مقالات

تمام انچه باید درباره باتری ماشین بدانید

باتری اتومبیل شما برای خودرو به اندازه موتور و منبع سوخت مهم است. هیچ چیز ناامیدکننده تر  از این نیست که در زمستان به ماشین خود بروید ، یخ ها را از شیشه جلو پاک کنید و کلید را بچرخانید و متوجه شوید که ماشین شما روشن نمی شود.


بسیاری از باتری های اتومبیل به دلیل شرایط سرما مستعد از کار افتادن هستند ، به خصوص اگر چندین سال است که انرژی شما را تأمین می کنند. گاهی اوقات باتری شما فقط قادر به کنار آمدن با دمای اولیه سرما نیست – کمی شبیه یک دونده در یک صبح سرد که برای شل شدن عضلات خود تلاش می کند.

از بسیاری جهات ، باتری های اتومبیل دقیقاً مانند منبع تغذیه معمولی هستند مانند  منبع برق تلویزیون خانگی یا سایر وسایل برقی فقط آنها نوعی باتری نیستند که بتوانید از هر قفسه موجود در سوپرمارکت محلی خود جایگزین کنید.

باتری های ماشین بسیار سخت تر طراحی شده اند و به طور معمول بین چهار تا پنج سال دوام می آورند. پس از روشن شدن ، باتری های اتومبیل توسط دینام تغذیه می شوند تا اینکه موتور دوباره خاموش شود – و این تفاوت آنها با باتری های خانگی شما است که انان را از سایر متمایز میکند .

تلفن همراه شما در اینجا یک نمونه بارز است – در هنگام روشن شدن خاموش می شود مگر اینکه به منبع تغذیه متصل باشد ، اما باتری اتومبیل دائماً توسط دینام شارژ می شود (یا حداقل باید باشد).

مشکلات رایج باتری ماشین

با گذشت زمان ، مانند تمام قطعات خودرو ، باتری ها تخریب می شوند. در حالی که دینام برای شارژدهی باتری اتومبیل شما هنگام روشن شدن موتور طراحی شده است ، با گذشت زمان به ناچار مقداری از آب خود را از دست می دهد.

سرمای شدید و هوای مرطوب می تواند تأمین جرقه را برای باتری ها بسیار دشوار کند ، اما دینام می تواند مانند خود باتری مقصر باشد. اگر مشکلی در باتری وجود داشته باشد ، بسیاری از دارندگان تصور می کنند که زمان تعویض باتری با باتری جدید فرا رسیده است تا ببینند آیا این مسئله را حل می کند. با این حال ، اغلب این اشتباه است و دینامر در شارژ کردن باتری دچار مشکل شده است و این می تواند به این معنی باشد که شما یک باتری کاملاً جدید خریداری می کنید که فقط مانند باتری قبلی خود کار می کند.

بررسی دینام یک فرآیند نسبتاً ساده است ، بنابراین نوعی وظیفه است که می توانید به برنامه نگهداری خود اضافه کنید – شرایط خودرو و سطح مایعات خود را به صورت هفتگی ، دو هفته یا ماهانه بررسی کنید. برای شروع ، سرپوش را باز کرده و دینام را که به باتری متصل است ، قرار دهید.

یک مولتی متر بردارید و آن را روی حدود 20 DCV تنظیم کنید. سپس ترمینال منفی را روی باتری و سپس ترمینال مثبت را وصل کنید ، و این باید خوانایی شما را فراهم کند. هر چیزی در حدود مارک 12 ولت در این مورد مطلوب است. در این مرحله می توانید ماشین را روشن کنید و این عملکرد دینام را آزمایش می کند. هنگامی که موتور شروع به کار می کند ، ولتاژ نمایش داده شده روی مولتی متر باید تا حدود مارک 14 ولت افزایش یابد – هر چیزی که بالاتر از این باشد ، می تواند با دادن بیش از حد انرژی به باتری آسیب برساند ، در حالی که هر چیزی در زیر این است ، نشان می دهد که شارژ کافی نیست . سپس باید هر قسمت الکتریکی اضافی را در اتومبیل روشن کنید – مانند چراغ های جلو ، رادیو و چراغ های داخلی – زیرا این امر بر خواندن ولتاژ تأثیر می گذارد. باز هم ، اگر این به زیر مارک اصلی 12 ولت بیفتد ، ممکن است به این معنی باشد که باتری توسط دینام شارژ نمی شود.

اگر موتور شما اولین باری که کلید را روشن می کنید روشن نمی شود – همانطور که انتظار داشتید – مهم است که فقط با امید به روشن شدن ماشین مدام آن را روشن نکنید. با انجام این کار به راحتی باتری و سایر قطعات الکتریکی تحت فشار اضافی قرار می گیرند و در واقع احتمال شروع به کار ماشین شما را کاهش می دهد.

درعوض باید در فواصل ده ثانیه ای تلاش کنید. اگر این باز هم کار نکرد ، قبل از اینکه دوباره امتحان کنید ، حدود 30 ثانیه ماشین را ترک کنید تا استرس بی مورد ایجاد نکند و اجازه دهید شارژ تولید شده به قسمتهای اساسی برسد. با این حال ، اگر اتومبیل هنوز روشن نمی شود ، زمان آن فرا رسیده است که به عنوان کمک از طریق دوست ، همسایه یا یکی از اعضای خانواده خود درخواست کمک کنید. یا از سرویس خرابی.

خوردگی یکی دیگر از مشکلات رایج باتری های اتومبیل است – درست مانند باتری های خانگی معمولی – و این می تواند با پوشاندن لایه ای از ژله نفتی روی ترمینال های باتری برطرف شود که باعث جلوگیری از خوردگی در برابر رشد می شود.

انتخاب باتری جدید

تمام باتری های ماشین دارای کد خاصی هستند. این بدان معنا نیست که این تنها وسیله مناسب برای اتومبیل شما است ، اما بهترین روش این است که وقتی زمان آن فرا می رسد آن را تعویض کنید.

باتری های اتومبیل طبق آمپر ساعت (Ah) و (Cold Cranking Amps (CCA درجه بندی می شوند و اینها به مدت زمان دوام باتری در صورت شارژ نشدن و نیرویی که به ترتیب برای چرخاندن موتور در آن صبح های سرد دردسرساز دارند ، اشاره دارند.

همانطور که قبلاً اشاره کردیم ، بهترین روش این است که به راحتی باتری اتومبیل خود را با یک کد مشابه عوض کنید – حتی اگر توسط سازنده دیگری ساخته شده باشد. بیشتر باتری های اتومبیل با یک کد سه رقمی شناسایی می شوند ، مانند این باتری های 063 اتومبیل که ما عرضه می کنیم. سپس باید اطمینان حاصل کنید که آیا باتری با قدرت کافی برای ماشین خود خریداری می کنید ، رتبه های CCA و Ah را بررسی کنید.

اگر همیشه مطمئن نیستید دقیقاً کدام باتری را انتخاب کنید ، می توانید از مقاله انتخاب باتری مناسب ما استفاده کنید یا می توانید با ما تماس بگیرید و یکی از کارشناسان ما خوشحال می شود که به شما کمک کند.

از بازکردن باتری قدیمی و نصب باتری جدید

وقتی نوبت به تعویض باتری می رسد بسیار مهم است که ابتدا ترمینال منفی را جدا کنید. این کار برای جلوگیری از آسیب دیدن سیستم الکتریکی است و انجام آن بسیار ساده است.

با شل کردن هر گیره ای که باتری را در جای خود نگه داشته و سپس کابل و هر پیچ یا اتصال که برای همان منظور استفاده می شود ، شروع کنید. پس از انجام این کار ، می توانید ترمینال مثبت را و سپس باتری را جدا کنید ، اما به یاد داشته باشید که باتری ماشین می تواند بسیار سنگین باشد ، بنابراین حتما از دسته استفاده کنید و در صورت لزوم کمک بگیرید.

سپس می توانید باتری اتومبیل جدید را در جای صحیح قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که ترمینال های مثبت و منفی در سمت راست قرار دارید. سپس می توانید گیره ها و کابل ها را به هم متصل کنید ، اطمینان حاصل کنید که مثبت اولین اتصال کامل است.

طولانی شدن عمر باتری ماشین

با انتخاب باتری اتومبیل جدید خود می خواهید از دوام بیشتر آن تا حد امکان اطمینان حاصل کنید. یک روش واقعاً موثر برای افزایش طول عمر باتری این است که مطمئن شوید هرگونه وسایل برقی در هنگام استفاده خاموش نیستند.

بسیاری از دارندگان خودرو شارژر اتومبیل و سایر دستگاه ها را به برق متصل می کنند و هرکدام از آنها از برق استفاده می کنند. بسیار مهم است که وقتی موتور را خاموش می کنید وسایل برقی نیز خاموش کنید در غیر این صورت آنها به استفاده برق باتری ادامه می دهند که خود شارژ نمی شود.

همچنین باید اطمینان حاصل کنید که لوکس هایی مانند پنجره ها و آینه ها در صورت عدم نیاز به همراه چراغ های جلو در روزهای روشن خاموش شوند (در صورت توانایی انجام این کار) ، زیرا در آنها نیز از مقدار کمی باتری استفاده می شود.

اگر می دانید که قصد استفاده طولانی مدت از وسیله نقلیه را ندارید ، شاید به این دلیل که به تعطیلات می روید ، ممکن است ارزش جدا کردن باتری از خودرو را داشته باشد تا علاوه بر کاهش خطر خوردگی و مسائلی که هنگام مراجعه به آن رخ می دهد.

منبع : eurocarparts.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *