مقالات

علت ترکیدن باتری ماشین چیست؟

شاید برای شما سوال باشد آیا واقعا امکان انفجار و ترکیدن باتری وجود دارد یا این فقط یک شایعه است؟! متاسفانه باید گفت ترکیدن باتری خودرو یک شایعه نیست، چرا که باتری‌های اسید سرب خودرو در شرایط خاصی می‌توانند منفجر شوند.


عامل ترکیدن باتری خودرو چیست؟

قبل از اینکه وحشت کنید، باید این را در نظر بگیرید که یک باتری به خودی خود هرگز بدون دلیل منفجر نمی شود: قبل از وقوع انفجار باید یک سری رویدادها اتفاق بیفتد. دانستن نحوه عملکرد باتری خودرو اولین قدم برای درک دلیل این امر است.

ساختار اصلی اکثر باتری‌های اصلی خودرو از اوایل قرن بیستم تغییر چندانی نکرده است. اساساً یک سری صفحات سربی که در اسید سولفوریک غوطه ور هستند و بار الکتریکی تولید می کنند. واکنش شیمیایی بین صفحات و اسید به باتری اجازه می دهد تا جریان الکتریکی را شارژ، ذخیره و آزاد کند

برای آشنایی بهتر با باتری و عملکرد آن مقاله آناتومی و اجزای باتری خودرو به همراه تاریخچه آن بخوانید.

یکی از محصولات جانبی این واکنش شیمیایی، گاز هیدروژن است که در حین شارژ شدن (چه توسط شارژر باتری یا دینام) از جعبه باتری خارج شده و به سرعت در جو پخش می‌شود. اما اگر جعبه باتری به طور نامناسب تهویه یا محصور شده باشد احتمال انفجار باتری افزایش پیدا می‌کند.

دلایل ترکیدن باطری خودرو

  • اتصال کوتاه

یکی از مهم ترین دلایل ترکیدن باتری ماشین، به وجود آمدن اتصال کوتاه در دو سر قطبین باتری می باشد.

یک اتصال کوتاه ممکن است منجر به افزایش سرعت تخلیه انرژی و بار شود، که باتری را خیلی سریع گرم می‌کند و به طور بالقوه می‌تواند باعث ذوب فیزیکی آن شود. این امر سبب تولید گرمای کافی برای مشتعل کردن گاز هیدروژن در داخل یا نزدیک باتری می‌شود.

ایجاد اتصال کوتاه در دو سر قطب‌های باتری توسط استارت سیستم، اکثرا به دلیل معیوب و یا کثیف بودن کلکتور سیم پیچ آن است که این امر با سرویس نمودن استارت و تمیز کردن زغال های ما بین کلکتورها قابل حل میباشد.

البته برخی از تعمیرکاران نیز جهت تست قدرت باتری این کار را انجام می دهند که کار کاملا غلط و فوق العاده خطرناک است. برای تست باتری ایمن باید از دستگاه مخصوص استفاده شود.

شما برای تست باتری می‌توانید به امداد باطری جوادپور مراجعه کنید.

  • شارژ بیش از حد مجاز

دلیل دیگری که می تواند منجر به انفجار باتری شود، شارژ بیش از حد مجاز آن توسط شارژر یا دینام است. این امر باعث جوش آمدن اسید و تصاعد بخار اسید از آن خواهد شد که این بخار قابل انفجار بوده و تجمع آن در باتری این امر را تشدید میکند.

لذا سطح ولتاژ شارژ نگهداری باطری که پیوسته روی آن قرار دارد حائز اهمیت است. لازم بذکر است کلیه شارژرها مجهز به سیستمی برای تنظیم سطح ولتاژ و همچنین محدود نمودن جریان شارژ باتری با توجه به مشخصات باتری دارند.

  • مسدود شدن دریچه ها باتری

کلیه باتری های اسیدی، برای ایجاد شرایط ایمن دریچه هایی برای خروج بخارات اسید دارند که اگر بنا به هر دلیلی، که قبلاً به آنها اشاره شد، بخار اسید از آن متصاعد شود. از طریق روزنه های تعبیه شده خارج گردد و از تجمع بخار در داخل باتری جلوگیری گردد.

در صورتی که این دریچه ها بنا به هر دلیلی مسدود شوند، بخار اسید در داخل باتری جمع شده و شرایط را برای انفجار باتری مهیا خواهد کرد. در هنگام نصب باتری به این نکته توجه کنید و بست های باتری‌ را طوری ببندید که این دریچه ها مسدود نشوند.

  • عدم رعایت اصول سرویس و نگهداری باطری ماشین

سرویس و نگهداری باتری و سیستم شارژ آن با توجه به مواردی که در قبل به آن اشاره شد بایستی در دوره های زمانی مناسب به دقت انجام پذیرد. بخصوص باتری های غیر سیلد که نیاز دارند سطح آب آنها کنترل شود.

  • عدم کیفیت و مرغوبیت باتری های تولید شده

همیشه یکی از موارد حائز اهمیت، مرغوبیت کالاست که بایستی در هنگام خرید باتری ماشین مورد توجه قرار دهید. البته مرغوبیت بیشتر، هزینه بیشتر را در بر خواهد داشت که چون باتری یکی از اصلی ترین جزء های خودروست این هزینه به صرفه خواهد بود.

به طور کلی این را در نظر داشته باشید که باتری های سیلد و MF  اکثرا منفجر نمی‌شوند زیرا اسید مایعی وجود ندارد و ترکیب شیمیایی باتری با نوع سرب اسید متفاوت است. که این به این معنیست که هیچ گاز هیدروژنی تولید نمی شود، بنابراین هیچ خطری برای جرقه زدن  یا احتراق ماده ای وجود ندارد.

چگونه از ترکیدن باتری خودرو جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از هر گونه حادثه احتمالی ما تعمیر و نگهداری منظم باتری را به شما توصیه می کنیم. اینها شامل کارهایی مثل: بررسی سطح آب باتری در صورت داشتن باتری سرب اسیدی و اطمینان از اینکه سیستم شارژ شما به درستی کار می کند می‌باشد.

برای تشخیص اینکه آیا باتری شما MF ( بدون نیاز به نگهداری) هست یا نه به مقاله آیا باتری من نیاز به شارژ آب دارد؟ مراجعه کنید.

بعلاوه بهترین کار این است که باتری خود را در فاصله زمانی معمولی 2 تا 3 سال تعویض کنید تا از هر گونه آسیب احتمالی که می‌تواند به خودرو شما وارد کند جلوگیری شود.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *