مقالات

8 علت خالی شدن باتری خودرو + راه‌حل

باتری ضعیف ماشین می‌تواند واقعا یک دردسر بزرگ باشه. در جاده یا خیابون ماندن نه تنها اتفاق خوشایندی نیست، بلکه اگر در یک آب و هوای بد اتفاق بیافتد می‌تواند منجر به خطرات جدی بشود. خوشبختانه، با کمی اطلاعات درست ‌می‌توانید از مرگ و خالی شدن باتری‌ جلوگیری کنید.

در این مقاله 8 مورد از رایج ترین دلایل خالی شدن باتری و روش‌هایی برای جلوگیری از خالی شدن باتری را نوشتیم.

عوامل خالی شدن باتری خودرو چه چیزهایی هستند؟

1. خاموش نکردن چراغ‌های جلو ماشین

اگر باتری ماشین شما مدام در حال خالی شدن است، اولین چیزی که باید بررسی کنید چراغ‌های ماشین‌تون هستند. بسیاری از ماشین‌هایی که جدیدا تولید می‌شوند دارای قابلیتی هستند که بعد از خاموش کردن خودرو به صورت خودکار خاموش میشوند.

اما اگر خودروی شما این ویژگی را ندارد، ممکن است چراغ‌های جلوی شما تا زمانی که آن‌ها را خاموش نکنید یا تا زمانی که باتری خودرو به طور کامل تخلیه شود، روشن بمانند.

2. تخلیه فرساینده

تخلیه فرساینده به هر چیزی گفته میشود که از انرژی ماشین یا کامیون شما استفاده میکند. کمی تخلیه فرساینده برای تامین برق مثل روشنایی داخل کابین خودرو، ساعت و سیستم های هشدار کاملا طبیعی است. مشکل زمانی رخ میدهد که سیستم الکتریکی شما به درستی کار نمیکند. مشکلاتی مثل سیم‌کشی معیوب فیوزهای بد یا چراغ هایی که خاموش نمی‌شوند، باتری ماشین شمارو تخلیه میکند

کاری که شما ‌می‌توانید انجام بدهید:

می‌توانید با جدا کردن وسایل اختیاری مثل تلفن همراه و شارژر‌ها، خاموش کردن کولر و چراغ های ماشین هنگام خاموش یا پارک کردن ماشین در شب ها، از تخلیه فرساینده باتری خودتون جلوگیری کنید ولی اگر با رعایت موارد ذکر شده همچنان مشکل خالی شدن باتری داشتید، وسایل الکتریکی خودرو خود را به یک مکانیک نشان بدهید.

3. عادت‌های رانندگی

نحوه رانندگی شما تاثیر قابل توجهی در باتری ماشین شما دارد. باتری شما مقدار زیادی انرژی را صرف راه اندازی موتور می‌کند و سپس در حین رانندگی توسط دینام شارژ میشود.

اگر چند مسیر کوتاه و پشت سرهم داشته باشید یا چندبار پشت سرهم استارت بزنید و مسافت کوتاهی را رانندگی کنید، هربار که که خودرو خود را رو دوباره روشن ‌می‌کنید دینام زمان کافی برای شارژ باتری که تخلیه شده رو ندارد پس باعث آسیب زدن به باتری خودرو شما میشود.

کاری که شما ‌می‌توانید انجام بدهید:

سبک رانندگی خودتون رو از مسافت های کوتاه یا توقف های کوتاه رو به رانندگی در مسیرهای طولانی تر و بدون توقف تغییر بدهید.
با این که مقدار زمان لازم ماشین‌ها بسته به حجم موتور و… متفاوت است، ولی رانندگی با ماشین حدود 15 دقیقه برای دوباره پر کردن برق و انرژی مصرف شده برای روشن کردن موتور کافی می‌باشد.

4. پایانه‌های باتری شل یا خورده شده

شل بودن یا خوردگی پایانه های باتری می‌تواند توانایی باتری شما در انتقال نیرو را مختل کند و از روشن شدن وسیله نقلیه شما جلوگیری کند. همجنین ممکن است هنگام استارت زدن موتور، با لنگ زدن آهسته یا متوجه صدای تق تق سریع هم بشوید.

کاری که شما ‌می‌توانید انجام بدهید:

پایانه باتری خودتون رو با دنبال کردن مراحل زیر تمیز یا سفت کنید.

  • قدم اول

در صورت وجود درپوش را از باتری بردارید. آلودگی و رطوبت باتری را با استفاده از یک پارچه پاک کنید. سیم های شل را از مسیر خارج کنید تا به پایانه های باتری دسترسی پیدا کنید.

  • قدم دوم

مشخص کنید که خودرو شما اتصال بدنه مثبت داره یا منفی. اکثر خودرو های جدید دارای اتصال بدنه منفی هستند. خودرو های قدیمی  ممکنه اتصال مثبت داشته باشد. اگر مطمئن نیستید، به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.

  • قدم سوم

کابل اتصال بدنه باتری رو جدا کنید. با توجه به نوع ماشین، از یک آچار قابل تنظیم و یک پیچ گوشتی استفاده کنین و کابل اتصال بدنه رو جدا کنید.

کابل جدا شده رو جایی قرار بدهید که نتوان به طور تصادفی هم دوباره به ترمینال باتری برخورد کند. درواقع در صورت وجود اتصال بدنه منفی باید آن را جدا کنید. فقط زمانی که اتصال بدنه باتری جدا شده باید کابل دیگر رو باز و جدا کنید.

  • قدم چهارم

پاک کننده ترمینال باتری رو روی یکی از پایانه‌ها قرار بدهید و بچرخانید تا خوردگی، زباله و سولفاته هارو از بین ببرید.

انقدر ادامه بدید تا پایانه برق بزند. میتونید از برس های سیمی یا کاغذ سمباده هم برای تمیز کردن پایانه های باتری استفاده کنین. این کار رو برای پایانه ی دیگر باتری هم تکرار کنین.

  • قدم پنجم

هر یک از گیره های کابل باتری را یکی یکی تمیز کنید. هر گیره ترمینال را با استفاده از برس سیمی و کاغذ سنباده کاملاً بشویید تا تمیز و براق شود.

  • قدم ششم

هر گونه زباله را از بالای باتری پاک کنید، سپس هر کابلی که آخرین بار جدا کردید را دوباره وصل کنید.

در ادامه اگر اتصال بدنه منفی بود، اول کابل مثبت رو دوباره وصل کنید. مطمئن بشوید که گیره پایانه رو تا حد امکان رو پایانه قرار داده باشید و بعد آن را سفت کنید. آنقدر سفت کنید که نتوانید گیره رو با دست تکان بدهید. اما زیاده‌روی نکنید چون ممکن است به پایانه‌های باتری آسیب وارد کنید.

  • قدم هفتم

کابل باقی مونده را هم دوباره وصل کنید، دوباره گیره را روی پایانه قرار بدهید و آن را سفت کنید.

5. آب و هوای خیلی سرد یا گرم

گرمای زیاد و سرمای شدید می‌تواند تاثیر منفی روی باتری خودروی شما داشته باشد.

موارد مربوط به گرما:

  • تبخیر: در زیر کاپوت، باتری خودرو می‌تواند به دمای داخلی 140 درجه یا بالاتر برسد. این باعث می‌شود تا مایع داخل آن تبخیر بشود و به ساختار داخلی باتری شما آسیب برساند.
  • شارژ بیش از حد: گرمای زیاد می‌تواند باعث اخلال در عملکرد رگلاتور ولتاژ یا سایر اجزای سیستم شارژ بشود، سیستم را بیش از حد شارژ کند و باتری شما را خراب کند.
  • خوردگی: دمای شدید باعث خوردگی صفحات سربی داخلی باتری شما می‌شود که منجر به خراب شدن باتری می‌شود.

موارد مربوط به سرما:

  • کاهش ظرفیت: در دمای 32 درجه، ظرفیت باتری شما 20 درصد کاهش پیدا می‌کند. در دمای منفی 22 درجه، می‌تواند 50 درصد کاهش پیدا کند.
  • روغن موتور غلیظ‌تر: هوای سرد باعث غلیظ شدن روغن موتور می‌شود و باتری شما مجبور می‌شود برای چرخاندن موتور بیشتر کار کند.
  • کاهش نرخ شارژ باتری: همانطور که به نحوه شارژ باتری توسط دینام صحبت کردیم، در دماهای پایین‌تر، باتری شما کندتر شارژ می‌شود، به این معنی که برای شارژ مجدد باید بیشتر رانندگی کنید.
  • افزایش فشار: ما معمولا از امکانات ماشین در زمستان یا هوای سرد برای مقابله با سرما و تمیز نگه داشتن شیشه های استفاده میکنیم. کار کردن وسایلی مثل برف پاک کن ها، یخ زدا ها، بخاری ماشین و گرم کن صندلی در صورت وجود، فشار روی باتری را افزایش میدهد و باعث می‌شود باتری کندتر شارژ بشود.

کاری که شما ‌می‌توانید انجام بدهید:

در تابستان ها، در صورت امکان در سایه پارک کنید تا دمای خودروتون رو پایین نگه دارید. در زمستان، در صورت امکان، ماشین خودتون رو داخل پارکنیگ خانه پارک کنید.

6. دینام بد یا خراب

اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارید توصیه می‌کنیم ابتدا مقاله «رابطه باتری و دینام چیست وظیفه آنها در خودرو» رو مطالعه کنید تا با آگاهی کامل به بررسی و حل مشکل بپردازید. از آنجایی که دینام مسئول شارژ مجدد باتری شماست، منطقی است که اگر مشکل خالی شدن باتری دارید، ممکن است دینام مشکل داشته باشد.

نشانه های دنیام بد یا خراب چیست؟

  • نور های کم یا بیش از حد روشن
  • یک باتری دائما مرده یا خراب
  • لوازم جانبی کند یا خراب
  • مشکل در روشن کردن یا خاموش شدن مکرر موتور ماشین
  • صدای ناله هنگام استارت زدن خودرو
  • بوی سوختن سیم یا لاستیک
  • چراغ هشدار باتری روی صفحه کیلومتر روشن می‌شود.

7. شارژ نشدن باتری در حین رانندگی

وقتی موتور را روشن می‌کنید، ماشین شما به باتری شما متکی است. اما وقتی وسیله نقلیه شما کار می‌کند، باتری شما به دینام متکی است تا به شارژدهی آن کمک کند.

اگر دینام شما به درستی کار نمی‌کند، نمی‌تواند باتری شما را به طور موثر شارژ کند، و در نهایت می‌تواند روشن کردن ماشین شما را سخت کند، حتی اگر فقط در حال رانندگی باشید!

اگر ماشین شما بعد از رانندگی روشن نمی شود، این احتمال وجود دارد که دینام شما باشد.

کاری که شما ‌می‌توانید انجام بدهید:

دینام خودتون رو در اسرع وقت تست کنید. بدیهی است که اگر دینام شما خراب باشد و توانسید ماشین را روشن کنید اولین کاری که باید بکنید این است که به یک مکانیک مراجعه کنید تا مشکلتان را رفع کند.

اگه هیچ‌کدوم از دلایلی که بالا گفتیم مقصر نیستند، ممکنه باتری ضعیفی داشته باشید. باتری خودرو معمولا بین 2 تا 3 سال عمر میکند. اگه باتری شما قدیمی‌تر از آن است، زمان تعویض آن فرا رسیده.

کاری که شما ‌می‌توانید انجام بدهید:

با باتری جوادپور تماس بگیرید تا ما باتری شما رو  به صورت رایگان تست کنیم. کارشناسان ما می‌توانند به شما بگند که آیا نیاز به تعویض دارید یا نه، و در صورت نیاز به شما کمک می کنند تا بهترین گزینه را انتخاب کنید.

همچنین می‌توانید باتری مناسب خودتون رو به صورت آنلاین خرید کنین و از نصب و تعویض رایگان باتری ما استفاده کنید.

در آخر بیاد داشته باشید که پیشگیری بهتر از درمان است. پس اگر به درستی از باتری خودروتون مراقبت کنید، می‌تونید احتمال اتفاق افتادن هر مشکلی رو به طرز فوق العاده‌ای کاهش بدین. اگر تا به حال مراقبت خاصی از باتری خودروتون نکردید و یا اطلاعاتی راجع به این مسئله ندارید می‌توانید از مقاله «8 نکته نگهداری باتری خودرو» استفاده کنید.

منبع: www.batteriesplus.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *