مقالات

نحوه تعویض باتری ups در 6 مرحله ساده

ما اغلب برای تعویض باتری ups با یک تکنسین کامپیوتر تماس می گیریم در صورتی که خودمان می توانیم با پیروی از دستورالعمل های گام به گام و با کمی دقت آن را انجام دهیم. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا نحوه تعویض باتری یو پی اس را در 7 مرحله ساده و در کمتر از 20 دقیقه بیاموزید.


باتری UPS چیست؟

چه در حال برق رسانی به تجهیزات پزشکی حیاتی یا یک سری از دوربین های مداربسته باشید، یک سیستم باتری UPS می تواند از شما در برابر از بین رفتن پوشش در صورت قطع برق محافظت کند.
UPS مخفف عبارت Uninterruptible Power Supply (منبع تغذیه اضطراری) است، قطعه‌ای که فوراً به قطع برق پاسخ می‌دهد، اما مانند یک باتری پشتیبان نیست. درک تفاوت های بین این دو سیستم به شما کمک می کند تا انتخاب های مناسبی برای نیازهای برق خود داشته باشید.
برای درک این تفاوت مقاله تفاوت باتری ups و معمولی چیست؟ را بخوانید.

باتری UPS برای انجام چه کاری طراحی شده است؟

سیستم باتری یو پی اس برای پر کردن شکاف بین منبع تغذیه اصلی و برق پشتیبان شما است. مشکل این است که حتی با وجود یک باتری پشتیبان یا ژنراتور قوی، ممکن است چندین دقیقه طول بکشد تا سیستم شما به از دست رفتن منبع برق اصلی شما پاسخ دهد و شروع به استفاده از منبع جایگزین شما کند.
در بیمارستان‌ها، بانک‌ها و سایر مکان هایی که برق برای آنها عملکردی حیاتی دارد، این چند دقیقه ارزشمند می‌تواند موضوع مرگ و زندگی باشد. یو پی اس برای حل این مشکل طراحی شده است که به صورت فوری به قطع شدن منبع اصلی عکس العمل نشان می دهد، قدرت زیادی به سیستم می دهد و سپس به محض راه اندازی، همه چیز را به سیستم پشتیبان شما تحویل می دهد.

باتری یو پی اس چه کاری انجام نمی دهد؟

مهم ترین چیزی که باید درک کنید این است که یک سیستم UPS به خودی خود یک نسخه پشتیبان طراحی شده نیست. باتری متصل به سیستم یو پی اس شما قادر به تحمل بار ثابت برای بیش از چند دقیقه نخواهد بود. بنابراین، بسیار مهم است که شما یک سیستم پشتیبان در مقیاس کامل آماده داشته باشید تا در اسرع وقت آن را تحویل بگیرید.

سایر عملکردهای سیستم یو پی اس

در حالی که عملکرد اصلی باتری UPS این است که شکاف بین قطع برق و برق پشتیبان را بپوشاند، همچنین می‌تواند سیستم شما را در شرایط عادی قابل اعتمادتر کند، به این دلیل که UPS نسبت به نوسانات منبع تغذیه ورودی فوق العاده حساس است تا در صورت قطع برق بلافاصله پاسخ دهد.
در نتیجه، اگر در منطقه ای با منابع تغذیه ناپایدار زندگی می‌کنید، مانند یک دفتر صحرایی یا بیمارستان روستایی، یو پی اس ممکن است برای حفظ سطح برق در هنگام افت های آشفته و جهش ها از منبع برق اصلی شما مناسب باشد.
در این مورد، یو پی اس در واقع هرگز مسئولیت را به سیستم پشتیبان شما واگذار نمی کند، اما نقش مهمی را با ارائه انرژی کوتاه مدت برای پر کردن شکاف ها قبل از بازگشت همه چیز به حالت عادی ایفا می کند. این زمانی امکان پذیر است که دستگاه یو پی اس بین منبع تغذیه اصلی شما نصب شده باشد و تجهیزات در حال محافظت باشد، به طوری که در صورت قطع برق اولین نقطه مرجع خواهد بود.
این تنظیمات همچنین به سیستم یو پی اس اجازه می دهد تا به طور مداوم باتری خود را در چرخه های کوچک در حین کار شارژ کند.

چه زمانی زمان مناسب برای تعویض باتری ups است؟

در شرایط عادی، زمانی که منبع تغذیه قطع می‌شود، باتری یو پی اس، شروع به تامین انرژی می‌شود و  تجهیزات برای مدتی کار می‌کنند. اگر وقتی برق اصلی قطع شد تجهیزات شما خاموش شد، به این معنی است که باتری شما تمام شده است و زمان تعویض باتری یو پی اس شما فرا رسیده است.
عمر معمولی یک باتری ups بسته به برند و جنس، حدود 1 تا 2 سال است. پس از آن هر چه سریعتر به تعویض باتری ups اقدام کنید بهتر است.

مراحل تعویض باتری یو پی اس

مرحله 1: پیچ ها را از پشت باز کنید.

مرحله 2: پس از باز کردن درب، نمای داخلی را مشاهده خواهید کرد.

مرحله 3: متوجه خواهید شد که باتری توسط یک گیره در موقعیت خود ثابت شده است، بنابراین با برداشتن پیچ های دو طرف این گیره را باز کنید.

مرحله 4: کابل های قرمز و مشکی را از روی انگشتان خود باز کنید، همانطور که در زیر نشان داده شده است:

مرحله 5: باتری را خارج کنید.

مرحله 6: باتری جدید را در محفظه قرار دهید، کابل‌های مشکی و قرمز را به پایانه‌های باتری وصل کنید و گیره نگهدارنده باتری را دوباره نصب کنید.

مرحله آخر: درپوش را ببندید و پیچ های باز شده در مرحله 1 را مجددا نصب کنید.

خب حالا شما با قطعات داخلی یو پی اس و نحوه عملکرد آن آشنا هستید و نحوه تعویض باتری ups را یاد گرفته اید. با این رعایت این گام ها مشکل عدم پشتیبان گیری باتری از UPS نیز حل خواهد شد. در موارد نادری که مشکل پشتیبان گیری با تعویض باتری حل نمی شود، باید مدار شارژ را در کارت الکترونیک دریافت کنید تا توسط مرکز خدمات مجاز بررسی شود.

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *