مقالات

بازیافت باتری خودرو چگونه انجام می‌شود؟

شاید اولین سوالی که برای شما با خواندن تیتر این مقاله بوجود آید این باشد که آیا باتری های خودرو اصلا قابل بازیافت هستند یا خیر؟ خب در پاسخ به سوال شما باید گفت بله، باتری‌های ماشین‌ها قابل بازیافت هستند و برخی از تکنیک‌ها اجازه می‌دهند تا 95% مواد خام بازیافت شوند.


جدا از خود بازیافت، باتری‌های خودرو را می‌توان پس از اینکه عمر اولیه طولانی خود را در خودروی شما پشت سر گذاشتند، وارد چرخه استفاده مجدد یا تغییر کاربری کرد.

تحرک الکتریکی بدون شک در حال تبدیل شدن به یک هنجار جدید است و فروش باتری های خودرو هر ساله رکوردها را می‌شکنند. اما خودروها بدون منتقد نیستند – بحث‌های زیادی در مورد اینکه خودرو ها خصوصا خودروهای الکتریکی چقدر پایدار هستند، وجود دارد و اکثر مواقع باتری‌های آنها مقصر اصلی هستند.

همه ما با باتری‌های تلفن‌ها و لپ‌تاپ‌هایمان آشنا هستیم که ظرف چند سال، بیشتر ظرفیت خود را از دست می‌دهند یا حتی بدتر از آن، خرابی زودرس آنها ظاهر می‌شود.

برخلاف باتری‌های دستگاه‌های ما، باطری‌ خودرو ها از ابتدا برای عملکرد بادوام و با شدت بالا طراحی شده‌اند. در نتیجه، آنها معمولاً بسیار بیشتر، از باتری های معمولی دوام می آورند.

اما حتی بادوام ترین باطری نیز در نهایت به پایان عمر مفید خود می‌رسد. بنابراین، با باتری های خودرو مستعمل چه کاری می توان انجام داد؟ ما در ادامه فرایندهای بازیافت را توضیح خواهیم داد.

بیایید بررسی کنیم که بعد از اتمام استفاده از باتری های EV چه اتفاقی می افتد.

عمر باتری خودرو چقدر است؟

قبل از اینکه حتی به بازیافت فکر کنیم، یکی از نگرانی های اصلی مردم در مورد ماشین ها عمر باتری آنها است. تحقیقات ما نشان داد که 30 درصد از رانندگان بالقوه نگران این هستند که باتری خودروی آنها قبل از پایان استفاده از آن از بین برود.

با این حال، این ترس عمدتاً بی دلیل است. در حال حاضر، انتظار می‌رود یک باتری جدید بین 2 تا 3 سال رانندگی دوام بیاورد. اما فراتر از یک انتظار فرضی، باتری های تولید شده چند سال پیش نشان داده‌اند که می‌توانند حتی بیشتر از میانگین طول عمر دوام بیاورد.

البته عمر باتری ها وابسته به نحوه استفاده ما از آنها است. شما می‌توانید در مقاله 8 نکته نگهداری باتری خودرو بیاموزید چگونه از حداکثر عمر باتری استفاده کنید.

پس از پایان عمر

مانند بسیاری از محصولات، باتری خودرو هر چه مدت زمان بیشتری از آن استفاده شود پایدارتر است. در حالی که بازیافت اجازه می دهد تا مواد خام بازیافت شوند، اما هنوز یک فرآیند انرژی بر است و زمانی که باتری دیگر نمی‌تواند به روش دیگری استفاده شود، باید آخرین راه حل باشد.

خوشبختانه، راه‌هایی برای چرخش و استفاده مجدد از باتری‌های قدیمی با پتانسیل بیشتری برای کاربردهای آینده وجود دارد. به عنوان مثال، نیسان دریافته است که باتری‌های الکتریکی قدیمی‌اش حدود 60 تا 70 درصد ظرفیت اولیه خود را پس از اسقاط خودرو حفظ کرده‌اند. در حالی که این ممکن است برای تامین انرژی یک EV کافی نباشد، اما برای بسیاری از مصارف کم انرژی بسیار مناسب است.

یکی از محبوب‌ترین کاربردهای باتری‌های برقی قدیمی، ذخیره‌سازی برق است، چه در سطح شبکه و چه برای خانه‌ها و مشاغل فردی. به عنوان مثال، پروژه ای توسط Eaton، BAM اجرا شد، که در آن از 148 باتری قدیمی نیسان لیف برای ایجاد یک ذخیره سازی باتری 3 مگاواتی استفاده کردند که می توانست اوج تقاضا را در Johan Cruijff ArenA آمستردام را کاهش دهد.

از آنجایی که ذخیره انرژی تجدیدپذیر به یک چالش کلیدی برای شبکه ها در سراسر جهان تبدیل می‌شود، سیستم های ذخیره سازی ساخته شده از باتری های برقی مستعمل می تواند یک برنامه امیدوارکننده باشد که به باتری های قدیمی عمری دوباره می بخشد.

نحوه بازیافت باتری خودرو

در حالی که استفاده مجدد از باتری های قدیمی معمولا بهترین راه حل است، گاهی اوقات باتری ها معیوب هستند یا دیگر به اندازه کافی برای استفاده مجدد کارایی ندارند. در این موارد بازیافت بهترین گزینه است.

بازیافت باتری‌های لیتیوم یونی به طور فزاینده‌ای در حال تبدیل شدن به یک اولویت برای کشورها و شرکت‌هایی است که سعی در کاهش وابستگی خود به استخراج مواد خام دارند.
از آنجایی که بسیاری از مواد موجود در باتری‌های خودرو کمیاب هستند یا به سختی می‌توان آنها را تهیه کرد، بازیافت می‌تواند تضمین کند که این مواد با ارزش در محل‌های دفن زباله از بین نخواهند رفت و در عوض به زنجیره تامین بازگردانده می‌شوند. بیایید جزئیات بیشتری را ببینیم که بازیافت باطری خودرو چگونه کار می کند.

برای جداسازی عناصر مختلفی که باتری خودرو را تشکیل می دهند، ابتدا آن را خرد می‌کنند و مواد حاصل را بر اساس اندازه و ترکیب فیلتر می‌کنند. این امر پلاستیک ها، مواد آهنی (فلزات) و مواد غیر آهنی را از هم جدا می‌کند.

مرحله بعدی استخراج مواد با ارزش مانند لیتیوم، کبالت، نیکل و منگنز است. این کار را می‌توان با اعمال حرارت بالا به مواد در فرآیندی به نام پیرومتالورژی انجام داد که بخش‌های غیرفلزی را می‌سوزاند، یا با قرار دادن مخلوط در معرض محلول‌های شیمیایی که مواد مناسب را بازیابی می‌کنند، با استفاده از تکنیکی به نام هیدرومتالورژی.

در حالی که تکنیک‌های بازیافت متفاوت است، این فرآیند می‌تواند تا 95% از مواد خام کلیدی را از باتری بازیابی کند و آنها را به زنجیره تامین تولید باتری بازگرداند.

آیا بازیافت باطری خودرو ایمن است؟

خوشبختانه، مقررات سختگیرانه فزاینده ای در مورد بازیافت باتری در سراسر جهان وجود دارد. تا این کار به صورت ایمن انجام شود.

مزایای بازیافت باتری ماشین چیست؟

همانطور که دیده‌ایم، باتری‌های خودرو ها از مواد کمیاب و سخت‌منبع ساخته شده‌اند که اغلب در مناطقی با سوابق ضعیف حقوق بشر و محیط‌زیست متمرکز شده‌اند. بازیافت می‌تواند به کاهش نیاز به مواد خام جدید کمک کند و از زنجیره های تامین غیراخلاقی و مشکل ساز دور شود.
بازیافت به حفظ محیط زیست نیز کمک می‌کند. به عنوان مثال، بازیافت یک باتری، در حالی که هنوز انرژی بر است، انرژی بسیار کمتری نسبت به ایجاد باتری از ابتدا مصرف می‌کند. دوم، بازیافت باتری از پایان دادن به آن در محل دفن زباله جلوگیری می‌کند، جایی که اجزای آن می‌توانند به آب های زیرزمینی نفوذ کنند و منبع آب آشامیدنی را آلوده کنند.

بازیافت باطری خودرو می تواند به بازیابی بخش قابل توجهی از مواد استفاده شده کمک کند و آنها را دوباره در زنجیره تامین باتری قرار دهد تا یک اقتصاد واقعاً دایره ای ایجاد کند. فراتر از بازیافت، راه‌های مختلفی برای استفاده مجدد و چرخش مجدد باتری‌های قدیمی وجود دارد که عمر مفید آنها را افزایش می‌دهد.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *