که ممکن است هنگام استفاده از آن‌ها بر روی خودرو با آن مواجه شوید. این در حالی‌ست که باتری‌های اتمی هنگامی که به پایان طول عمر خود نزدیک باشند به‌راحتی شارژ می‌شوند. با استفاده از چشمی قرار گرفته شده بر روی باتری اتمی می‌توانید وضعیت سلامتی آن‌ها را بررسی کنید.

  1. نقش برند تولیدکننده در عمر مفید باتری ماشین

بدون تردید یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر عمر مفید باتری ماشین، برند تولیدکننده آن است. امروزه تولیدکنندگان باتری به دنبال آن هستند که محصولات خود را با استانداردهای روز دنیا تولید کرده و در اختیار مالکان خودروها قرار دهند. بدیهی است هر اندازه از قطعات باکیفیت‌تر و استانداردهای به‌روزتر در تولید باتری استفاده شود، طول عمر مفید آن‌ها نیز افزایش می‌یابد.

  1. نقش شرایط رانندگی در عمر مفید باتری ماشین

همان‌گونه که بیان کردیم گاهی اوقات هنگام خرید باتری به شما یک کیلومتر خاص گفته می‌شود که آن را طول عمر مفید باتری می‌دانند. بااین‌حال به‌هیچ‌عنوان نباید روی عدد مورد نظر تأکید کرد. گاهی اوقات شرایط رانندگی به‌گونه‌ای است که طول عمر مفید باتری ماشین می‌تواند کاهش یا افزایش یابد. شرایطی مانند رانندگی در جاده‌های نامساعد، پستی و بلندی‌ها و همچنین رانندگی در جاده‌های با شیب زیاد می‌توانند در عمر مفید باتری خودرو تأثیرگذار باشند. رانندگی در بیرون یا داخل شهر و همچنین ترددهای کوتاه مدت در کنار رانندگی در ترافیک نیز از جمله مواردی هستند که در این زمینه تأثیر خواهند گذاشت.

اگر استارت‌های روزانه شما بیش از حد نرمال باشد نیز نقش منفی این امر در طول عمر مفید باتری ماشین را مشاهده خواهید نمود.

  1. مراقبت اصولی و نگهداری از باتری ماشین

برای افزایش طول عمر مفید باتری ماشین، نگهداری و سرویس مرتب آن را در نظر بگیرید. نگهداری از این قطعه می‌تواند یکی از معیارهای مهم تعیین کننده در طول عمر مفید آن باشد. یک راننده هنگامی که بر روی خودروی خود مشکلات فنی و برقی مشاهده می‌کند، در سریع‌ترین زمان باید برای رفع آن اقدام نماید. گاهی اوقات مشکلات ریز سبب ایجاد مشکلات بزرگ‌تر می‌شوند.

برای نگهداری اصولی از باتری خودرو می‌توانید نکات زیر را رعایت کنید.

باتری به باتری خودرو را با رعایت نکات استاندارد انجام داده تا سلامت این قطعه را تضمین نمایید.

به‌صورت هفتگی سر باتری‌ها را بررسی کرده و با تمیزکاری کردن آن‌ها از خرابی این قطعه جلوگیری کنید.

بررسی کنید که جعبه محافظ باتری شل نباشد. شل بودن جعبه محافظ باتری یکی از فاکتورهای با اثرگذاری منفی در طول عمر این قطعه است.

خودروی خود را در شرایط نامساعد هوایی مانند گرما یا سرمای شدید و یا زیر بارش قرار ندهید.

شارژ به‌موقع باتری اتمی را فراموش نکنید.

  1. نقش لوازم برقی در عمر مفید باتری ماشین

در محاسبه طول عمر مفید باتری ماشین باید نقش لوازم برقی را نیز در نظر بگیرید. این لوازم نیاز به دریافت انرژی و برق داشته و به سراغ باتری می‌روند. اگر هر کدام از لوازم برقی خودرو دچار مشکل فنی شوند و قادر نباشند وظیفه‌ای که بر عهده دارند را به‌خوبی انجام دهند، عملکرد کلی اتومبیل با اختلال مواجه می‌شود. طبیعتاً این مشکلات فنی می‌تواند بر روی عمر مفید باتری ماشین تأثیر منفی بگذارند.

یک راننده موظف است که دینام باتری را به‌صورت دوره‌ای بررسی کند.

بررسی سیستم روشنایی خودرو، کابل یا انتقال‌دهنده‌های برق باتری و اتصالاتی که در این سیستم وجود دارند نیز بر عهده شما است.

سعی کنید قطعاتی مانند وایر و شمع را به صورت هفتگی یا ماهیانه بررسی کرده تا از کارکرد صحیح آن‌ها اطمینان به دست آورید.

چک‌کردن وضعیت کویل اتومبیل نیز اهمیت زیادی دارد.

عوامل مؤثر بر کاهش عمر مفید باتری ماشین

طول عمر مفید باتری خودرو تحت‌تأثیر عواملی می‌تواند کاهش یابد. همان اندازه که نگهداری درست و سرویس باتری موجب افزایش طول عمر این قطعه می‌شود، گاهی اوقات فاکتورها و عواملی نیز هستند که عمر مفید باتری را کاهش می‌دهند. ما در اینجا به چند عامل مؤثر در کاهش عمر مفید باتری خودرو اشاره می‌کنیم.

  • اشتباهات راننده

یکی از مواردی که در کاهش طول عمر مفید باتری ماشین تأثیر زیادی می‌گذارد، اشتباهات راننده است. به‌احتمال فراوان شما نیز تاکنون هنگامی که موتور اتومبیل خاموش است از سیستم‌های الکتریکی و یا سیستم صوتی خودرو استفاده کرده‌اید. این کار می‌تواند باتری ماشین را تخلیه کرده یا موجب ضعف آن شود.

  • آب‌وهوای بیش از حد سرد یا گرم

یکی دیگر از فاکتورهای مؤثر در کاهش طول عمر باتری ماشین رانندگی در مناطق به‌شدت گرم یا به‌شدت سرد است. هنگامی که مشغول به رانندگی هستید، موتور خودرو گرمای بسیار زیادی را تولید خواهد کرد. رانندگی در مناطق گرمسیر سبب افزایش درجه حرارت شدید خودرو شده و باعث می‌شود که مایعات قرار گرفته شده درون باتری تبخیر شوند. به همین علت ساختار داخلی باتری با آسیب‌های مواجه خواهند شد.

در طرف دیگر رانندگی در هوای به‌شدت سرد نیز سبب کاهش طول عمر باتری ماشین می‌شود. باتوجه‌به اینکه در دماهای صفر درجه سانتیگراد باتری‌های خودرو معمولاً عملکردی تا ۳۵ درصد ضعیف‌تر از حالت طبیعی دارند، رانندگی در این شرایط سبب کاهش طول عمر باتری ماشین می‌شود.

  • بروز ایراد در سیستم شارژ باتری

چنانچه سیستم شارژ باتری اتومبیل دچار ایراد باشد، طول عمر این قطعه را کاهش خواهد داد. هنگام خرابی سیستم شارژ، باتری اتومبیل در مدت‌زمان کوتاهی تخلیه خواهد شد. بخش زیادی از خودروها برای تأمین انرژی مورد نیاز چراغ رادیو و سیستم‌های دیگر اتومبیل به سراغ دینام می‌روند. اگر دینام خودرو دچار مشکل شود ممکن است تخلیه باتری با سرعت بالاتری انجام گیرد.

  • برق‌دزدی ماشین

بروز ایراد در سیستم الکتریکی خودرو ممکن است سبب برق دزدی شود. اگر احساس می‌کنید که سیستم‌های الکترونیکی اتومبیل شما دچار برق‌ دزدی هستند، در سریع‌ترین زمان برای رفع مشکل اقدام نمایید.

  • خرابی دینام

دینام وظیفه شارژ کردن باتری خودرو را بر عهده دارد. اگر این قطعه دچار ایراد شود، باتری را ضعیف خواهد کرد. به‌عنوان‌مثال خرابی دیود دینام هنگامی که حتی موتور اتومبیل خاموش است نیز سبب تخلیه کامل شارژ باتری می‌شود.

  • توقف پشت‌سرهم

اگر در فواصل کوتاه اتومبیل خود را پشت‌سرهم خاموش کنید، طول عمر باتری کاهش می‌یابد. بارها مشاهده شده است که راننده برای انجام کارهای کوتاه به صورت مداوم اتومبیل خود را خاموش می‌کند. این عمل می‌تواند سبب کاهش طول عمر باتری ماشین شود. باتوجه‌به اینکه برای روشن کردن اتومبیل نیاز است که انرژی زیادی توسط باتری تأمین شود، هنگام خاموش کردن خودرو به‌صورت مکرر توان زیادی از باتری گرفته خواهد شد. در این شرایط دینام برای شارژ مجدد باتری فرصت کافی نخواهد داشت.

  • وجود کابل‌های پوسیده یا شل شده بر روی باتری

یکی دیگر از عوامل مؤثر بر کاهش طول عمر باتری ماشین، استفاده از اتصالات نامناسب است. چنانچه اتصالات باتری مناسب نباشند، هنگام رانندگی سیستم شارژ قادر نیست باتری را به خوبی شارژ کند. به همین علت همواره توصیه می‌شود که اتصالات باتری را تمیز کرده و بررسی نمایید کابل‌های باتری پوسیده یا شل نباشند. کابل‌های شل شده جریان الکتریکی را نمی‌توانند به خوبی انتقال دهند.

  • خوردگی پایانه‌های باتری

خوردگی و پوسیدگی پایانه‌های باتری را می‌توان یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش طول عمر مفید باتری ماشین نام برد. باتوجه‌به اینکه مایع درون باتری در کانکتورها ممکن است نشتی یابد و امکان اتصال مؤثر بین پایانه‌ها و نقاط مورد نظر را کاهش دهد، این امر در عملکرد صحیح باتری تأثیر منفی می‌گذارد. وجود خوردگی در پایانه‌های باتری موجب می‌شود که دینام نتواند به خوبی باتری را شارژ کند.

نشانه‌های پایان عمر مفید باتری ماشین

  • هنگامی که عمر مفید باتری خودرو روبه‌اتمام باشد، نشانه‌هایی از آن دریافت می‌کنید. به راحتی می‌توان ضعیف شدن باتری را با دریافت این نشانه‌ها تشخیص داد.
  • هنگامی که موتور خودرو با سرعت همیشگی روشن نمی‌شود.
  • روشن شدن مداوم چراغ چک موتور
  • 2 الی ۵ سال از عمر باتری خودرو گذشته است.
  • باتری قادر به روشن کردن موتور اتومبیل نیست.
  • چراغ‌های جلو کم نور شده‌اند.
  • مشکلاتی در بخش‌هایی از خودرو مانند برف‌پاک‌کن، بالابر برقی، سیستم‌های الکترونیکی، چراغ‌ها و سیستم تهویه مشاهده می‌کنید.
  • هنگامی که در اطراف خودروی خود بوی بد می‌شنوید.
  • زمانی که ظاهر باتری خودرو تغییر یافته است.

چند راهکار برای افزایش طول عمر مفید باتری خودرو

  • برای افزایش طول عمر مفید باتری ماشین چند راهکار وجود دارد.
  • در فاصله‌های کوتاه مدت بهتر است از خاموش کردن اتومبیل خودداری کنید.
  • به‌هیچ‌عنوان هنگامی که خودرو خاموش است، از سیستم صوتی چراغ و یا سیستم تهویه استفاده نکنید.
  • اتصالات باتری را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که شل نشده باشند.
  • پایانه‌های باتری را به صورت مرتب و هفتگی تمیز کنید.
  • اگر در حالت درجا خودروی شما مشغول به کار کردن است، وسایل الکترونیکی مانند رادیو و سیستم تهویه را حتی‌الامکان خاموش نمایید.
  • اگر استفاده زیادی از اتومبیل ندارید، توصیه می‌کنیم که در هر هفته یک‌مرتبه خودرو را روشن کرده تا باتری تخلیه نشود.

سخن پایانی

محاسبه عمر مفید باتری ماشین باتوجه‌به چند فاکتور مختلف انجام می‌گیرد. راهکارهایی نیز وجود دارند که می‌توان با استفاده از آن‌ها طول عمر باتری خودرو را افزایش داد. درعین‌حال اشتباهاتی نیز گاهی اوقات از راننده سر زده که طول عمر باتری اتومبیل را کاهش می‌دهند. ما در مجله امداد باتری جوادپور تلاش کرده‌ایم که نکات لازم برای نگهداری از باتری خودرو را به شما بیان کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *