مقالات

عمر باتری اسیدی بیشتر است یا اتمی؟ مقایسه باتری اتمی و باتری اسیدی

مقایسه باتری اتمی و باتری اسیدی

عمر باتری اسیدی بیشتر است یا اتمی؟ باتری اتمی بخریم یا باتری اسیدی؟ مهم‌ترین تفاوت‌های باتری اتمی و باتری اسیدی کدام‌اند؟

به‌احتمال فراوان این سؤالات تاکنون به ذهن شما نیز رسیده باشند. مقایسه باتری اتمی و باتری اسیدی از گذشته تا به امروز مورد توجه افرادی قرار گرفته که به دنبال انتخاب و خرید گزینه مناسب از بین آن‌ها هستند. کسب اطلاعات بیشتر دراین‌خصوص شما کمک می‌کند تا هنگام خرید باتری خودرو بهترین انتخاب را داشته باشید. باوجوداینکه انتخاب بین باتری اتمی یا باتری اسیدی چندان آسان به نظر نمی‌رسد؛ ولی ما در مجله مجموعه امداد باتری جوادپور به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید نسبت به مزایا و معایب انواع باتری اتمی و باتری اسیدی اطلاعات کافی به دست بیاورید.

باتری اتمی بهتر است یا باتری اسیدی؟

برای دریافت پاسخ این سؤال که عمر باتری اسیدی بیشتر است یا اتمی و اینکه کدام یک می‌تواند انتخابی مناسب‌تر باشند حتماً باید در خصوص ویژگی‌ها، مزایا و معایب هر کدام اطلاعات کافی به دست بیاورید.

همان‌گونه که می‌دانید امروزه در بازار دو نوع رایج باتری تحت عنوان باتری‌های اتمی و اسیدی به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شوند. برندهای داخلی و خارجی متعددی امروزه انواع باتری‌های اسیدی و اتمی را با کیفیت‌های متفاوت در اختیار خریدار قرار می‌دهند. بخش زیادی از این شرکت‌ها و حتی فروشندگان باتری خودرو معمولاً ترجیح می‌دهند که تبلیغات خود را به سمت باتری‌های اتمی ببرند. اما باید به‌صورت تخصصی به بررسی ویژگی‌های باتری اتمی و اسیدی پرداخت. اینکه آیا واقعاً طول عمر باتری اتمی بیشتر از باتری اسیدی است را ما در این مطلب بیان خواهیم کرد.

هر دو نمونه‌ای که در بازار عرضه می‌شوند دارای قابلیت شارژ و دشارژ هستند. علاوه بر بسته به نیاز مصرف‌کننده انواع باتری اتمی و باتری اسیدی در آمپرهای متفاوت روانه بازار می‌شوند. قدرت باتری‌های اسیدی و باتری‌های اتمی و همچنین خروجی آمپر آن‌ها به یک اندازه بوده و از نظر ابعاد و وزن مشابه هم هستند. هم باتری‌های اتمی و هم باتری‌های اسیدی در ساختار خود ورقه‌های سربی و الکترولیت را دارند. این باتری‌ها دارای ولتاژ ۱۲ ولت و میزان برق‌رسانی مشابه بوده که با اتصال قطب مثبت و منفی می‌توان از قابلیت‌های آن‌ها استفاده نمود.

برای دریافت پاسخ سؤال خود که طول عمر باتری اسیدی بیشتر است یا اتمی و همچنین کدام یک می‌تواند انتخابی مناسب‌تر باشد، به صورت جداگانه هر دو نمونه را بررسی کرده و به مزایا و معایب آن‌ها نیز اشاره خواهیم نمود.

معرفی باتری اسیدی

قبل از مقایسه باتری اتمی و باتری اسیدی ابتدا برای اینکه درک بهتری از هر دو نمونه داشته باشید، تعریفی از آن‌ها بیان خواهیم کرد. باتری اسیدی که با نام باتری low Maintanace نیز شناخته می‌شود به‌نوعی از باتری‌های خودرو گفته می‌شود که نیاز نگهداری کمتری در مقایسه با باتری‌های اتمی دارند. برای بهره‌گیری از این باتری‌ها باید نگهداری و شارژ آن‌ها را در نظر داشته باشید. 6 درب بر روی این نوع باتری قرار دارد. به همین دلیل باتری اسیدی به‌راحتی قابل شناسایی است.

در باتری‌های اسیدی و در زیر شش درب آن ۶ فضا وجود داشته که دارای صفحات سربی مثبت و منفی هستند. محلولی با نام الکترولیت و آب در میان صفحه‌های مثبت و منفی این باتری‌ها وجود داشته که شامل ۶۵ درصد آب و همچنین ۳۵ اسید است. این نوع باتری‌ها دارای صفحات الکترولیتی از جنس سرب هستند. یک اتصال‌دهنده صفحات هر کدام از 6 فضای باتری‌های اسیدی را به هم متصل می‌کند. هر کدام از این شش فضا می‌ توانند بین ۲ تا ۲.۲ ولت برق تولید کرده و در مجموعه یک باتری با ۱۲ ولت خروجی برق تولید نمایند.

یکی از مواردی که در خصوص باتری‌های اسیدی باید بدانید این است که مقدار محلول الکترولیت موجود در آن‌ها باید همواره چک و بررسی شود. چنانچه محلول الکترولیت موجود در این نوع باتری کم باشد، باید به مقدار مناسب جایگزین آن کنید. باتوجه‌به اینکه محلول الکترولیت در باتری‌های اسیدی شناور است، برای هیدروژن و اکسیژن همواره راه گریز وجود دارد. به همین دلیل سطح الکترولیت موجود در باتری اسیدی پس از مدت زمانی کاهش می‌یابد. تولیدکنندگان باتری‌های اسیدی بر روی محصولات خود دو شاخص min و max را درج می‌کنند. هنگامی که میزان مایع درون باتری‌های اسیدی به کمتر از مقدار min می‌رسد، یعنی باید محلول اسید و آب مقطر را به آن اضافه کنید. علاوه بر این نباید از خط max بیشتر محلول موردنظر را به باتری بیفزایید. به‌راحتی می‌توانید درب‌های بالای باتری‌های اسیدی را باز کرده و مقدار مایع موجود در آن را بررسی کنید.

مزایای باتری اسیدی

بررسی مزایای باتری اسیدی می‌تواند در مقایسه این نوع باتری با باتری اتمی به ما کمک کند تا شناخت کافی از کیفیت و کارایی هر کدام داشته باشیم. همان‌گونه که عنوان کردیم باتری‌های اسیدی را با نام low Maintanace می‌شناسیم. در واقع این نوع باتری را باتری با نیاز مراقبت کم می‌توان نام برد. علاوه بر این قیمت ارزان باتری اسیدی نیز سبب شده که همچنان جایگاه خود را بین مالکان خودروها بتواند حفظ کند.

معایب باتری اسیدی

در کنار مزایایی که باتری اسیدی دارد، معایب باتری اسیدی بسیاری از مالکان خودروها را از خرید این نوع باتری منصرف می‌کنند. یکی از بزرگ‌ترین معایب باتری‌های اسیدی ضعیف‌شدن آن‌ها به‌مرورزمان است. این مشکل را می‌توان از روی نحوه استارت خوردن خودرو مشاهده نمود. هنگامی که خودروی شما به سختی استارت می‌خورد، یعنی طول عمر باتری اسیدی پایان یافته و دیگر کارایی لازم را ندارد. علاوه بر این باتری‌های اسیدی نیاز به بررسی مداوم خواهند داشت. اگر بخواهیم معایب باتری اسیدی را نام ببریم، به گزینه‌های زیر اشاره خواهیم نمود.

  • ضعیف شدن به‌مرور زمان و استارت خوردن سخت خودرو
  • نیاز به چک و نگهداری زیاد دارند.
  • طول عمر باتری اسیدی کمتر از باتری اتمی است.
  • گاهی اوقات به‌واسطه نشت دادن اسید داخل این نوع باتری به بیرون به سیم‌کشی و بدنه خودرو آسیب‌هایی وارد می‌شود.
  • امکان شارژ مجدد باتری اسیدی وجود ندارد.
  • مقاومت پایین در برابر دشارژ شدن دارد.
  • تولید آلودگی باتری اسیدی در مقایسه با باتری اتمی بیشتر است.

معرفی باتری اتمی

اگر به دنبال پاسخ این سؤال هستید که عمر باتری اسیدی بیشتر است یا اتمی بهتر است تعریفی از نوع دیگر یعنی باتری اتمی خودرو داشته باشیم. باتری اتمی یا Free maintanace نقطه مقابل باتری اسیدی است. این نوع باتری که با نام باتری خشک یا باتری سیلد نیز شناخته می‌شود دارای ویژگی‌های متعددی بوده که آن را به گزینه‌ای محبوب برای مالکان خودرو تبدیل کرده‌ است. ساختار باتری اتمی به‌گونه‌ای است که دارای درپوش یکپارچه و پلمب شده‌ای بوده و تنها یک نشانگر چشمی بر روی آن مشاهده می‌شود. برخلاف باور عمومی باتری‌های اتمی نیز دارای الکترولیت هستند. بااین‌حال به‌واسطه جنس صفحات قرار گرفته شده درون باتری اتمی یا باتری خشک، نیاز به افزودن آب مقطر به آن نخواهید داشت. تشخیص باتری اتمی و باتری اسیدی به‌راحتی امکان‌ پذیر است. در واقع بر روی باتری اتمی بر خلاف باتری اسیدی تنها یک درب قرار دارد. این درب که به عنوان نشانگر چشمی شناخته می‌شود دارای یک روکش شفاف است. به مانند باتری هایی اسیدی، ساختار باتری اتمی خودرو نیز به‌گونه‌ای است که درون آن الکترولیت قرار دارد. بااین‌حال نوع صفحات داخلی و جنس آن‌ها به‌گونه‌ای است که در گذر زمان و به مرور الکترولیت موجود در باتری اتمی کاهش نخواهد یافت. به همین علت نیاز به چک کردن سطح اسید موجود در باتری اتمی ندارید. باتوجه‌به این ویژگی‌ها باتری‌های اتمی را باتری‌های بدون نیاز مراقبت نیز نام می‌ بریم.

نقش نشانگر چشمی باتری اتمی

نشانگر چشمی باتری اتمی به‌جای ۶ درب باتری اسیدی بر روی آن قرار گرفته تا بتوانید با استفاده از آن وضعیت عملکرد باتری را بررسی کنید. با نگاه‌کردن به این نشانگر چشمی، کیفیت و کارایی باتری را متوجه خواهید شد.

رنگ سبز

گاهی اوقات هنگام مشاهده و نگاه‌کردن به نشانگر چشمی باتری اتمی متوجه می‌شوید که رنگ آن سبز است. سبز بودن رنگ نشانگر چشمی باتری اتمی بیان می‌کند که باتری کاملاً شارژ بوده و خودرو را به‌راحتی می‌توانید استارت بزنید.

رنگ سفید

گاهی اوقات چشمی باتری به سفیدی تغییر رنگ می‌دهد. سفید بودن چشمی باتری اتمی یعنی باتری به طور کامل نشده و خودروی شما به‌خوبی استارت نمی‌خورد. اکنون زمان آن رسیده که باتری اتمی خودروی خود را تعویض کنید.

رنگ سیاه و قهوه‌ای

هنگامی که چشمی باتری اتمی به رنگ سیاه و قهوه‌ای میل کند؛ یعنی کیفیت باتری پایین‌تر از حالت استاندارد قرار گرفته است. بااین‌حال همچنان اتومبیل شما استارت می‌خورد. سیاه و قهوه‌ای شدن چشمی باتری اتمی بیانگر این است که هر لحظه امکان دارد باتری خودرو از کار بیفتد. در واقع اگر رنگ چشمی باتری اتمی سیاه یا قهوه‌ای شده باید گوش به زنگ باشید که در صورت نیاز به سراغ خرید باتری بروید.

مزایای باتری اتمی

مزایای باتری اتمی یا باتری خشک نسبت به باتری اسیدی بسیار بیشتر هستند. این نوع باتری که با نام باتری بدون مراقبت نیز شناخته می‌شود، دارای ساختاری بوده که می‌توان پس از مدت زمانی مجدداً آن‌ها را شارژ نمود. نسبت به باتری اسیدی باتری‌های اتمی قدرت استارت‌زدن به‌مراتب بهتری دارند. این نوع باتری مقاومت بالایی در برابر دشارژ شدن داشته و با طول عمر بالا گزینه‌ای عالی برای استفاده بر روی انواع خودروها است. مزایای باتری اتمی خودرو را می‌توان در حالت کلی موارد زیر عنوان کرد.

  • بدون نیاز به مراقبت
  • عدم وجود آب مقطر در ساخت آن‌ها
  • امکان شارژ مجدد را به شما می‌دهند.
  • دارای طول عمر بالا و کیفیت عالی
  • عدم تولید آلودگی
  • مقاومت بسیار بالا در برابر دشارژ شدن
  • دارای قدرت استارت‌زدن عالی

باتوجه‌به ساختار باتری اتمی و به‌واسطه پلمب بودن قالب این نوع باتری هیچ‌گونه خطری بابت نشت اسید باتری به بدنه خودرو هنگام استفاده از آن وجود ندارد. به همین علت سیم‌کشی‌های خودرو و بدنه اتومبیل به‌هیچ‌عنوان در اثر نشت اسید دچار آسیب نمی‌ شود.

معایب باتری اتمی

در کنار مزایا، معایب باتری اتمی نیز ممکن است شما را از خرید این نوع باتری منصرف کنند. بدون تردید قیمت باتری اتمی نسبت به قیمت باتری اسیدی بیشتر بوده و عده‌ای از مالکان خودروها ترجیح می‌دهند به سراغ خرید گزینه ارزان‌قیمت‌تر یعنی باتری اسیدی بروند. علاوه بر این ساختار باتری اتمی به‌گونه‌ای است که این احتمال وجود دارد که یک دفعه کارایی خود را از دست بدهد.

معایب باتری اتمی را می‌توان موارد زیر نام برد.

  • قیمت بیشتر در مقایسه با باتری اسیدی
  • امکان دارد به یکباره کارایی خود را از دست بدهد

نحوه تشخیص باتری اسیدی و اتمی

تشخیص باتری اسیدی از اتمی به‌راحتی امکان‌پذیر است. باتوجه‌به ویژگی‌های خاص و علائمی که هر کدام دارند، به‌راحتی می‌توان آن‌ها را تشخیص داد. به‌عنوان‌مثال بر روی باتری‌های اسیدی ۶ درب قرار گرفته که می‌توان از آن‌ها برای چک کردن و اضافه کردن آب و سطح اسید استفاده نمود. در طرف دیگر بر روی باتری اتمی تنها یک نشانگر چشمی قرار گرفته است. ساختار باتری‌های اتمی متفاوت‌تر از باتری اسیدی بوده و در واقع یک باتری پلمب و با وزن کمتر خواهد بود. بر روی باتری‌های اتمی علامت Free maintanace درج می‌شود. در طرف مقابل بر روی باتری‌های اسیدی می‌توانیم عبارت Maintanace low را مشاهده نماییم.

نحوه باز کردن درب باتری اتمی خودرو

باز کردن درب باتری اتمی خودرو فرآیندی حساس و دقیق بوده و باید توسط یک متخصص با احتیاط بالا انجام گیرد. اگر خود به دنبال باز کردن درب باتری اتمی هستید، نکات زیر را در نظر داشته باشید.

حتماً قبل از هر کاری باتری را از روی خودرو جدا کنید. اطمینان داشته باشید که به هیچ دستگاه برقی اتصال قطب‌های آن انجام نگرفته است.

از یک جسم نوک‌تیز یا چاقو استفاده کرده و محل‌های مشخص شده بر روی باتری را سوراخ کنید. این محل‌ها با نشانه‌هایی مانند خطوط راهنما یا دایره‌های کوچک مشخص شده‌اند.

مراقب باشید که در هنگام سوراخ کردن باتری اتمی صفحات داخلی آن دچار آسیب نشوند.

علاوه بر این از تماس با اسید درون باتری نیز به‌شدت خودداری نمایید. اسید باتری اتمی ممکن است برای چشم، لباس و پوست شما خطرآفرین باشد. چنانچه اسید باتری بر روی پوست یا لباس شما ریخت، سریعاً ابتدا آن را با آب شستشو داده و به پزشک مراجعه نمایید.

پس از اینکه درب بازوی اتمی را باز کردید، برای تعمیر آن یا تعویض اسید از مایعات مخصوص استفاده نمایید. حتماً برای انجام این کار مایعات باکیفیت را به کار بگیرید.

نحوه شارژ باتری اتمی چگونه است؟

چگونه باتری اتمی خودرو را شارژ کنیم؟ این سؤال نیز به‌وفور به ذهن مالکان خودرو می‌رسد. ابتدا باتری اتمی را از روی اتومبیل خود جدا کرده و سپس قطب‌های مثبت و منفی شارژر را متناسب با قطب‌های باتری به آن‌ها متصل نمایید. اکنون می‌توانید شارژر باتری خودرو را به برق خانه متصل کنید.

در گام بعدی تنظیم ولتاژ شارژر را انجام دهید.

چند ساعت بعد باتری اتمی خودروی شما شارژ شده و مجدداً می‌توانید آن را بر روی خودروی خود بگذارید.

یادآور می‌شویم برای شارژ باتری اتمی خودرو به‌هیچ‌عنوان از ولتاژ‌های بالا استفاده نکنید.

از نظر قیمت باتری اسیدی بهتر است یا اتمی؟

مقایسه باتری اتمی و باتری اسیدی از نظر قیمت نشان می‌دهد که باتری‌های اسیدی یا low Maintanace از قیمت بهتری برخوردار هستند. بااین‌حال به‌واسطه کیفیت بالاتر باتری‌های اتمی و طول عمر بیشتری که دارند، مورد توجه مالکان خودرو قرار گرفته‌اند. بسته به کیفیت ساخت و برند تولید کننده، طول عمر باتری اتمی خودرو گاهی اوقات به ۵ سال نیز می‌رسد. در طرف مقابل باتری‌های اسیدی معمولاً دارای طول عمر بین ۲ تا ۳ سال هستند. یادآور می‌شویم که میزان استفاده از خودرو نیز تأثیرگذاری مستقیمی بر روی طول عمر باتری اتمی و باتری اسیدی می‌گذارد.

باتری اتمی بهتر است یا باتری اسیدی؟

مقایسه باتری اتمی و باتری اسیدی به ما نشان داده که طول عمر نمونه‌های اتمی بعد باتری اسیدی به‌مراتب بیشتر است. این نوع باتری قدرت استارت بالاتری داشته و نیاز به نگهداری کمتر دارند. به دلیل ساختار باتری اتمی و نوع طراحی که دارد، کارایی به‌مراتب بالاتری نیز خواهد داشت. باتوجه‌به این موارد می‌توان گفت که باتری اتمی بهتر از باتری اسیدی است.

سخن پایانی

این روزها در بازار می‌توان انواع باتری اتمی و باتری اسیدی را مشاهده کرد که توسط برندهای مختلف عرضه می‌شوند. صرف‌نظر از نوع باتری خریداری شده، چند راهکار برای افزایش طول عمر باتری ماشین وجود دارد. تمیز نگه‌داشتن اتصالات باتری و عدم استارت‌زدن مکرر خودرو در کنار قرار ندادن ماشین در معرض گرما و سرمای شدید سبب افزایش طول عمر باتری ماشین می‌شوند. ما در مجموعه امداد باتری جوادپور با فروش بهترین باتری‌های اسیدی و بهترین باتری‌های اتمی خودرو به شما این امکان را می‌دهیم تا از معتبرترین برندها بتوانید خرید خود را انجام دهید. برای دریافت قیمت انواع باتری خودرو و خرید آن‌ها می‌توانید از خدمات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی ما بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *