مقالات

بررسی سالم بودن سیستم شارژ

هر بار که سوار وسیله نقلیه خود می‌شوید و کلید را می‌چرخانید، در واقع روی سیستم شارژ خود حساب باز می‌کنید تا ماشین شما را روشن نگه دارد. اگر سیستم شارژ شما با مشکل مواجه شود احتمالاً چراغ باتری هم روشن شود، چراغی که ترجیح می‌دهید هیچوقت نبینید، به خصوص وقتی که دیرتان هم شده است.


سیستم شارژ چیست؟

سیستم شارژ خودروی شما از دینام، باتری، سیم کشی و واحد کنترل الکترونیکی (ECU) تشکیل شده، که کار آن شارژ نگه داشتن باتری شماست. همچنین این سیستم انرژی لازم برای روشن کردن چراغ ها، رادیو و سایر اجزای الکتریکی را در حین کارکرد موتور ارائه می کند.

چه چیزی می تواند باعث اختلال در سیستم شارژ شود؟

خب خرابی سیستم شارژ دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

  • مشکلات دینام

بسیاری از اوقات در خرابی سیستم شارژ دینام ریشه مشکل است. ولتاژی که از دینام شما می آید را آزمایش کنید. اگر ولتاژ پایین باشد، احتمالا دینام شما باید تعویض شود.

  • خرابی باتری:

اگر باتری شما کم شارژ باشد یا نیاز به تعویض داشته باشد نه تنها باعث اختلال در سیستم شارژ بلکه خرابی دینام می‌شود. علت این را هم میتوانید در مقاله رابطه باتری و دینام چیست وظیفه آنها در خودرو بخوانید.

  • مشکلات تسمه محرک:

خرابی تسمه محرک، دینام را از انجام کار خود منع می‌کند و می‌تواند باعث روشن شدن چراغ هشدار شود. وضعیت تسمه محرک خودرو خود را بررسی کنید. ممکن است ایراد داشته باشد و نیاز به تعویض داشته باشد.

  • سیم ها و اتصالات خورده شده:

همه اتصالات را تمیز کند و مطمئن شوید که گیره های باتری تمیز و محکم هستند. علاوه بر این، تمام سیم‌کشی‌ها و اتصالات دینام داخلی و همچنین همه پیوندهای همجوشی را بررسی کنید و به دنبال پیوندهای که خوردگی دارند بگردید. اگر خوردگی داشتند آنها را تعمیر کنید.

  • ECU معیوب: 

اگر وسیله نقلیه شما مشکل دینام یا باطری ندارد، ممکن است مشکل سیستم کامپیوتری باشد. از یک مکانیک بخواهید سیستم کامپیوتری خودروی شما را آزمایش کند مشکلات آن را رفع کند.

چگونه سالم بودن سیستم شارژ را بررسی کنیم؟

سیستم شارژ اتومبیل شامل یک دینام (ژنراتور) DC، یک رگولاتور ولتاژ (آفتامات)، باتری و لامپ هشدار یا آمپر دینام میباشد. زمانی که موتور در حال حرکت است، هدف تمامی آنها مهیا کردن توان برای بار الکتریکی اتومبیل (برای مثال جرقه زنی، روشنایی، لوازم الکتریکی و شارژ باتری اتومبیل و … ) است.

زمانی که سیستم شارژ از کار می افتد، معمولاً یک لامپ هشدار روشن خواهد شد و یا آمپر دینام وضعیت خوب (good) را نمایش نمی دهد.

رایج ترین عوامل خوب کار نکردن سیستم شارژ، لق شدن، فرسوده شدن یا پاره شدن تسمه دینام است. بنابراین ابتدا باید تسمه دینام را چک کرد.

اگر تسمه دینام سالم بود با استفاده از یک باتری سالم دور موتور را برای مدت دو دقیقه به 2000RPM  یا بیشتر (با در نظر گرفتن دمای محیط و بار) برسانید. ولتاژ باتری باید بین 13 تا 15 ولت افزایش یابد.

در اکثر خودروها در یک روز گرم مقدار ولتاژ بین 14 تا 14.5 ولت اندازه گیری می‌شود. اغلب رگولاتورهای ولتاژ یا آفتامات ها، جبران کننده دما (temperature compensated) برای شارژ درست باتری تحت شرایط مختلف محیطی قرار داده شده است.

هنگامی که دمای محیط کاهش می‌یابد، ولتاژ شارژ جهت غلبه بر مقاومت بالای باتری افزایش می‌یابد. بالعکس، وقتی که دمای محیط افزایش می یابد، ولتاژ شارژ کاهش می‌یابد. سایر مواردی که بر ولتاژ شارژ اثر دارند عبارتند از شرایط باتری، وضعیت شارژ، بار الکتریکی، سطح و خلوص الکترولیت.

اگر ولتاژ بین دو قطب کمتر از 13 ولت و تست باتری بعد از شارژ مجدد خوب باشد یا اگر هنوز شارژ نگه داشتن آن با مشکل مواجه است ولتاژ و جریان خروجی سیستم شارژ و بار پارازیتیک اتومبیل با قطع بودن کلید (key off) را تست می‌شود. یک دینام با تسمه شل یا دیود خراب جریان خروجی دینام را کاهش می‌دهد.

اگر ولتاژ خروجی بیش از 1/15 ولت در دمای محیطی بالاتر از دمای انجماد است، سطح الکترولیت باتری پایین است یا بوی تخم مرغ فاسد شده در اطراف باتری به مشام می‌رسد، بنابراین احتمالاً باتری دچار شارژ بیش از حد (over charge) شده است و سیستم شارژ باید تست شود.

شما برای تست باتری و دینام خود میتوانید به فروشگاه امداد باتری جوادپور در نبش امام رضا 68 یا با تماس با 38381000 اقدام کنید.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *