مقالات

آیا باتری من نیاز به شارژ آب دارد؟

برخی از باتری ها نیاز به تعمیر و نگهداری گاه به گاه با پر کردنن آب در باتری دارند تا اطمینان حاصل بشه که محلول الکترولیت به درستی مخلوط شده است. با این حال، همه باتری ها نیاز به تعمیر و نگهذاری ندارند. یاد بگیریم کدام باتری ها نیاز به تعمیر و نگهداری دارند و چگونه می توانید این کار به بهترین نحو انجام بدیم تا بیشترین استفاده را از باتری خود ببریم.


چه نوع باتری هایی نیاز به شارژ آب دارند؟

سال ها پیش، تمام باتری های سرب اسیذی نیاز به نگهداری گاه به گاه درپوش ها و اضافه کردن آب مقطر داشتند.
امروزه باتری هایی که نیاز به تعمیر و نگهداری معمولی دارند با برچسب Non-Maintenance Free (NMF) شناخته می شوند. با پیشرفت فناوری باتری، این باتری ها کمیاب و کمیاب تر میشوند.
در حالی که ممکن است باتری با برچسب ” ( NMF ) ” خریداری کنید، ممکنه باتری همچنان دارای درپوش های قابل جابجایی باشد تا سطح آب رو بررسی کنید، اگرچه اکــثر دارندگان این باتری ها تمام عمر را بدون نیاز به اضافه کردن آب می گذارنند.
باتری هایی که نیاز به شارژ آب دارند در ایران به اسم اسیدی شناخته میشند و باتری های اتمی نیازی به آب ندارند.

جه زمانی باید باتری را آب کنم؟

اینکه هر چند وقت یکبار نیاز به آب دادن به باتری ها دارید تا حد زیادی به میزان استفاده شما از آنها بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر یک ماشین قدیمی دارید که فقط در آخر هفته ها از آن استفاده می کنید، ممکن است بیش از یک بار در ماه به آب نیاز نداشته باشد.
آب کردن باتری کاری بسیار آسان است، بیشتر باتری های اسیدی دارای نشانگر هستند که وقتی سطح آِب خوب و اندازه است رنگ آن سبز است و وقتی که نیاز به پر کردن آن باشد تاریک و تیره است.

چگونه آب باتری ماشین خودمون را پر کنیم؟

به یاد داشته باشین که برای امنیت خودتون هنگام کار با باتری همیشه از دستکش و عینک ایمنی استفاده کینن.

  1. قبل از بررسی سطح آب، اطمینان حاصل کنید که باتری کاملاً شارژ شده است و موتور خاموش و خنک است تا نسوزید.
  2. قاب باتری را با مخلوط جوش شیرین و آب قبل از برداشتین درپوش ها تمیز کنید. این کمک میکنه تا زباله و آشغال ها وارد باتری نشوند.
  3. درپوش های پرکننده را بردارید. اگر به چیزی برای جدا کردن آنها نیاز دارید، حتما از یک ابزار پلاستیکی استفاده کنید. چیزی که اصلا شامل مواد فلزی نباشد.
  4. آب مقطر را با دقت و به آرامی داخل سوراخ پرکننده بریزید. فقط باید از آب مقطر استفاده کنید نه از آب لوله کشی. آب لوله کشی حاوی مواد معدنی است که می تواند به باتری آسیب برساند.
  5. باتری را بیش از حد پر نکنید. سطوح آب باید صفحات سربی را بپوشاند، اما حدود 3 تا 6 سانتی متر از اتاق زیر سوراخ پرکننده باقی بمونه. اضافه کردن بیش از حد آب باعث رقیق شدن محلول الکترولیت میشود که باعث منبسط شدن باتری در هنگام شارژ شدن شود و به باتری آسیب برسد.

  1. درپوش های پرکننده رو با رعایت اصول ایمنی تعویض کنید.

چگونه متوجه می شوید که باتری ماشین شما نیاز به تعویض دارد؟

هنگامی که ممکن است زمان باتری جدید فرا رسیده باشد، اتومبیل شما علائم واضحی را به شما نشان می دهد. به این علائم توجه کنید زیرا ممکن است در صورت مشاهده یک یا چند مورد، نیاز به خرید داشته باشید.
  • موتور ماشین شما بعد از چرخاندن سوییچ مشکلات آن شروع میشود. این ممکنه چیزی به سادگی همین باشه که وقتی سوییچ رو میچرخونید، چند ثانیه بیشتر طول میکشه تا ماشین روشن شود.
  • باتری تمام وسایل الکترونیکی ماشین شما را تغذیه می کند، بنابراین وقتی باتری شروع به خراب شدن می کنه، ممکن است متوجه مواردی مانند کم نور شدن چراغ ها هنگام روشن کردن سیستم صوتی شوید.
  • روشن بودن چراغ چک ماشین: در صورت خراب بودن باتری برخی از افراد چراغ چک موتور را خاموش میکنند، اگه چراغ چک ماشین شما روشن است، آن را به یک مرکز خدمات خودرو ببرید تا کدهای سرویس رو بخواند تا مشخص شود اشکال از کجاست.
  • اگر متوجه تجمع یک ماده خاکستری سفید روی هر قسمت فلزی باتری شدید، مشکله خوردگی دارید. ترمینال های خوردگی می تواند منجر به اتصالات ضعیف شود در نتیجه می تواند باعث مشکلات ولتاژ شود.
  • اگر متوجه شدید که بدنه باتری بدشکل است، ممکن است به دلیل قرار گرفتن در معرض گرما یا سرمای شدید تاب خورده باشد. اگر باتری شما چیزی غیر از مستطیل شکل است، به احتمال زیاد باتری به درستی کار نمی کند.

مقاله ی مرتبط: 20 نکته ی خرابی باتری خودرو

باتری جدید خودتون از باتری جوادپور بخرید

اگه برخی از علائم نشان میدهد که باتری ماشین شما خراب شده است برای ارسال و نصب رایگان باتری با باتری جوادپور تماس بگیرید.
اگه میخواهید در مورد خرید باتری با اندازه مناسب برای ماشین خودتون اطلاعات کاملتری کسب کنید مقاله وبلاگ ما را با عنوان ” نکات خرید باتری خودرو ” را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *