مقالات

نحوه تعویض کابل باتری خودرو در 3 مرحله

اگر به تازگی متوجه شدید ماشینتان گاهی خوب استارت نمیخورد و پس از مدتی این مشکل رفع می‌شود، احتمالا با تعویض کابل باتری خودرو، مشکل شما برطرف شود. حتی اگر باتری ماشین کاملا سالم باشد ممکن است کابل ها آسیب ببینند. در این مقاله به طور کامل توضیح داده شده که چگونه می‌توانید تعویض کابل باتری خودرو را خودتان در منزل انجام بدهید.

کار کابل های باتری چیست؟

این کابل ها جریان الکتریکی را از باتری ماشین به استارت و سپس به سیستم الکتریکی خودرو منتقل می‌کند. این به خودرو شما اجازه می‌دهد تا دستگاه های الکتریکی مثل رادیو با خاموش شدن ماشین روشن بماند و همچنین انرژی مورد نیاز برای چرخاندن موتور ماشین شما را نیز فراهم می‌کند.

اگر کابل باتری خودرو شما آسیب دیده باشد، جریان عبوری به استارت کاهش پیدا می‌کند یا به طور کامل هیچ جریان برقی عبور نمی‌کند، که این باعث روشن نشدن خودرو شما می‌شود. تعویض کابل های باتری اولین قدم ارزان برای عیب یابی مشکل برق ماشین شما است.

طول عمر این کابل ها چقدر است؟

کابل های باتری که روی خودروی شما قرار دارند به طور مکرر استفاده می شوند معمولاً بین 80000 تا 160000 کیلومتر دوام می آورد. با توجه به این میزان به راحتی آسیب نمیبینند اما به طور کلی، زمانی که آسیب دیده باشد، قابل تعمیر نخواهد بود و باید به فکر تعویض کابل باتری خودرو باشید.

پس از چه مدتی تعویض کابل باتری خودرو باید انجام شود؟

شما نیازی به تعویض کابل باتری خودرو به صورت مکرر ندارید مگر اینکه نشانه هایی از خوردگی مشاهده کنید. اگر چراغ باتری روشن شده و ایراد دیگری در باتری خود پیدا نکردید، تعویض کابل های باتری می‌تواند ایده خوبی باشد.

رفتن به مکانیک به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید مشکل در باتری ماشین وجود دارد یا خیر اگر مشکل از کابل های باتری بود، بدون نیاز به مکانیک به راحتی می‌توانید تعویض کابل باتری خودرو را خودتان به تنهایی انجام دهید.

چگونه بفهمیم نیاز به تعویض کابل باتری خودرو داریم؟

بریدگی یا ترک در عایق، از نشانه‌های فرسودگی سیم است و ممکن است سیم زیر آن در معرض دید قرار گیرد. همچنین باقیمانده‌های قهوه ای یا سیاه روی کابل، نشانه سوختگی عایق است.

نحوه تعویض کابل باتری خودرو

مرحله اول: محل کابل ها را پیدا کنید.

قبل از هرکاری ابتدا از دستکش و عینک مخصوص استفاده کنید.

اگر باتری‌ها به صورت نادرست وصل شده باشند ممکن است باعث پارگی کابل ها بشود و منجر به ورود مخلوط آب و اسید باتری به داخل چشم‌های شما شود. باتری‌های خودرو حاوی مخلوطی از اسید سولفوریک و آب هستند که اگر وارد چشم‌های شما شود، می‌تواند آسیب جدی به همراه داشته باشد. مطمئن شوید ماشین خاموش است.

مهم است که قبل از شروع فرآیند تعویض کابل باتری، مطمئن شوید که ماشین در حالت پارک و خاموش است. شما با سیستم الکتریکی خودرو کار خواهید کرد. بنابراین روشن رها کردن آن می‌تواند احتمال شوک الکتریکی را افزایش دهد و به خودرو آسیب برساند.

کلیدها را از ماشین خارج کنید تا مطمئن شوید در حالی که زیر کاپوت کار می‌کنید هیچ کس نمی‌تواند تصادفاً آن را روشن کند. باتری را پیدا کنید. 

پس از اینکه مطمئن شدید تمام موارد ایمنی را رعایت کرده اید باید دنبال باتری خودرو خود بگردید. خودروسازان مختلف، به دلایلی باتری ها را در مکان های مختلفی قرار می‌دهند.

بیشتر باتری‌های خودرو را می‌توان در نزدیک جلو یا دماغه ماشین در سمت چپ یا راست پیدا کرد. باتری ها یک جعبه بزرگ و معمولا سیاه با دو پایانه فلزی در بالای آن هستند که به هر پایه کابل هایی متصل شده است.

برخی از خودروسازان برای بهبود توزیع وزن یا صرفه جویی در فضا، باتری را در صندوق عقب قرار می‌دهند. پس اگر نمی‌توانید باتری را زیر کاپوت ماشین پیدا کنید، ممکن است در صندوق عقب باشد. ترمینال مثبت و منفی را مشخص کنید.

هنگامی که باتری را پیدا کردید، باید پایانه های مثبت و منفی را مشخص کنید. کابل‌های باتری خودرو معمولاً مطابق با کاربردشان رنگی هستند: کابل‌های قرمز مثبت و کابل‌های مشکی منفی هستند.

اگر هیچ رنگ قابل تشخیصی قابل مشاهده نیست، می‌توانید به راحتی با دنبال کردن آنها از باتری تا انتهای دیگر، تعیین کنید که کابل منفی کدام است. کابل های منفی مستقیماً به بدنه ماشین یا بلوک موتور پیچ می‌شوند، کابل های مثبت نیز به استارت متصل می‌شوند.

مرحله دوم: کابل باتری قدیمی را خارج کنید.

جعبه ها یا نواری را که انتهای کابل را می پوشاند را جدا کنید.

اغلب سیم‌های دیگری را می‌بینید که با استفاده از نوار الکتریکی به کابل باتری متصل شده‌اند (به ویژه در سمت مثبت).

اگر انتهای کابل در یک جعبه پلاستیکی قرار دارد که مثبت یا منفی بودن آن را نشان می دهد، می توانید با فشار دادن دو گیره در دو طرف آن، جعبه را باز کنید. هنگام تلاش برای دسترسی به پیچ و مهره مراقب باشید که هیچ سیمی را قطع نکنید. کابل منفی را جدا کنید.

کابل منفی باید اولین کابلی باشد که قطع می کنید. هنگامی که این کابل را جدا کردید، خودرو دیگر مدار الکتریکی کاملی نخواهد داشت. شما باید پیچی را که کابل را در جای خود نگه می‌دارد باز کنید، اما نیازی به جدا کردن آن ندارید.

اگر پیچ بسته شده یا نمی‌چرخد، مقداری WD-40 را روی آن اسپری کنید. این ماده مقداری از زنگ زدگی و اکسید شدن را از بین می‌برد و به پیچ اجازه می‌دهد آزادانه تر بچرخد. اجازه ندهید کابل منفی به هیچ وجه با ترمینال مثبت تماس پیدا کند. کابل مثبت را جدا کنید.

جدا کردن کابل مثبت ممکن است کمی دشوارتر باشد. هنگامی که کابل مثبت از باتری جدا شود، باتری به طور کامل قطع می شود و ممکن است خارج شود. انتهای کابل را کنار بگذارید تا نتواند به جای خود بازگردد و با هر یک از پایانه های باتری تماس پیدا نکند. باتری را خارج کنید. برخی از خودروها هنگام تعویض کابل باتری نیازی به برداشتن باتری ندارند، اما حتی اگر لازم نباشد، ممکن است این روند را آسان تر کند.

شما می‌توانید به طور کامل نحوه ایمن انجام اینکار را در مقاله نحوه ایمن جدا کردن باتری بخوانید. کابل منفی و سپس مثبت را بردارید.

با دنبال کردن کابل منفی از انتهایی که اکنون شل شده است، به سمت جایی که به بلوک موتور یا بدنه ماشین پیچ شده است، شروع کنید. به نحوه مسیریابی آن توجه داشته باشید تا بتوانید همان مسیر را با کابل جدید دنبال کنید.

مهم است که نحوه عبور کابل ها از داخل محفظه موتور را به خاطر بسپارید تا مطمئن شوید هنگام تعویض آنها با هیچ قطعه متحرکی تداخل پیدا نمی کنند. در حین انجام این کار مطمئن شوید که ماشین داغ نباشد در غیر این صورت ممکن است خود را بسوزانید. کابل های جدید را با کابل های قدیمی مقایسه کنید.

آن ها را با کابل های تعویض خود مقایسه کنید تا مطمئن شوید که جایگزین ها صحیح هستند. دقت کنید که طول آن ها کافی باشد. اگر کابل ها مناسب نیستند، در صورت لزوم با استفاده از ابزارهای برش آن ها را اصلاح کنید.

مرحله سوم: کابل های جدید را جایگزین کنید.

کابل های جدید را برای نصب آماده کنید.

اگر در انتهای کابل قدیمی جعبه های محافظ پلاستیکی وجود داشت، آن ها را از جدا کرده و روی کابل های جدید قرار دهید. همچنین باید مطمئن شوید که قبل از نصب هیچ رنگ یا کثیفی روی انتهای کابل های جدید وجود نداشته باشد. کابل مثبت را به استارت وصل کنید.

اگر پیچ زنگ زده است، ممکن است بخواهید از یک برس سیمی فولادی برای پاک کردن زنگ از پیچ و اطمینان از اتصال مناسب استفاده کنید. اگر بیش از حد زنگ زده باشد، ممکن است لازم باشد آن را تعویض کنید.

اطمینان حاصل کنید که پیچ خوب و محکم است تا نتواند در حین حرکت ماشین شل شود. کابل مثبت جدید را به همان روش قبلی از داخل محفظه موتور عبور دهید. کابل منفی را به بدنه یا بلوک وصل کنید.

سوراخی را که کابل منفی قدیمی به آن وصل شده است پیدا کنید و از همان پیچ برای اتصال کابل جدید استفاده کنید. یک بار دیگر، اطمینان حاصل کنید که پیچ در شرایط مناسبی قرار دارد تا کابل را در جای خود نگه دارد و اجازه دهد برق از کابل عبور کند.

از چراغ قوه استفاده کنید تا مطمئن شوید هیچ یک از کابل ها با تسمه تماس ندارند. تسمه ها با سرعت بالایی در زیر محفظه موتور می چرخند و می توانند به کابل های باتری آسیب برسانند. باتری را دوباره در ماشین قرار دهید.

با قرار گرفتن هر دو کابل جدید، زمان آن رسیده است که باتری را دوباره داخل ماشین قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که هنگام بازگرداندن کابل های جدید با ترمینال های باتری تماس نگیرید، زیرا ممکن است باعث شوک شود. براکتی که باتری را نگه می دارد در جای خود ببندید تا باتری محکم شود. کابل های مثبت و منفی را متصل کنید.

ابتدا کابل مثبت و سپس کابل منفی را وصل کنید، به یاد داشته باشید که اتصال کابل منفی باتری مدار خودرو را کامل می کند و برق را به وسیله نقلیه باز می گرداند.

قبل از تکمیل این مرحله مطمئن شوید که همه اتصالات دیگر محکم هستند. هنگام لمس کابل منفی به ترمینال مراقب باشید و ممکن است جرقه ایجاد کند. مطمئن شوید که کابل محکم وصل شده است. اگر در حین رانندگی تکان ها شل شوند، ماشین خاموش می شود و در آخر ماشین را روشن کنید.

با استارت زدن مطمئن شوید تعویض کابل باتری خودرو را به درستی انجام داده‌اید. اگر خودرو روشن نشد، ممکن است یکی از کابل ها به درستی بسته نشده باشد و برق به استارت نمی رسد، محل اتصال کابل‌ها در هر دو طرف را دوباره بررسی کنید.

اگر کابل ها به درستی نصب شده‌اند اما خودرو استارت نمی‌خورد، باتری را دوباره خارج کرده و به فروشگاه لوازم خودروی محلی خود ببرید. آنها می‌توانند باتری را تست و شارژ کنند تا مطمئن شوند هنوز سالم است.

اگر کابل ها شل بودند، آنها را سفت کنید و دوباره امتحان کنید. اگر ماشین خوب استارت بزند، همه چیز تمام است و شما بدون کمک یک مکانیک موفق به تعویض کابل خودرو شدید همچنین باید در نظر داشته باشید که ممکن است تعویض کابل باتری خودرو تنها راه حل شما نباشد، مشکلات دیگری نیز در باتری خودرو وجود داشته باشد.

برای فهمیدن اینکه باتری شما درست کار می‌کند یا خیر می‌توانید از مقاله «عمر مفید باتری ماشین چند سال است؟ فهمیدن وقت تعویض آن » استفاده کنید.

مهم این است که بفهمید چه چیزی منجر به این نوع مشکل می‌شود و هنگامی که آن را به درستی مدیریت کنید، هیچ چیز مانع شما نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *